Gå til innhold

Gaming PC | Overklokk? Minne? Mobo?

Anbefalte innlegg

I valg av PSU, hovedkort og minne har utseende (blå) gått igjen som en relevant faktor.

Er spent på input om valg av komponenter, særlig lurer jeg på minne kontra en Athlon cpu da jeg ikke helt vet hva som er best av lav timing, eller høy frekvens. Lurer også da på om hovedkortet er det rette med tanke på frekvens, da dette på papiret ikke støtter noe over PC3200 DDR. Andre hovedkort med tilsvarende ytelse som kan være bedre på overklokking av CPU/RAM må gjerne foreslås.

Er også spent på hvilken CPU som gir mest futt for penga. Jeg er svært usikker på valget av denne. Athlon FX er uaktuelt grunnet prisen. Hvorfor jeg gjettet på akkurat den CPU'en jeg gjorde? 1MB større cache.

Det jeg har gått for på denne lista har vært ram som

A: Har lav timing

B: Har farge som passer LED på 120mm exhaust vifta og PSU'en

Det skal tas med at det selvfølgelig er mulig å gå for 2048 settet med 2-3-2-6-1 eller sette inn enda et sett for å få de etterlengtede 2048MB. Gi meg input!

Setter også pris på input vedrørende overklokking av både CPU og RAM så høyt som mulig uten å skade komponentene.

Skjermkortene skal det være mulig å klokke til 560Mhz GPU og 780Mhz minne (1560 effektiv) noe som vil gjøre dette oppsettet meget raskt etter hva jeg kan forstå. 7900GT virker som VELDIG mye GFX for penga.

Kabinett : Thermaltake Tsunami

PSU : Hiper Type-R 580W Blue

Hovedkort : Asus A8N32-SLI Deluxe

GFX : 2 x Gainward GeForce 7900GT i SLI

RAM : Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency 2-2-2-5-1

CPU : AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz 2MB

Systemdisk : Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM

Dustekomponenter som dvdrom og hdd til å lagre bullshit på tas ikke med i listen da ytelsen på disse er helt uinteressant for meg. Lurer også på om noen har et bilde av den kjøleren som er boxed med Athlon X2'ene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå ihvertfall for et pc4000 2gb sett minne når du skal klokke, MHz vinner over timings.

Raptor er litt oppskrytt og vil ikke gjøre f.eks spill bedre, kun loadetider o.l. (ihvertfall etter info lest rundt omkring), men er selvsagt fint å ha så bra som mulig..

Resten synes jeg egentlig ser bra ut..

Lenke til kommentar
Gå ihvertfall for et pc4000 2gb sett minne når du skal klokke, MHz vinner over timings.

Raptor er litt oppskrytt og vil ikke gjøre f.eks spill bedre, kun loadetider o.l. (ihvertfall etter info lest rundt omkring), men er selvsagt fint å ha så bra som mulig..

Resten synes jeg egentlig ser bra ut..

5823828[/snapback]

Støtter hovedkortet PC4000 da?

For i så fall er jo Crucial PC4000 BallistiX Tracer 1024MB CL3 Kit og Corsair TWINX2048-4000PT DDR-DIMM 2048MB CMX1024-4000PT CL3 Kit mye bedre valg, og faktisk billigere.

Kortere loading tider er gull, derfor raptor disken. Jeg har dårlig tålmodighet hehe

Lenke til kommentar
Et problem jeg ser her er at både MSI K8N Diamond Plus og ASUS A8N32 Deluxe har i spesifikasjonene at de ikke støtter ram over PC3200... Eller?

5824360[/snapback]

Får heller quote meg selv.

Siden det er snakk om pc som skal klokkes så kan du selvsagt klokke minnet til høyere MHz også (slipper så mye bruk av divider), og at minnet klarer 500MHz etter specs er absolutt en fordel.

5823832[/snapback]

Dvs minnet går høyere i MHz når man klokker.

Lenke til kommentar
Et problem jeg ser her er at både MSI K8N Diamond Plus og ASUS A8N32 Deluxe har i spesifikasjonene at de ikke støtter ram over PC3200... Eller?

5824360[/snapback]

Ingen AMD hovedkort jeg vet om gjør det, men samtidig gjør alle det :D . Poenget er at de ikke kan kjøre høyere enn PC3200 ved standard fsb, ved klokking følger den etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...