Gå til innhold

Raseskille - kanskje en idé?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at du har arbeidskraft og du har arbeidskraft - en samfunnsviter eller økonom har feil utdannelse for å sikre norsk økonomi framover - og det utdannes (for å sette det litt på spissen) alt for få ingeniører og forskere og alt for mange reklamefolk og designere.

Men du har også finere skiller. Selv om jeg utdanner meg til å bli fysiker, så betyr ikke det at jeg kan bygge broer på en effektiv måte, selv om det også er fysikk.

En platearbeider kan ikke gå rett inn i en papirbedrift - det kreves en annen utdannelse.

Derfor er det allerede i dag, og det vil være langt mer i framtiden, relativt stor innvandring av høykvalifisert arbeidskraft. Problemet er at disse heller ikke alltid har den helt riktige kompetansen, f.eks. forståelse for norske forhold og norsk språk...

Lenke til kommentar
Islam som religion er der kristendommen var for 800 år siden,

og bryr seg ikke noe om å leve i fred under samme himmel.

Verden skal taes over, men det er det altfor få som har innsett.

Dette er reinspikket forenkling og som forenklinger flest, tilslører den virkeligheten mer enn den avslører. Når det gjelder å leve i fred, så er det langt ifra muslimske land og muslimer som har kriget mest de siste 100 åra.

Ser du derimot på verden anno 2006 så er det rimelig åpenbart at verdens 1.3 milliarder muslimer deltar i en uforholdsmessig stor del av verdens ufred.

Det er ingenting i religionen Islam som tilsier at verden skal taes over. Det er ikke engang noe mål om misjonering, i motsetning til for eksempel kristendommen.

Googl ummah.

Lenke til kommentar
Problemet er at du har arbeidskraft og du har arbeidskraft - en samfunnsviter eller økonom har feil utdannelse for å sikre norsk økonomi framover - og det utdannes (for å sette det litt på spissen) alt for få ingeniører og forskere og alt for mange reklamefolk og designere.

I og for seg riktig, men det neppe uoverkommelig å etterutdanne en person som har fullført en høyere utdannelse innen f.eks. økonomi til å bli ingeniør. At folk har en høy ikke-relevant utdannelse er langt bedre enn at de ikke har noen utdannelse i det hele tatt. Tall fra årets samordnet opptak:

Flere søker lærerutdanning

Søkertallene viser at utdanningsområdet Lærer og lektorutdanning har størst framgang i antall førsteprioritetssøkere med 14,6 %. Innenfor dette utdanningsområdet har allmennlærerutdanning en framgang på 5,1 %, mens førskolelærer går fram hele 32,1 % i forhold til mai 2005. Allmennlærerutdanninga fikk nye opptakskrav i 2005, men er nå i ferd med å komme opp på det nivaet det lå på før kravene ble innført. Andre utdanningsområder med framgang er Teknologi, ingeniørfag og arkitektur med 10,7 % og økonomi og administrasjon med 7,5 %.

- Det er spesielt gledelig med framgangen i søking til ingeniørutdanning, sier Olaf Svorstøl. Denne utdanningen har slitt med rekrutteringen de senere årene.

Størst nedgang i antall førsteprioritetssøkere har mediefag, biblioteksfag og journalistfag med 22,3 % og historie, religion og idéfag med 8,1 %. I tillegg har estetiske fag, kunst- og musikkfag en tilbakegang på 24,3 %, men dette skyldes i første rekke at Kunsthøgskolen i Oslo gikk ut av det samordnede opptaket før årets opptak.

Lenke til kommentar

Vel, de som faktisk driver en krig idag, samlet sett, er vel Europeere og Amerikanere, hvor da rundt regnet kanskje ~350-400 millioner mennesker er innvolvert rent grensemessig. Man har også ymse Afrikanske land med sine borgerkriger, men dette er jo ikke i nærheten av det "vi" driver med i Irak og Afghanistan.. Så jeg skjønner ikke helt hvor du får fra at muslimer er den "regjerene" på krigsfronten..(?)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Vel, de som faktisk driver en krig idag, samlet sett, er vel Europeere og Amerikanere, hvor da rundt regnet kanskje ~350-400 millioner mennesker er innvolvert rent grensemessig. Man har også ymse Afrikanske land med sine borgerkriger, men dette er jo ikke i nærheten av det "vi" driver med i Irak og Afghanistan.. Så jeg skjønner ikke helt hvor du får fra at muslimer er den "regjerene" på krigsfronten..(?)

