Gå til innhold

riktig definisjon på xthml

Anbefalte innlegg

trenger en definisjon på xhtml og kom over på wikipedia (norsk) sin:

"XHTML er et markeringsspråk som følger XML-standarden isteden for SGML som HTML bygger på. Forskjellen fra HTML er at XHTML er et mer fleksibelt språk og har strengere syntaksregler enn HTML. XHTML er egentlig en utvidet utgave av HTML 4.0

"

tolker jeg dette feil da jeg mener at her fremstår det som om xhtml er html 5? jeg VET at xhtml IKKE er html 4.0, men lurer bare på om definisjonen på wikipedia kunne utdypes til det bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trenger en definisjon på xhtml og kom over på wikipedia (norsk) sin:

"XHTML er et markeringsspråk som følger XML-standarden isteden for SGML som HTML bygger på. Forskjellen fra HTML er at XHTML er et mer fleksibelt språk og har strengere syntaksregler enn HTML. XHTML er egentlig en utvidet utgave av HTML 4.0

"

tolker jeg dette feil da jeg mener at her fremstår det som om xhtml er html 5? jeg VET at xhtml IKKE er html 4.0, men lurer bare på om definisjonen på wikipedia kunne utdypes til det bedre.

5824216[/snapback]

Eg snakka med ein "kontaktperson" i W3C her om dagen, og han sa at eitt av deira største problem akkurat no er å klare å porte HTML5 (http://whatwg.org/specs/web-apps/current-work) over til ein W3C-WD.

Problemet som veldig fort oppstår er at det blir heilt feil av eit organ som W3C å anbefale to (svært) forskjellige nyare teknologier (XHTML 2 og HTML 5).

Så, nei - XHTML er ikkje HTML5. XHTML er bygd på XML, HTML er bygd SGML. Eg skjønner korleis kan tru at XHTML er meir fleksibelt sidan det bygg på XML, sidan XML er eit forenkla undersett av SGML. Logikken? :dontgetit:

Men igjen - viss vi skal sjå vekk frå bakoverkompabilitet (men vi gjer sjølvsagt ikkje det IRL) vil eg påstå at XHTML2 har ein del features som mangler i HTML5-spesifikasjonen. Det samme gjeld andre veien, såklart. :)

Lenke til kommentar
...

Men igjen - viss vi skal sjå vekk frå bakoverkompabilitet (men vi gjer sjølvsagt ikkje det IRL) vil eg påstå at XHTML2 har ein del features som mangler i HTML5-spesifikasjonen. Det samme gjeld andre veien, såklart. :)

5830796[/snapback]

Hva er forskjellene i hva XHTML og HTML kan gjøre?

(altså ikke strengere syntax og at det sendes med en annen greie)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...