Gå til innhold

Linux for første gang


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en gammel AMD maksin og tenkt til å prøve meg med linux for første gang på denne. Tenkte jeg skulle sette opp den som en fil-server og tenkte og prøve Gentoo siden jeg har en kompis som bruker det og har ganske peil på det.

 

Er det vanskelig og få til å sette opp en slik server og få den til dele ut mappene på en modda Xbox?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke har så mye erfaring med Gentoo selv, så er dette å piske seg selv. Ville heller prøvd Debian e.l. Vil du ha grafisk grensesnitt ville jeg ha prøvd Kubuntu eller Ubuntu, da installasjonen av disse er vledig lett

 

http://www.debian.org/distrib/netinst

http://www.ubuntu.com/download

http://www.kubuntu.org/download.php

 

Forskjellen på Ubuntu og Kubuntu er at Ubuntu kommer med Gnome Desktop Environment, mens Kubuntu kommer med KDE, noe som er mer likt windows-grensesnittet.

Lenke til kommentar

jeg er som deg helt grønn på linux.

 

jeg har begynt å undersøke masse, og har bestemt meg for Arch Linux.

 

dette skal visst være en veldig vanskelig ting å begynne med, men da lærer leg faktisk linux, og ikke et GUI, man må faktisk legge inn GUI selv der.

 

jeg får riktignok ikke begynt før i mai, så jeg har god tid til å lese meg til kunnskap, samt leke meg med live cd'er...

Lenke til kommentar

Jeg har nå begynt med Linux også. La inn ubuntu først, men fjernet raskt denne, da hele distroen krasjet etter at jeg valgte å "opdatere" pakker, via en automatisk pakkehåndtering ala. windows update. Etter opdateringen krasjet systemet og jeg fikk beskjed om at filsystemet var read-only og at filsystemet ikke kunne mountes. LOL til ustabilitet. Så, nå har jeg fjerna den mocca-brune distroen og lagt inn Suse Linux 10.0

 

Jeg er kjempefornøyd. Masse programmer å velge mellom. Full kompatiblitet med pc'en min (da mener jeg ALL hardware:)), og et GUI som er både oppfriskende og stilig (kjører KDE). Kommandoer og sånt har jeg ikke lært meg enda, og oppsettet i linux av mapper og brukerrettigheter forvirrer meg fullstendig. Hvor er "Mine dokumenter"?:)

 

Men jeg har i alle fall startet med Linux nå, selv om jeg tviler på at jeg fjerner windows med det første, da jeg er alt for glad i spillene HoI 2 og BF2, hehe

Lenke til kommentar
Hvor er "Mine dokumenter"?:)

 

/home/<brukernavn> er det nærmeste du kommer, det er også en av de få stedene i filsystemet som du har fulle rettigheter til. SUSE lager vel også en katalog som heter /home/<brukernavn>/Documents eller lignende.

Lenke til kommentar
tviler på at jeg fjerner windows med det første, da jeg er alt for glad i spillene HoI 2 og BF2, hehe

 

så vidt jeg vet er ikke det noe hinder med linux og spill. Personlig kjører jeg WoW, CS og HL2 uten problemer med wine. men tok sin tid å få inn den fordømte ATI driveren... så hvis du har nvidia kort skal det ikke være noe problem å spille i linux.

Lenke til kommentar
tviler på at jeg fjerner windows med det første, da jeg er alt for glad i spillene HoI 2 og BF2, hehe

 

så vidt jeg vet er ikke det noe hinder med linux og spill. Personlig kjører jeg WoW, CS og HL2 uten problemer med wine. men tok sin tid å få inn den fordømte ATI driveren... så hvis du har nvidia kort skal det ikke være noe problem å spille i linux.

5826798[/snapback]

 

Men wine koster penger gjør det ikke. Har ærlig talt ikke prøvd et eneste spill i linux

Lenke til kommentar
Det viser seg at systemet er en K6 på 300 MHz og 32 MB med minne. Har prøvd live-cden til Ubuntu men den vil ikke starte (pga lavt minne tror jeg) er det noen som har et annet forslag til en linux distro?

5835085[/snapback]

Test ut Mepis og velg "old hardware" i boot, *kanskje* det funker, du kan også kjøre mem test før du booter...

 

Hvis ikke test Damn small linux er en liten distro som krever minimalt av systemressurser...

 

Det hørtes ekstremt lite ut... lykke til med GUI! :)

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Det viser seg at systemet er en K6 på 300 MHz og 32 MB med minne. Har prøvd live-cden til Ubuntu men den vil ikke starte (pga lavt minne tror jeg) er det noen som har et annet forslag til en linux distro?

5835085[/snapback]

 

 

Auuu. Jeg hadde Redhat 9 inne på en maskin med like mye minne (riktignok 160 mhz pentium1), og det var übertreigt. Om du får inn 256 MB eller så burde det være fullt ut brukbart.

 

Men den bør funke fin-fint til "tusle og gå i et hjørne" oppgaver som server, ruter etc. som administreres via kommadolinje/web.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...