6002052[/snapback]

Det bor ikke 400 millioner mennesker i Afghanistan og Irak. I Afrika bor det derimot over 500 millioner, uten at alle de bor i krigførende stater. Muslimene er ikke regjerende på krigsfronten, de er regjerende på terroristfronten.. uten at jeg mener det på noen som helst fornærmende eller rasistisk måte.

edit: leif

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Dette er reinspikket forenkling og som forenklinger flest, tilslører den virkeligheten mer enn den avslører. Når det gjelder å leve i fred, så er det langt ifra muslimske land og muslimer som har kriget mest de siste 100 åra.

Ser du derimot på verden anno 2006 så er det rimelig åpenbart at verdens 1.3 milliarder muslimer deltar i en uforholdsmessig stor del av verdens ufred.

Det er sant, de utgjør dette med kristne, jøder, ikke-troende osv! Muslimer alene utgjør ikke dette.

Lenke til kommentar

Å basere meninger og politikk på hva som har skjedd det siste året er i beste fall idiotisk, i verste fall livsfarlig. I følge denne måten å tenke på er USA en enda større synder.

Det er ingenting i religionen Islam som tilsier at verden skal taes over. Det er ikke engang noe mål om misjonering, i motsetning til for eksempel kristendommen.

Googl ummah.

6001799[/snapback]

Fint hvis du bryr deg til å skrive samme språk som oss andre.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Det bor ikke 400 millioner mennesker i Afghanistan og Irak. I Afrika bor det derimot over 500 millioner, uten at alle de bor i krigførende stater. Muslimene er ikke regjerende på krigsfronten, de er regjerende på terroristfronten.. uten at jeg mener det på noen som helst fornærmende eller rasistisk måte.

edit: leif

6002090[/snapback]

Hmm, tydeligvis dårlig skrevet av meg. Jeg mente Eruopeere og amerikanere innblandet er vel rundt regnet ~350-400 millioner mennesker tilsammen. Og denne er bare den ene siden.. Hvor mange som kriger tilbake fra IRak/Afghanistan vet jeg faktisk ikke.

Definisjonen av terrorisme syns jeg også er temmelig vag her. Min egen definisjon er (som South Park egentlig påpekte ganske bra) at så lenge noen bruker rå makt og vold til å få det som de vil, terroriserer de. Dermed bli USA, UK osv andre land som fører direkte krig for øyeblikket en slags terrorist. Desverre.. Dette kan dere gjerne diskutere opp i mente, men det er nå altså slik at definisjonen er ganske grei.

The term terrorism is largely synonymous with "political violence" or the threat of violence, and refers to a strategy of using coordinated attacks that typically fall within the time, manner of conduct, and place commonly understood as unconventional warfare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Å basere meninger og politikk på hva som har skjedd det siste året er i beste fall idiotisk, i verste fall livsfarlig. I følge denne måten å tenke på er USA en enda større synder.

Interessant teori. Hva med å utdype den litt?

Fint hvis du bryr deg til å skrive samme språk som oss andre.

Googl er imperativ av verbet å google.Ummah finner du heller ikke i ordboken, men det er ikke noen hindring for at du skal finne ut hva det betyr.

Lenke til kommentar

Googl ummah.

6001799[/snapback]

Har ikke også kristendommen en greie om å "ta over verden"? Er vel stort sett bare jødedom som ikke har...

Lenke til kommentar

(Dette innlegget kan tolkes som rasistisk, er du spesielt følsom på dette området, ikke les videre)

Vår rase er i ferd med å forsvinne ettersom hvite mennesker ser ut til å få ferre og ferre unger, mens folk fra den tredje verden har seg som kaniner og overbefolker verden.

Spørsmålet mitt er da: Hvorfor sender vi milliarder i U-hjelp? Dete fører da bare til _fler_ barn som kommer til å trenge _mer_ U-hjelp?

For å være ærlig syns jeg regjeringen burde bli litt mer "egoistiske" og fokusere mer på å bevare den hvite befolkningen.

Vi vil vel ikke at vår fine klode skal bli befolket av lavintelligente, fundamentalistiske muslimer (Som det blir fler og fler av) ?

Bare noen tanker jeg har hatt, noen som har noen skikkelige motargumenter for dette?

Lenke til kommentar
(Dette innlegget kan tolkes som rasistisk, er du spesielt følsom på dette området, ikke les videre)

Vår rase er i ferd med å forsvinne ettersom hvite mennesker ser ut til å få ferre og ferre unger, mens folk fra den tredje verden har seg som kaniner og overbefolker verden.

Spørsmålet mitt er da: Hvorfor sender vi milliarder i U-hjelp? Dete fører da bare til _fler_ barn som kommer til å trenge _mer_ U-hjelp?

For å være ærlig syns jeg regjeringen burde bli litt mer "egoistiske" og fokusere mer på å bevare den hvite befolkningen.

