stinger82 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Merker dette fenomenet når jeg setter vannpumpa på høyeste hastighet. Noen som har vært borti noe lignende? Og eventuelt, kan pumpa ta skade av dette.. Er forresten et ekstremt "finkornet" skum. (av mangel på bedre ord) Endret 27. mars 2006 av stinger82 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Skum pleier jo å komme av at det er luft i systemet. Har du ristet litt på radiatoren? Klemme litt på slangene på forskjellige steder. Husk ikke å klemme slangen for lenge, da blir det stort trykk for pumpa. Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Tror all lufta er ute av systemet. slangene er krystallklare når pumpa har gått på middels/lav hastighet en halvtime. Men så fort jeg setter den på maks, ser det ut som om om det blir dannet skum tanken :/ Hva var konklusjonen til hw.no i den testen de hadde av: betydningen av flow i vannkjøling? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Kanskej skrue tar seg en titt innom denne tråden. Han har nok svar til deg Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Vet at det kan skje om du har forskjellig slange diameter.. Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Vet at det kan skje om du har forskjellig slange diameter.. 5822529[/snapback] Har samme diameter på slangene i hele systemet. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) "Finkornet skum" som beskrivelse var grei nok den! Det er egentlig vanskelig å stille noen riktig diagnose på et såpass tynt grunnlag. Du bør i alle fall fortelle litt om hva slags pumpe du har, og kjølesystemet forøvrig. Det kan imidlertid høres ut som om du har en form for kavitasjon i systemet. Dette er noe som kan oppstå om impelleren i pumpa "spinner rundt i sitt eget vann", og ikke klarer å dytte unna vannet. Da kan det oppstå små lokale undertrykk rundt impellerbladene. Undertrykket vil få lufta i vannet til å ekspandere, og dermed oppstår en form for skum. Vannet vil så godt som alltid inneholde en viss mengde luft, som vil utvide seg om trykket plustelig faller. Dermed oppstår "skummet". Dette harmonerer jo egentlig bra med det du skriver, om at fenomenet oppstår når du kjører pumpa på høyeste hastighet. Dermed vil jeg gjette på at det jeg antar, sannsynligvis er korrekt. Tviler på at pumpa tar skade av det, men jeg ville uansett ha unngått å kjøre den på max i ditt tilfelle. Endret 27. mars 2006 av Skrue Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Ikke sant, skrue har svaret som jeg sa Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Nåja, det er jo bare en antakelse da! Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Okey. Skal prøve å forklare litt om systemet. Er forresten dette settet jeg har. Har vanntanken øverst i systemet. Derfra går det slik: pumpa -> inn nede radiator -> ut oppe radiator -> cpu blokka -> tilbake til tanken Teorien din skrue, hørtes veldig logisk ut Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jaaa, jeg tror den kan stemme. Den pumpa er jo litt av en "hissigpropp", og om mottrykket i systemet blir for stort, så kan nok en slik situasjon oppstå. Swiftech-blokka er jo ganske restriktiv, og vil dermed underbygge mine antakelser. Samtidig vil jeg også tro at du neppe oppnår særlig bedre resultater temperaturmessig, om du kjører pumpa på max? Dermed er det jo bare å kjøre pumpa på halv fart, og med det kanskje enda mindre støy. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Apogee blokka kan regnes som high flow blokk, uten dyser som g4 blokka. Den er ikke så restrektiv. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Ok, det var jeg faktisk ikke klar over! Takker for korreksjon. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Har den blokka selv, elsker den, hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå