Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighetsspørsmål trådløst nett, 108mbps

Anbefalte innlegg

Har 2 maskiner, begge med 108mbps-kort + trådløs ruter, også 108mbps

Når jeg prøver å kopiere over 10 mb, tar dette 15 sekunder eller noe.

hehe satt på kopiering av 16GB nettopp, skal ta 230 minutter....

Hvor lang tid SKAL f.eks. 1GB ta og overføre mellom maskinene? Er ikke så flink med tall jeg....håper noen kan hjelpe meg....

HVA kan være galt med mitt trådløse nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 byte består av 8 bits.

Det vil si at en byte (et tegn) består av åtte bits (nullere og enere).

Det vil da gi deg denne overføringen i MegaByte pr sekund og ikke i bits pr sekund som nettverk ofte oppgis med.

108Mbits skulle gi deg maks 22,5MByte pr sekund.

Men nå er det jo sjelden en får maks ytelse. 50% av dette igjen er mer reelt. Og jo dårligere signal mellom klienter og ruter jo enda lavere ytelse.

1GB (1024Mb) med ca 50% ytelse (12MB pr sek) vil da ta ca 86 sek som er 1 min og 26 sekunder.

Lenke til kommentar

Jeg tror 25% er mer reellt i praksis.

108 Mbit/s i teorien -> 27 Mbit/s maks i praksis

Dersom PCene står et stykke fra hverandre eller sendeforholdene er dårlige så kan selvfølgelig hastigheten i praksis bli ennå dårligere.

108 Mbit/s = 13,5 MByte/s

27 Mbit/s = 3,375 MByte/s

1 GByte (10^9 Byte) vil ta 1000/3,375 = 296 sekunder i praksis

296 sekunder = 4 minutter og 56 sekunder.

16GByte skal altså ta 16000/3,375 = 4741 sekunder = 79 minutter = 1 time og 19 minutter.

Hastigheten du oppgir, 16GByte på 230 minutter vil si 16000/(230*60) = 1,16 MByte/s = 9,3 Mbit/s. Dette er 8,6% av den teoretiske hastigheten 108 Mbit/s.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En ting til.... Da er det ikke nødvendigvis noe galt med nettet da? Kan det hende det virker 100%

hehe isåfall er det jo jævlig dritt i forhold til kablet nett?

Som å kjøpe en bil som de sier skal gå i 300, så går den kun i 40?

ER det virkelig sånn dette funker?? Noen som har noen tips å komme med for å få det til å gå litt raskere lokalt?

Lenke til kommentar

Prøv å sett hastigheten til 54 mbit på basen. Når basen står til 108 mbit skal du helst bo heilt alene på landet uten forstyrrende nabonettverk for å få optimal effekt. Du skal med 54 Mbit klare i overkant av 20mbit med TCP/IP trafikk. Dvs ca 2.5 mb pr sekund./ eller 4 sekund på en fil på 10 mb.

Endret av torean
Lenke til kommentar
Som å kjøpe en bil som de sier skal gå i 300, så går den kun i 40?

ER det virkelig sånn dette funker?? Noen som har noen tips å komme med for å få det til å gå litt raskere lokalt?

5834819[/snapback]

Ja, trådløst suger det... kan brukes til å sjekke mail på sofaen, men ikke stort mer... Neida, meget praktisk til en del ting er det faktisk, men det billigste *ER* ofte det beste - cat5e lenge leve! :)

Lenke til kommentar

Husk at siden du overfører fra trådløst til trådløst blir hastigheten på nettverket halvert, 27Mbits mellom to maskiner oppnår du bare dersom den ene er tilkoblet trådløst og den andre er kablet. Det er ihvertfall min erfaring med Asus WL500G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...