Vi vil vel ikke at vår fine klode skal bli befolket av lavintelligente, fundamentalistiske muslimer (Som det blir fler og fler av) ?

Bare noen tanker jeg har hatt, noen som har noen skikkelige motargumenter for dette?

6006328[/snapback]

Islam er ingen rase, bare så du er klar over det.

Hudfarge spiller ingen rolle for personer, kanskje det gjør det for deg?

U-hjelp bør stanses, bygg heller skoler og gi dem utdanning.

Er du redd for muslimer? Eller vet du ikke såpass at alle 1.3 millarder muslimene i verden ikke tenker likt, og at de fleste ikke bruker vold og er mennesker som alle andre, bare at de tror på Allah istedet for Gud?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for muslimer generelt, men jeg er redd for den enorme økningen av dem og det at det er en viss mulighet for at de totalt oversvømmer de verdiene det "Ikke-muslimske" samfunnet har.

Jeg driter i hvilken hudfarge de har, brukte "Hvite" som eksempel på det som står i fare for å forsvinne helt i den enorme veksten islam er i.

(Og nei, jeg ser ikke på Islam som en "sunn og flott" religion. Selv om de fleste utfører den i ro (I ro innebærer selvsagd diskriminering av kvinner, brutal fysisk avstraffelse etc), er det fortsatt tusener av ekstremister.

Lenke til kommentar

Ja, det er mange ekstremister, men som du selv sier, det er tusener. Islam måles i milliard :)

Jeg har så langt jeg kan huske tilbake, blitt fortalt at drap, vold og diskriminering er veldig fælt og ulovlig, og grunnen har vært at Islam forbyr det.

Så det er helt forskjellig hvordan folk tolker det. Noen blir snille av det, andre blir... ikke snille av det.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Og grunnet den store andelen som ikke blir snille av det, er jeg bekymret.

Er selv ateist, men mener at (F.eks) kristendom og human-etisme er langt mer fredelige og siviliserte livsretninger.

Og når begynte islam å forby diskriminering av kvinner? Sier du at kvinner er like respekterte som menn i det muslimske samfunnet?

Endret av E.T
Lenke til kommentar

Vel, nå må jeg innrømme at jeg har en halvt israelsk mor og kurdisk far, og jeg har levd blant kurdiske folk i forskjellige flyktningsleir, og da har den kurdiske tradisjonen vært den vi har fulgt med. Og blant kurdisk kultur er kvinner veldig respekterte -noe mange mener kommer fra Islam. Selv har jeg ikke nok kunnskaper til å uttale meg om det virkelig står noe i Koranen om at menn er verdt enn kvinner.

Kan du dokumentere dine påstander om at det er Islam som sier at kvinner ikke er like mye verdt som menn? :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg kan ikke dokumentere det. Noen som vil hjelpe meg?

Er derimot rimelig sikker i min sak (rett meg hvis dette er helt på jordet) om at Islam (Eller islamske råd/ledere) krever en påtvingt kleskodeks hos kvinner, og at de ikke alltid kan skille seg fra en mann.

Er sikkert fler eksempler og fakta om dette.

Kurdisk kultur er vel bare et untak og langt ifra den generelle islamske oppfatning?

Lenke til kommentar

6006328[/snapback]

Grunnen til at me sender U-hjelp er for at me skal ende fattigdom. Fattigdom skaper fanatisme og skrudde folk. Sjølvmordsbombing har vel aldri vore på dei kristnes agenda, men bomber var ikkje akkurat oppfunne på den tida kristendommen var fanatisk som verst.

Dagens gjennomsnittlige muslimske borger er relativt fattig og bur i eit land med muslimsk lovverk. Dette øker tilknytninga til Islam, og ein er meir villig til å ofre seg for religionen.

Høgutdanna muslimer er like greie som alle høgutdanna vestlige er.

Her som eg bur er det som regel utanlandske doktorer, og eg var seinast i går til ein irakisk doktor. Greie folk.

Nei, jeg kan ikke dokumentere det. Noen som vil hjelpe meg?

Er derimot rimelig sikker i min sak (rett meg hvis dette er helt på jordet) om at Islam (Eller islamske råd/ledere) krever en påtvingt kleskodeks hos kvinner, og at de ikke alltid kan skille seg fra en mann.

Er sikkert fler eksempler og fakta om dette.

Kurdisk kultur er vel bare et untak og langt ifra den generelle islamske oppfatning?

6006722[/snapback]

Islam ligger etter når det gjelder liberalisering. Om ein hundre år så håper eg at religionen er blitt mer liberal; på det nivået kristendommen (den gjennomsnittlige kristne) har i dag.

Endret av Viking__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...