Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

5års garanti på sensor?


8ball

Anbefalte innlegg

Jeg har en Subaru Impreza 1,6l 2002 model, km ca 40 000km. Den har 3års garanti ut ifra bilforhandleren.

Her om dagen gikk en sensor som styrer drivstoff og luft tilførslen i stykker. I følge forbrukerkjøpsloven så mener jeg at det er 5års garanti på slikt. Men jeg tror ikke helt at et verksted vil være like enig med meg. Er det noen av dere som har noen erfaringer med dette, eventuelt noen måte jeg kan overtale de til å ta den på garantien. Bør jeg få noen form for skriftlig bevis fra verkstedet på at delen ikke er ødelagt på grunn av feil bruk fra forbruker, med tanke på en videre skriftlig klage. Og er det noe spesielt sted en kan sende en slik klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis delen er ment å vare i vesentlig lenger enn 2 år (eller var det 5 år), så er det 5 års reklamasjonsrett.

 

Vær nøye med å benytte ordvalget. Du ønsker å reklamere i følge forbrukerkjøpsloven. Hvis du spør etter garanti, så bestemmer butikken alt.

Lenke til kommentar

En sensor mener jeg burde gå inn under elektrisk artikkel i motor, som da i følge en del jurister kommer inn under 5års regelen. Men problemet er jo det at definisjonen av 2 og 5 år ikke er helt klar.

 

Er ikke helt sikker på hva som er forskjellen på reklamasjon og garanti.

Reklamasjon: må jeg da ta det igjennom butikken jeg kjøpe bilen i, eller holder det med en hvilken som helst subaru foretning?

 

Garanti: Et hvilket som helst merke-verksted fikser feilen/mangelen og sender regningen til "subaru norge"?

 

Er dårlig med ord, men om dere skjønner hva jeg mener så må dere bare forsøke å svare.. :ermm:

Lenke til kommentar

Generelt er det fem års reklamasjon på biler kjøpt fra forhandler enten om de er brukte eller nye.

 

Deretter er det nyansering man må foreta, men en sensor er ikke en slitedel som skal ryke etter 3 år.

 

Så bare skriv skriftlig at du reklamerer

Lenke til kommentar
Reklamasjon: må jeg da ta det igjennom butikken jeg kjøpe bilen i, eller holder det med en hvilken som helst subaru foretning?

 

Garanti: Et hvilket som helst merke-verksted fikser feilen/mangelen og sender regningen til "subaru norge"?

 

5826315[/snapback]

Du må reklamere til den du kjøpte gjenstanden av. Det vil si forhandleren. Forhandleren kan ikke henvise deg til importøren eller noen andre. Ved reklamasjon står reglene i Forbrukerkjøpsloven, og de er stort sett utformet for å gi kjøperen rettigheter. Husk at du må reklamere i rimelig tid etter at du oppdaget feilen.

 

Når det gjelder garanti finnes ingen regler, utenom at garanti må stå for en ytelse utover det reklamasjonsretten (Forbrukerkjøpsloven) gir deg. Du må nesten spørre Subaru hva deres garanti innebærer.

 

Et eksempel på garanti: Sigarettenneren er ment å vare hele bilens levetid. Du har derfor 5 års reklamasjonsrett mot feil, når du henvender deg til selger. Subaru Norge har imidlertid en garanti på 8 år på slike deler, og du kan få byttet den hos hvilken som forhandler i Europa.

 

Dette er da en garanti på to måter: Nr 1 er at du får rettighet i tidsrommet 5 til 8 år. Nr 2 er at du ikke trenger å henvende deg til den du kjøpte bilen av.

 

En del selgere prøver å snike seg unna reklamasjonsretten ved å si at garantitiden bare er f.eks. 2 år, og ikke vil reparere gratis etter dette. Da må man gjøre det klart at man reklamerer på produktet, og ikke ber om en reparasjon på garantien.

 

De fleste garantier er verdiløse for forbrukere fordi Forbrukerkjøpsloven vanligvis gir bedre beskyttelse og flere rettigheter (bl.a. antall reparasjonsforsøk). For kjøpere av typen bedrifter og næringsdrivende gjelder ikke Forbrukerkjøpsloven, så for dem garantier viktige.

Lenke til kommentar

Takker for bra svar. Dette kan dere bedre enn meg :thumbup:

 

Kan jo fortelle det som har skjedd:

Sensoren har blitt skiftet så det er jo ikke noe problem, men da vi kom til regningen så var vi (jeg og verkstedet) ikke helt enige (derav denne tråden). De mente jeg skulle betale fordi det bare var 3års garanti på bilen. Jeg henviste til forbrukerkjøpsloven og sa at det var 5år! Mekanikkeren blir litt usikker og sier at han skal ringe til hovedkvarteret og spørre. I ettermiddag fikk jeg svar tilbake, og ja, jeg slipper å betale :w00t:

 

Moralen i historien: spør og du skal få.

Sparte rundt 5-6000,- på å kunne litt fra forbrukerkjøpsloven. Så da var ikke skolegangen så dum som jeg skulle tro!

Lenke til kommentar

har et lignende problem med en sensor,

Men min forhandler har godt konkurs. hva gjelder da?

 

Regner med at det ikke er de forskjelige forhandlerne som må stå for slike regninger alikevel? ihvertfall ikke dele-prisen.

ble kjøpt ny i 2002, så garanti tiden er ute.

Lenke til kommentar
Regner med at det ikke er de forskjelige forhandlerne som må stå for slike regninger alikevel? ihvertfall ikke dele-prisen.

ble kjøpt ny i 2002, så garanti tiden er ute.

5834616[/snapback]

 

Du kan ikke reklamere til selgeren fordi selgeren er konkurs, så Forbrukerkjøpsloven hjelper ikke deg.

 

Garantien er gått ut, så der er det heller ikke noe hjelp.

 

Du må dessverre dekke dette av egen lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...