Wintel Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Har noen gamle Compaq-maskiner som barna bruker til å leke med; de har nå fått 20" Widescreen LCD, og skjermkortene henger ikke med lengre... Native oppløsning på skjermene er 1680*1050, og det er en fordel om skjermkortet kan kjøre dette på DVI og ikke bare D-Sub (har 3 Matrox 450 dualhead som ikke klarer oppløsningen på DVI og bare 1600*1200 på D-SUB)... Bør ikke koste all verden, brukes bare til TV-titting og noen enkle barnespill som Flåklypa osv... Noen som har 3 slike kort liggende til overs, evt. link til nye kort? Wintel Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Er det pci eller agp de kortene du har nå? Ser de finnes i begge varianter.. Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 De kjører nå med PCI-kort, opprinnelig sto det ATI Rage Pro 3D i maskinene, men kabinettet er til en Deskpro EN600, og vanlig AGP-kort passer ikke (men kan jo dremles til om det kniper...) Wintel Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Det billigste du får med PCI som takler dette er Radeon 7000. Hvis ikke denne oppløsningen er standard kan du bruke PowerStrip for å sette den. Hvis du går litt opp i pris får du Radeon 9250 og FX5200. Alle disse takler denne oppløsningen, enten direkte eller ved å bruke PowerStrip. I nyere versjoner av nVidias drivere kan du definere nesten hva som helst av ustandard oppløsninger direkte i driverne, uten å bruke PowerStrip. Dette er veldig kjekt for oss som sitter med en 19" CRT og vil ha noe midt i mellom 1280x1024 og 1600x1200. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Sa du 1400x1050 simfan? Er du helt sikker på at skjermkortene ikke klarer 1680x1050? http://www.irontech.no/interface/DVI.html DVI benytter seg av en diffrensiell overføring som benevnes som TMDS (Transistion Minimized Differential Signaling). Forskjellen mellom de to typene overføringer er at singel link benytter en 165MHz TMDS transmitter, mens dual link benytter to slike transmittere. Dermed vil en få større båndbredde og mulighet til mer informasjon i bildet. F.eks kan en 60-Hz LCD vise en oppløsning på 1920 x 1080 punkter, mens en dual link kan vise 2048 x 1536 punkter.Det samme problemet mht kabel finner en igjen når det skal velges kabel for hhv singel eller dual link. Konnektorene er spesifisert nedenfor. Vær oppmerksom på at en singel link kabel ikke kan klare å overføre høyere oppløsning enn 1280 x 1024 ved 85Hz, selv om skjermen gir mulighet for 1600 x 1200 oppløsning ved bruk av analog interface eller dual link DVI kabel. Tilsvarende problem vil oppstå hvis bare skjermkort eller bare skjermen støtter dual link overføring. For å klare høyere oppløsning må en da bruke analog interface (såfremt skjermkort og skjerm støtter denne oppløsningen). OBS! Hvis du har en konnektor som er nesten identisk som de nedenfor, men har 10 connectorer pr rad så har du en EVC connector. Denne kan også overføre DVI signaler, men trenger evt en overgang mellom de to standardene. Synes dette impliserer at vanlig single link dvi skal takle 1680x1050@60hz Jeg hadde prøvd meg fram i powerstrip før jeg ga opp ihvertfall, det er som sagt ikke alle oppløsninger som vises av driverene. Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Simfan: Geforce fx 5200 har ikke DVI, men Radeon 9250 har... blackbrrd: Kabel og skjerm takler nok 1680*1050, men dette må også støttes av skjermkortet... Skal prøve å med Powerstrip i kveld... Driveren til Matrox G450 stopper på 1200*1024 med DVI men klarer fint 1600*1024 med VGA... Begge deler er like dårlige valg... I værste fall får jeg kjøpe nye skjermkort som klarer oppløsningen med DVI... Keep u posted... Wintel Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg kjører 1440x1080 Gainwards FX5200 som Komplett selger har DVI. Men jeg er enig i at du bør prøve med PowerStrip på det du har først. Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Bare sorgen... Forutsatt at jeg har forstått hvordan Powerstrip virker, så lar det seg ikke gjøre å få en akseptabel oppløsning via DVI-kabelen med disse kortene.... Etter å ha kjørt Powerstrip kan jeg velge mellom 1376*768 eller 1920*1034, noen mellomting ser ikke ut til å virke... Så, noen som har noen billige kort med DVI til salgs? Wintel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå