Gå til innhold

Ekstern harddisk, ferdig eller sette sammen selv?

Anbefalte innlegg

Skal investere i en ekstern harddisk. Tenkte først på å kjøpe denne. Siden jeg regner med at en ekstern harddisk vil ha kortere levetid i forhold til en fastmontert, snuste jeg litt rundt angående garantitid og fant at denne bare var ett år. (Kan noen bekrefte dette?)

Dette er i så fall for lite for meg, harddisker har en tendens til å gå i stykker, og siden Seagate sine harddisker kommer med 5 års garanti, hvorfor ikke kjøpe et harddiskkabinett og smekke inn en "slik intern" disk? Ville dere ha gjort dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en ICYBox som er utrolig grei, den kan jeg ha IDE od SATAdisker i. Ellers har jeg en Maxtor men for all del....IKKE kjoep Seagaten eller Lacie. Det er utrolig mange som har problemer med de og du vil sikkert f[ mer problemer enn glede!

Men [ bygge en selv er helt grei og du kan velge WD eller Samsung sin silentdisker.

Lenke til kommentar
Jeg har en ICYBox som er utrolig grei, den kan jeg ha IDE od SATAdisker i. Ellers har jeg en Maxtor men for all del....IKKE kjoep Seagaten eller Lacie. Det er utrolig mange som har problemer med de og du vil sikkert f[ mer problemer enn glede!

Men [ bygge en selv er helt grei og du kan velge WD eller Samsung sin silentdisker.

5823705[/snapback]

Problemer med LaCie?

Jeg ha 1stk, søskenbarnet 2stk og an annen kamerat 6!!stk og ingen har noensinne opplevd noe som helst problemer med de..

Tror nok folk som opplever problemer med de fleste eksterne harddisker er de som ikke aner hva "trygg fjerning av maskinvare" er. (og folk som kobler fra/slår av mens disken leses/skrives til)..

Lenke til kommentar
Problemer med LaCie?

Jeg ha 1stk, søskenbarnet 2stk og an annen kamerat 6!!stk og ingen har noensinne opplevd noe som helst problemer med de..

Tror nok folk som opplever problemer med de fleste eksterne harddisker er de som ikke aner hva "trygg fjerning av maskinvare" er. (og folk som kobler fra/slår av mens disken leses/skrives til)..

5823724[/snapback]

Samme her. Har to LaCie disker som har fungert 100% feilfritt. Den ene måtte jeg riktignok skifte harddisk i etter at den fallt 1,5 meter ned i parketten, men det er strengt tatt ikke mer enn forventet. Elektronikken viste seg i alle fall motstandsdyktig siden den fortsatt virket etter bytte av HD.

Lenke til kommentar

Lacie! :thumbup:

Jeg har en LaCie jeg også, ingen problemer.

Minste eksterne 3,5" jeg vet om. Masse lagring for lite penger=)

Når det gjelder Trygg fjerning av Maskinvare. Jeg er ikke så flink til å bruke den må jeg innrømme :whistle: Hvor viktig er egentlig dette? Har ikke hatt noe problemer selv om jeg ikke bruker den :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er hipp som happ. Begge deler gir 5 års reklamasjonsrett (uansett hvor lang garantien måtte være).

Selv har jeg en Raidmax som jeg har satt sammen med en Seagate 200GB og synes det fungerer greit. Men om jeg skulle kjøpt nå så hadde jeg kanskje valgt LaCie på grunn av svært gode priser. Ytelse og kvalitetsmessig regner jeg de for å være ganske like så det er prisen som avgjør for meg.

Lenke til kommentar
Jeg vil si det er hipp som happ. Begge deler gir 5 års reklamasjonsrett (uansett hvor lang garantien måtte være).

Selv har jeg en Raidmax som jeg har satt sammen med en Seagate 200GB og synes det fungerer greit. Men om jeg skulle kjøpt nå så hadde jeg kanskje valgt LaCie på grunn av svært gode priser. Ytelse og kvalitetsmessig regner jeg de for å være ganske like så det er prisen som avgjør for meg.

5824399[/snapback]

5 års garanti uansett? Både hos WD og Seagate oppgir de ett års garanti på de eksterne diskene. Noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
5 års garanti uansett? Både hos WD og Seagate oppgir de ett års garanti på de eksterne diskene. Noe jeg ikke har fått med meg?

5824586[/snapback]

Det er noe du ikke har fått med deg ja. Det er at jeg skrev reklamasjon og ikke garanti. Det er to forskjellige ting.

Reklamasjon er noe som er lovfestet i det norske lovverket og kan ikke omgås. Betingelsene står i forbrukerkjøpsloven.

Garanti er derimot noe helt frivillig fra produsentens side og er ikke lovfestet. Produsenten er fri til å diktere betingelsene og garantitiden selv. Produsenten kan til og med velge å ikke gi noen som helst garanti.

Jeg anbefaler deg å lese følgende guide:

HW.no Juss på nett: Kjenner du dine rettigheter? - Hva reklamasjonen går ut på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...