GLN Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hei Har vudert og kjøpe vannkjøling. Men hva er best av vannkjøling og viftekjøling? Fordeler og ulemper. Noen anbefalinger om hvilke vannkjøliger jeg burde kjøpe? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Vifter: - Fordeler. Ingen fare for å ødlegge andre komponenter Billig Enkel installasjon - Ulemper. Kan ikke gi stort lavere temp enn rom temp Kan bråke, ved må dyre vifter kjøpes Vannkjøling: - Fordeler. Kan oppnå veldig lave temperaturer Er ganske high end, dvs stilig og "tøft" ;P - Ulemper Kan lekke, dvs stor mulighet for ødelagte komponeter Kan være vanskelig for en uerfaren person å sette opp (Dvs enda større fare for lekkasje Der er iallefall noe for/imot argumentene Lenke til kommentar
andesam Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Vannkjøling har blitt veldig billig i det siste. Thermaltake har diverse pakker som er bra. Har hatt thermaltake bigwater settet en god stunt, men har akkurat byttet tilbake til vifte kjøling. Hadde rett og slett ikke bruk for det, tar masse plass og krever "masse" vedlikehold. Med minde man skal drive med kanske kraftig overklokking ser jeg ingen vits i å ha vannkjøling. Invister heller i litt bedre viftekjølere. Men, på den andre siden, så er det veldig gøy med vannkjøling! Hvis man er datafrelst, som de fleste her vel er, så syntes jeg det er et must å ha vært innom den epoken å ha hatt vannkjøling. . Jeg har hvertfall selv hatt det morro med vannkjøling, og jeg ser ikke bort ifra at jeg kommer til å sette inn vannkjøling i en senere data (typisk htpc). Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Luftkjøling - Ulemper. Kan ikke gi stort lavere temp enn rom temp Vannkjøling: - Fordeler. Kan oppnå veldig lave temperaturer 5823094[/snapback] Vannkjøling kan heller ikke oppnå lavere temperaturer enn romtemp. da det er dette som er forutsetningen for temperaturen. Tenk logisk, hvordan kan luft på 22C, blåst gjennom en radiator, gjøre vannet kaldere enn seg selv? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Med vannkjøling får du ikke akkurat imponerende lavere idle-temperatur, men du vil få mye lavere load-temperaturer. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har akkuratt gått over til luft kjøling igjen. Fant ut at jeg ikke trengte vannkjøling. Eneste grunnen til at jeg hadde vann,var fordi pc'en stod ved siden av senga,trengte da en stille pc. Hvis du ikke skal klokke utover det luft kjøling klarer eller du ser etter å ha en stille pc,så er det ingen vits med vannkjøling. Luft kjøling er enkelt og mye billigere, og kjøler ikke så ille. Koster dog penger hvis man vil ha det stille da man som regel blir nødt til å bytte en god del av viftene. Skal man ha litt ordentlig vannkjøling,så koster det penger. Disse ferdig settene man får er helt ok,men man får bedre. En annen ting å tenke på er valget av kabinett,har man plass o.s.v Lenke til kommentar
spyro Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Vannkjøling har jo litt nerde-faktor som jeg synes er kult! Og vannet kan bli kaldere enn romtemperatur, ved å bruke TEC (peltier) Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Vannkjøling har jo litt nerde-faktor som jeg synes er kult! Og vannet kan bli kaldere enn romtemperatur, ved å bruke TEC (peltier) Da blir vel bare cpuen kaldere? Jeg var ute etter en stillegående pc og kjøpte da 2 viftestyringer, fyllte opp alle 4 80x80 vifteplassene, lagde hull i kabinettdøra hvor jeg satte en 92x vifte, kjøpte en 80x vifte til som jeg festet til skjermkortet (gikk meget sakte og kjølte bra) og som en prikk over i-en kjøpte jeg TT Tower112 med 2x 92x vifter. Pcen bråker jo ikke allverden og det hele kom på en pen sum av ca. 1400 kroner. Ble etterhvert lei av dette styret, solgte alt og kjøpte et Alphacool vannkjølingssett til samme prisen og fikk en MYE stillere pc (satte radiatoren oppå kabinettet) og langt mindre temperaturer. Jeg er nå storfornøyd og er det andre lydkilder i rommet, f.eks. en tv så hører jeg ikke når jeg skrur på pcen Jeg setter en tommel opp for vannkjøling her og skjønner ikke hvorfor folk velger dyr lufkjøling framfor billig vannkjøling. Lekasje var ikke noe problem her (bare du leser bruksamvisningen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå