Gå til innhold

BIOS stiller seg tilbake

Anbefalte innlegg

hey

nettopp bytta minne i pcen. en liten stund etter dette har BIOS`en begynt å av og til resette seg selv til defaults. dette skjer IKKE hver gang. PC`en fungerer fint ellers, uten å være ustabil i det hele tatt, selv etter lange økter med spilling, på om natta osv. det er KUN at BIOS`en resetter seg selv som er problemet.

Problemer jeg kan forestille meg er: defekt minne, defekt BIOS-batteri, behov for BIOS-oppdatering eller en annen HK-defekt. noen som har noe å tillegge her?

Løsninger, i prioritert rekkefølge: La PC`en stå med PSU påslått om natta. Hvis pcen da funker fint er det helt klart BIOS-batteriet som er defekt. Hvis ikke kjører jeg memtest86. Hvis ikke det viser feil så kjører jeg BIOS-oppdatering. Hvis ikke det gir resultater så må det være defekt HK.

PC`en er veldig viktig for meg for tida, derfor spør jeg her FØR jeg prøver. beklager. er det noen som har noe å tillegge? er det riktig tenkt av meg at å la PSU`en stå på er noe som gir strøm til BIOS`en? noen andre teorier?

HK er Asus A8N-E, minnet er Kingston 2x HyperX 1024 (jeg har brukt 2x HyperX 512 i et halvt år uten problemer av noe slag).

kan tillegge at etter et halvt år med dette HK er det et jeg ikke ville anbefalt andre å kjøpe. det er raskt og har mange muligheter i BIOS, men for å få det til å bli stabilt må man rett og slett være kjent med det! som en sær snørrunge man må lure med godteri... (det bare måtte ut!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke det er minnet ditt det er noe galt med. BIOS og RAM har egentlig ingenting med hverandre å gjøre. For RAMen trenger strøm for å beholde ting, med en gang strømmen kuttes så slettes alt som ligger inne på RAMmen, derfor brukes ikke RAM til sånne ting.

Lenke til kommentar
Viss bateriet er gåent får du besjed om det.... dette skal komme opp i bios at low bateri!

men skader aldri og bytte uansett da :)

Samt kan du prøve og oppgradere bios... det hjelper mot det meste :D

5824249[/snapback]

Bytt batteri, men hold deg unna bios-updates. Det fikser ingenting, siden det ikke er stort å fikse utenom et dødt batteri.

Lenke til kommentar

gå inn på start-kjør skriv- msconfig- velg så Boot.ini fanen- hak av under boot options "/sos"

Reboot så pcèn

/sos gjør dette :

SOS - This option tells Windows XP to display the drivers it is loading as it loads them. It also forces Windows XP to check the file system during boot for problems.

Link til utdrag: http://support.dell.com/support/topics/glo...ment?dn=1075148

Anbefaler deg ikke tulle for mye der inne om du ikke har peil...

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
gå inn på start-kjør skriv- msconfig- velg så Boot.ini fanen- hak av under boot options "/sos"

Reboot så pcèn

/sos gjør dette :

SOS - This option tells Windows XP to display the drivers it is loading as it loads them. It also forces Windows XP to check the file system during boot for problems.

Link til utdrag: http://support.dell.com/support/topics/glo...ment?dn=1075148

Anbefaler deg ikke tulle for mye der inne om du ikke har peil...

Ciao

5825053[/snapback]

hmm... jeg kan ikke forestille meg at dette skulle hatt noe med problemet mitt å gjøre, siden dette skjer HELT på begynnelsen. men takk...

til dere andre: takk! virker som at Jeg går for BIOS-batteri. i natt har jeg latt pcen stå med strømmen i PSU på, og den har ikke laget noe problemer. muligens tilfeldig, men jeg får se...

ellers må jeg si at jeg mente ikke at RAM og strømproblemer osv hadde noe med hverandre å gjøre, men med ødelagte minnebrikker har jeg etterhvert funnet ut at det er ikke grenser for hva slags problemer man kan få, selv veldig tidlig i oppstartsprosessen. og siden dette ble et problem på samme tidspunkt som jeg bytta brikker så var det jo ikke helt på jordet syns jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...