Gå til innhold

Solformørkelse i norge om få dager

Anbefalte innlegg

Om noen få dager, nærmere bestemt på onsdag 29. mars med det sterkeste ca kl 13, blir det delvis solformørkelse i Norge. Er det flere enn meg som skal prøve å få et glimt av den?

Skal dere se den med spesielle solformørkelsebriller eller bruker dere andre metoder? Selv har jeg tenkt å ha et bittelite hull i en fullstendig tett gardin og ta et bilde med lang eksponeringstid av solskinnet som når gjennom hullet og treffer veggen på andre siden av rommet.

Mer om det på astronomi.no

SE2006Mar29Ta.gif

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal jeg såklart få med meg, det blir kjempespennende! Siden jeg da er på klassetur, skal jeg bruke solformørkelsesbriller, ellers hadde det blitt teleskop med solfilter. Kanskje jeg tar med meg et lite teleskop på turen(?), det er jo lenge til neste formørkelse. Metoden din , Simen1, har jeg aldri prøvd, men flere jeg kjenner sier den funker bra.

Lenke til kommentar

Nå er solformørkelsen i gang. Det er dessverre helt overskyet i Trondheim i dag :cry: så jeg ser bare på webcasten fra Tyrkia:

http://hyades.uio.no/tyrkia1.html

Det ser ut til å være ganske grått vær over store deler av landet nå. Men Troms og Finnmark er heldige nok til å ha brudd i skydekket. I Tromsø skal formørkelsen starte kl 12.20, være på maks kl 13.02, og slutte kl 13.43. Ved maks skal 14,2% av sola være dekket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...