Gå til innhold

Hva med en egen *bsd seksjon?

Zerge

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er skuffende at dere bare har en linux seksjon. Flere folk burde få øynene opp for *bsd. Det er en grunn til at alle større bedrifter velger *bsd fremfor linux når de søker kraftige løsninger for sine servere. Det er også veldig funksjonellt å sette opp en openbsd maskin til å fungere som en bredbåndsrouter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier meg enig, og da er vel konklusjonen klar?:)

btw, linux er et helt eget operativsystem, skrevet fra bunnen av, av Linus Torvalds. Men det ble skrevet med en klar linje om en mest mulig unixlikt utseende og funksjonalitet. Unix på *86 var målet:)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 22:40, skrev Zerge:

btw, linux er et helt eget operativsystem, skrevet fra bunnen av, av Linus Torvalds. Men det ble skrevet med en klar linje om en mest mulig unixlikt utseende og funksjonalitet. Unix på *86 var målet:)

Riktig at det var Unix på x86, uten å basere seg på proprietær kode. Senere har det også blitt porta til en rekke andre plattformer.

Men Linux er strengt tatt bare kjernen, altså ikke et komplett OS siden man ikke får gjort så mye vettu med bare en kjerne :smile:

Derfor brukes gjerne betegnelsen GNU/Linux pga alle gnu-programmene som ligger oppå kjernen, og som gjør det til et komplett OS. FSF-gjengen sysler også med noe som heter GNU/Hurd som igjen er de samme gnu-programmene men med en annen kjerne enn Linux (Hurd benytter seg av Mach mikrokernel)

Men i dagligtale er det ganske vanlig å si bare Linux...

Lenke til kommentar

Å kalle det linux er i alle fall helt bak mål. Det er greit at de fleste småungene kjører linux, men det er også de som ønsker å diskutere andre unix hybrider. Og de bør ikke føle seg avvist ved å finne en seksjon med navnet til en spesifik hybrid.

Lenke til kommentar

Seksjonen burde nok gis et nytt navn, da det ser ut som det ikke bare diskuteres Linux her.

Jeg tror nok grunnen at seksjonen heter Linux utgangspunktet er vel at enhver nerd (under 18) med en anelse selvrespekt har/prøver/prøvd å installere Linux. Den tydlige boom'en kom for 1-2 år siden da "alle" kjørte linux av en eller annen variant. (Og heftige distro-flamings gikk så øra flagra=)

For min del ser det nå ut som de mer hardcore av disse har gjør samme deal på BSD's rundt disse tider. (Med samme resultat som for 1-2 år siden)

Men _all_ respekt til disse som bruker hvilken som helst av disse hybridene til faktisk noe, utenom å ha installert, satt opp emacs/vi/joe/whatever og editert /etc/pick-a-file. Men strengt tatt.. de av dere som er hardcore "hybridere", bruker dere hardware.no's forum som en ressurs? =)

(Jeg for min del har _endel_ timer å svi av på jobb før resten av verden våkner på IRC, og daffer da på forum ala dette. )

-Dante

Lenke til kommentar

Jeg passer veldig godt inn under den beskrivelsen du akkurat gav. Jeg har prøvd mange distroer og forskjellige *bsd. Min personlige konklusjon var at per dags dato fantes det for meg ingen god arvtager for et desktop system, men derimot på server siden har jeg lagt inn *bsd på alle bokser jeg har satt opp på nytt. Jeg prøvde f. eks. mange små linuxbaserte firewall løsninger på bredbåndsrouter her, men endte opp med openbsd. Naturligvis er ikke hw.no første stopp for noen av spørsmålene som jeg stiller meg til tider, men for de som trenger små svar for å forstå litt mer og å bli enige med seg selv for at dette vil jeg prøve kan dette bli et godt utgangspunkt. Det er nemlig ikke et forum spesifikt for et tema:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...