fishlake Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Husk å endre klokken i alle kameraer etter overgang til sommertid slik at EXIF-informasjonen blir korrekt! Spesielt viktig for de som bruker RAW-format, siden jeg ikke vet om noe verktøy som lar deg endre EXIF i ettertid i RAW-filer. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 derfor trengte du to poster? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=556756&hl= https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=556757&hl= Hva med å poste denne i OT-Baren? Lenke til kommentar
kak Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Takk for tipset! Det var den eneste klokka jeg hadde glemt å stille her i huset! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 tak for tippet (mit 350D trængte) mit Ixus II har ikke fået stillet klokken siden jeg købte det andet for et år siden, så det passer stadig Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hva med å alltid la kameraet bruke GMT? Da slipper man å bry seg med sommertid, eller tidssoner når man er utenlands. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Avskaff sommertiden! Bare styr. B-menneskene er oppe lenge om kvelden uansett. I Norge er sommerkveldene uansett lyse nok. Hvis noen kan komme på EN god grunn... Men til topic: Jeg ser heller ingen grunn til å stille kameraklokka. Så lenge man er konsekvent, så kan vel kameraet få operere på konstant normaltid. Jeg gidder heller ikke stille klokka i kameraet selv om jeg er ute og reiser. For meg er det uansett datoen som er det viktigste. Lenke til kommentar
Tjodleik Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 For meg er det ansett datoen som er det viktigste. 5824081[/snapback] Nå kom jeg plutselig på at jeg aldri har sjekket når på dagen bildene har blitt tatt, kun dato. Så jeg lar klokka gå sin vante gang. Tar jeg ikke helt feil så går den allerede på sommertid, siden jeg ikke stilte den i høst. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Da var det gjort. Min Nikon D50 går som ei klokke... Husk å stille klokka i bilen også folkens. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Avskaff sommertiden! Bare styr. B-menneskene er oppe lenge om kvelden uansett. I Norge er sommerkveldene uansett lyse nok. Hvis noen kan komme på EN god grunn... Men til topic: Jeg ser heller ingen grunn til å stille kameraklokka. Så lenge man er konsekvent, så kan vel kameraet få operere på konstant normaltid. Jeg gidder heller ikke stille klokka i kameraet selv om jeg er ute og reiser. For meg er det uansett datoen som er det viktigste. 5824081[/snapback] Strømbesparelse. Det faktum at folk kanskje venter 1 time med å slå på belysning om kvelden har faktisk ganske mye å si for strømforbruket.. Det samme om morgenen på vitnerstid. Hvis vi skulle stått opp en time "tidligere" på vinteren ville det bety enda mer tid med strømforbruk. Også om kvelden. Endret 28. mars 2006 av MrLee Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Avskaff sommertiden! Bare styr. B-menneskene er oppe lenge om kvelden uansett. I Norge er sommerkveldene uansett lyse nok. Jeg ville heller avskaffet "vintertiden", om vinteren ser man jo uansett ikke sola hvis man jobber innendørs (studerer e.l.). Og om vi hadde beholdt sommertida hele året hadde det vært mulig å dra ut på trening om kvelden en time seinere uten å måtte surre rundt i mørket.. Sommertida er perfekt for meg ihvertfall! Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Vel, for meg som går til jobb hver morgen, så foretrekker jeg at det er lyst om morgenen. Normaltiden, der klokka følger solas gang naturlig, er symmetrisk om klokken 12 og gir et jevnest mulig fordelt lys gjennom normalarbeidsdagen. Det er B-menneskenes tyranni som tvinger oss til å stå opp i tusmørket om morgenen halvparten av året (dette er selvfølgelig verst om våren og om høsten). Sommeren er uansett så lys at folk bryr seg lite om det er sommertid eller ei. Har man ferie, så lever man vel uansett ikke etter klokka, eller? Lenke til kommentar
kak Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg kan ikke si at det plager meg nevneverdig at jeg må stille klokka 2 ganger i året. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Det er ikke selve stillingen av klokka som er problemet, men at man i forhold til solens gang tvinges til å stå opp en time tidligere, bare fordi noen skal ha en time ekstra lys på fritiden sin om kvelden. Det er jo ikke bare klokka som stilles, men alle ting skjer altså en time tidligere i forhold til solen. Til dem som vil ha sommertid hele året: Dere får heller skyve alle hendelsene i året: normal arbeidstid fra 7-15 istedenfor 8-16, barne-TV kl 1700 istedenfor 1800 etc. For det er i praksis det man gjør med sommertiden, og alt bare fordi noen synes det er fint at det er lyst lenge på kvelden. At barna er vanskeligere å få i seng til fornuftig tid, at alle hendelser forrykkes ut av sin naturlige døgnrytme er tydeligvis ikke noe problem, så lenge B-menneskene får ha det lysest mulig inn i de små timene. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Folk har mye alvorlige ting å bekymre seg over skjønner jeg :!: Det med vinter og sommertid har aldri verken irritert eller gledet meg. Jeg stiller klokken, er litt ekstra trøtt en morgen i året, litt ekstra våken en morgen i året, også tenker jeg ikke mer på det før jeg på TV'n hører at nå må vi stille klokken igjen. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hvis det betyr så lite, hvorfor drive med det da? Latterlig konsept. Kan ikke klokka få gjenspeile solens gang hele året, da? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 De som ikke har noe imot sommertid er de som kan sove til det er lyst uansett... Jeg HAAAAAAAAAAAAAAAATER å stå opp når det er mørkt ute Og forresten... takk for tipset om klokka på kamera Lenke til kommentar
riktig Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Avskaff tiden! Bare stress å måtte forholde seg til tidspunkter uansett. Vi får heller ta det på feelingen. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Avskaff tiden! Bare stress å måtte forholde seg til tidspunkter uansett. Vi får heller ta det på feelingen. 5827254[/snapback] Jeg mener Erlend Loe gjorde et forsøk på dette en gang, i boka "L". Planen var vel å finne ut hvor langt et døgn egentlig burde være, men jeg tror ikke han fikk noe særlig utav det.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Om folk ønsker å diskutere hvorvidt vi trenger sommertid eller ei - ta det på PRS-forumet vårt . (i off-topic). Denne tråden har sporet av og stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg