Gå til innhold

Gammel AMD PC takler den en ny 250 IDE disk?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en gammel maskin som jeg lurer på om jeg skulle sette opp linux på å gjøre som en fil-server.

Maskinen har jeg fått fra mamma :love: Vi kjøpte da to maskiner i august 98. 1stk Pentium 2 og 1stk AMD, og spekken på de PC'ene skulle være ca likt. Den Pc'en jeg nå har fått er AMD'en og lurer på om det er noen begrensninger i hvor store disker jeg kan sette inn i den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar det er en AMD K6-2 prosessor i den (pga årstallet). Disse brukte hovedkort med "sokkel 7" eller "super sokkel 7". Det er ganske ofte disse hovedkortene har begrensninger på maksimalt 32 eller 128 GiB harddisker, men ofte kan man også omgås disse begrensningene ved å oppdatere til nyeste bios eller andre triks.

Tips: Når du starter opp maskina så se etter der det står bios-versjon. Så sjekker du produsentens hjemmeside og ser om det har kommet noen oppdateringer på størrelse av harddisker som støttes siden den versjonen du har.

Lenke til kommentar
Det viser seg at det er en K6 som kjører på 300 MHz =)

Minne er noe lavt på kun 32 MB :( Noen som veit hvor jeg kan få takk i mer minne?

5835101[/snapback]

Bruktmarkedet. Det er mange som har noen gamle SD-ram brikker liggende å slenge. (Jeg er selv litt i manko på sånne brikker for tida så jeg har ingen å avse)

Lenke til kommentar
Det viser seg at det er en K6 som kjører på 300 MHz =)

Minne er noe lavt på kun 32 MB :( Noen som veit hvor jeg kan få takk i mer minne?

5835101[/snapback]

Bruktmarkedet. Det er mange som har noen gamle SD-ram brikker liggende å slenge. (Jeg er selv litt i manko på sånne brikker for tida så jeg har ingen å avse)

5835282[/snapback]

Så det er bare vannlig SD-RAM den bruker?

Jeg tror store disker vil gå, men det er nok ei sperre på hovedkortet på for eksempel 128GB.

5835306[/snapback]

Det er jo en award-BIOS så det bør vel kunne oppgraderes...

Lenke til kommentar

Ganske vanlig SD-ram ja, men den har neppe støtte for særlig store brikker. Kanskje opp til 3x128MiB PC100 eller noe sånt. Ved bruk av større eller raskere brikker han det bli problemer, f.eks at bare halve brikken blir tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Ganske vanlig SD-ram ja, men den har neppe støtte for særlig store brikker. Kanskje opp til 3x128MiB PC100 eller noe sånt. Ved bruk av større eller raskere brikker han det bli problemer, f.eks at bare halve brikken blir tatt i bruk.

5837601[/snapback]

Er det samme minne som kjøres på Pentium III? Har en stående som kjører med 512....

Lenke til kommentar

Men, Linux bruker jo ikke BIOS for å gjenkjenne disk-geometrien. Så, dersom du har en liten disk som du booter fra, og setter den store disken som en slave-disk eller noe slikt, og setter f.eks primary slave i BIOS til "none", så vil Linux gjenkjenne disken alikevel. Har gjort dette selv med en 233 MHz AMD K6, der jeg bruker en 9GB disk som boot, og en 160MB som slave (og en 75GB som secondary master). BIOS'en låser seg når jeg setter den på "auto", men dersom jeg bare setter den til "none", så funker alt som smør.

Lenke til kommentar
Er det samme minne som kjøres på Pentium III? Har en stående som kjører med 512....

5845417[/snapback]

Det stemmer sansynligvis. Pentium III brukte normalt* SD-ram PC100 eller PC133, men det er spørs om ikke modulene har for høy kapasitet for det gamle hovedkortet. Du får prøve så finner du ut av det :)

* Noen Pentium III-systemer brukte Rambus RD-ram. Og disse passer uansett ikke inn i minneplassene på det gamle hovedkortet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...