PoNdUs Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) jeg bestilte 2 lyktelister til min bil fra http://www.streetdesign.no/ De vil ha forskuddsbetalt det var i orden . De ringte i dag å sa at de ikke kunne sett å mottatt beløpet. (jeg sa at jeg ikke ville ha dem og at han kunne slette ordren) Men da sa han at det ikke gikk da varen var bestilt og betalt men det kan vel ikke stemme. han sa at jeg måtte betale hele beløpet på 968kr hvist ikke kom det en purring på regningen. er er bestillingsmailen Takk for din ordre! NB! Ingen ordrer blir satt i bestilling før innbetaling fra kunde er mottatt. O R D R E #xxxxx Tom adresse oslo Best.ref : Telefon : xxxxxxxx Kundenr : xxxx Biltype : MAZDA Årsmod / dører : 1995 / 5 Annen info : Kenth Auto & Tuning AS Pb. 390 1601 Fredrikstad Sentralbord: 452 99 995 Org: 985 557 268 MVA Bank: 1644.27.56329 Ordredato: 14.03.06 kan han forlange hele beløpet? kan han forlange noe som helst da det står øverst i mailen at de ikke gjør noe før pengene er på deres konto? om noen av dere vet hvordan dette fungerer kan dere svare. Gjerne gjerne ut noe fra kjøpsloven om dere kan hilsen tom Endret 27. mars 2006 av PoNdUs Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Kan du logge deg inn og slette ordren sjølv slik som eks. komplett, psdata, mpx? Ellers så er eg ikkje så god på norsk lovdata. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Referer kort og greit til "lov om angrerett". Du finner den på lovdata.no I korte trekk sier den at ved fjernkjøp, når du ikke fysisk har vært i butikken deres, har du minimum 14 dager UBETINGET rett til å gå fra avtalen. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 NB! Ingen ordrer blir satt i bestilling før innbetaling fra kunde er mottatt. Dette er vel mer enn nok for deg å si til firmaet? De skriver jo selv at det ikke skjer noe før du har betalt, og det har du ikke... Lenke til kommentar
PoNdUs Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Ja det var det jeg tenkte på.. De har heller ikke hatt noen utgifter med meg da faktura kom på mail. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) useriøst nøttefirma det der. Bare i 2005 skifta de revisor 3 ganger, og har 2 anmerkninger fra revisor på 2004-regnskapet om at det er noe muggent med det. Endret 27. mars 2006 av gorber Lenke til kommentar
valentino Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Det jeg lærte i forretningsjussen var at man kan avbestille når som helst. I værste fall var man nødt å betale for eventuelle forberedene handlinger som butikken har gjort. F.eks. å samle sammen alle artiklene til ordren. jf. fkjl. §41 § 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. Ellers kan du gjøre slik gorber foreslår å bruke angreretten, men da må du mest sansynlig betale portoen. Du bør i tillegg lese deg opp på forbrukerkjøpsloven (antar at du kjøper varene som forbruker). Du bør kanskje lese kapittel 11 for å se hva gebyret maksimalt kan være på. mvh. Valentino Lenke til kommentar
PoNdUs Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Det jeg lærte i forretningsjussen var at man kan avbestille når som helst. I værste fall var man nødt å betale for eventuelle forberedene handlinger som butikken har gjort. F.eks. å samle sammen alle artiklene til ordren. jf. fkjl. §41§ 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. Ellers kan du gjøre slik gorber foreslår å bruke angreretten, men da må du mest sansynlig betale portoen. Du bør i tillegg lese deg opp på forbrukerkjøpsloven (antar at du kjøper varene som forbruker). Du bør kanskje lese kapittel 11 for å se hva gebyret maksimalt kan være på. mvh. Valentino 5822508[/snapback] jeg må betale porto på hva? har ikke fått noe tilsendt enda. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Dersom du benytter angreretten. Dvs. du sender tilbake tingene innen 2 uker fra du mottar dem. Det er bare dersom du ikke bruker avbestilling før levering. Bra du spør. Var nok litt uklar der. mvh. Valentino Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Ikke betal en dritt.. Etter det som står i § 41. Avbestilling før levering Så er det avtalt følgende: NB! Ingen ordrer blir satt i bestilling før innbetaling fra kunde er mottatt. Det vil si at du ikke skal betale mannen noe som helst... Skulle fyren finne på å sende deg regning så kast dem,Får du inkassokrav så sender du et brev til innkasso selskapet og bestrider kravet. Makan t Tulling Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Dette var virkelig seriøse greier, kan jo bli interessant hvis det går til inkasso. Da kommer han til å få seg en smekk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Du kan ikke bruke angrerettlove her fordi du ikke har motatt sendingen. Det du kan bruke og som ble nevnt før er fkjl. § 41. Bare skriv en mail til de at du avgår fra kjøpet etter fkjl. § 41. Sender de deg da inkasso på HELE beløpet så kan du bare motstride dette, da de kan kun belaste deg for utgiftene de har hatt med din bestilling. Lenke til kommentar
Dr. Phil Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Referer kort og greit til "lov om angrerett". Du finner den på lovdata.no I korte trekk sier den at ved fjernkjøp, når du ikke fysisk har vært i butikken deres, har du minimum 14 dager UBETINGET rett til å gå fra avtalen. 5822040[/snapback] Angreretten gjelder fra varen er mottatt. I dette tilfellet trenger du ikke gjøre en dritt. Send dem en mail om at du kansellerer og la det være. Får du regning, kaster du den. Du har ikke mottatt noen varer fra dem uansett. De kan ikke kreve noe av deg. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 faktisk så gjelder deler av "lov om angrerett" her også; § 23. Leveringstidspunkt Dersom ikke annet er opplyst og avtalt, skal varen eller tjenesten leveres innen rimelig tid og senest innen 30 dager etter den dagen da forbrukeren innga kjøpetilbud (ordre). § 24. Varer og tjenester som ikke kan leveres Dersom selgeren eller tjenesteyteren ikke kan levere den bestilte varen eller tjenesten, skal det gis melding om dette snarest mulig. Dersom avtalen heves skal eventuelt forskuddsinnbetalte beløp betales tilbake til forbrukeren snarest mulig og senest innen 14 dager etter at avtalen er hevet. Siden butikken ikke har klart å levere varen så har de i bunn og grunn brutt den ingåtte avtalen og du ahr all rett til å heve kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå