Gå til innhold

Er 0.999... lik 1?

Hubbert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man mangler en 0,0000...0001 vel?

5821935[/snapback]

Det stemmer kun dersom man har et endelig antall nitall. Når man har et uendelig antall, vil også entallet i 0,000__1 forskyves i det uendelige. Da kommer det aldri inn i bildet, og vi får 0 -- ikke 0,000_1.

Redigert: Det utgjør uansett ingen forskjell om man sier at det mangler et nitall i 0,999_ eller et entall i 0,000_1. Det er to sider av samme sak.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Er vi ikke enige om at svaret på om 0.9999 i det uendelige IKKE er det samme som 1, men at vi i gitte situasjoner anser det som helt akseptabelt å runde (ikke ruNNe opp som noen sier...) av opp til 1 fordi det anses som mest praktisk i den daglige omgang av tall for menigmann i gata?

Lenke til kommentar
Er vi ikke enige om at svaret på om 0.9999 i det uendelige IKKE er det samme som 1, men at vi i gitte situasjoner anser det som helt akseptabelt å runde (ikke ruNNe opp som noen sier...) av opp til 1 fordi det anses som mest praktisk i den daglige omgang av tall for menigmann i gata?

5822043[/snapback]

Jeg er uenig i den påstanden. Jeg er enig i at man ikke vil komme til 1 uansett hvilket endelig antall nitall man har i 0,999_, men uendelighet innebærer at man har mer enn bare mange nitall.

Det kan gjerne være hensiktsmessig å se 0,999_ i det uendelige som nettopp det -- et tall med uendelig antall desimaler -- istedenfor å se det som et endelig tall der man legger til en og en desimal i det uendelige. (Jeg håper noen skjønner hva jeg forsøker å si her. :innocent:)

Lenke til kommentar

5822043[/snapback]

Jeg er uenig i den påstanden. Jeg er enig i at man ikke vil komme til 1 uansett hvilket endelig antall nitall man har i 0,999_, men uendelighet innebærer at man har mer enn bare mange nitall.

Det kan gjerne være hensiktsmessig å se 0,999_ i det uendelige som nettopp det -- et tall med uendelig antall desimaler -- istedenfor å se det som et endelig tall der man legger til en og en desimal i det uendelige. (Jeg håper noen skjønner hva jeg forsøker å si her. :innocent:)

5822156[/snapback]

0,9∞ feks

Lenke til kommentar

det er vanskelig og deffinere hva f.eks. 1 er. står det bare 1, kan det jo i teorien være tallene 0,5-1,4 hvis man runder opp/ned. hvis man f.eks. snakker om 1,0 da er det noe annet. Med andre ord, 0,999... er et ganske nøyaktig tall og vil aldri bli 1.

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke et spørsmål om avrunding. Læreren din har forhåpentligvis ønsket å gi dere en oppgave dere kan gruble på og diskutere litt rundt, uten at han ønsker et "korrekt" svar.

0,999 er ikke 1. Ikke 0,999999999999999999 heller. Men med UENDELIG mange, og da ikke "kjempemange", men UENDELIG mange 9-tall bak komma, vil jeg anta at tallet er lik 1. Det kan helt sikkert vises med rekkeutvikling og grenseverdi hvis så er tilfelle.

Det er forresten mange som kommer med sterke påstander her. Hvilken matematisk bakgrunn har dere? (Sikter ikke til PelsJacob, men dere andre som sier at det er avrunding det er snakk om osv)

Lenke til kommentar
det er vanskelig og deffinere hva f.eks. 1 er. står det bare 1, kan det jo i teorien være tallene 0,5-1,4 hvis man runder opp/ned. hvis man f.eks. snakker om 1,0 da er det noe annet. Med andre ord, 0,999... er et ganske nøyaktig tall og vil aldri bli 1.

5822336[/snapback]

Rett, så i teorien er 1 = 0.99999, men 1,0000 er ikke lik .99999.

Hvis det er svar på et stykke, så vil du kanskje finne svaret går mot 1 i stedet for 0.99.

Edit: Til deg over, les leksen din om nøyaktighet.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

1^-n blir 1 for alle positive n, så i så fall blir vel 0,999_ lik 0. :)

Jeg mener at dette resonnementet er plausibelt:

Dersom 0,999_ ikke er lik 1, men bare veldig nært 1, må 1 - 0,999_ = 0,000_1. Men dersom man har et uendelig antall nitall i 0,999_, vil entallet på slutten av 0,000_1 forskyves i det uendelige, noe som innebærer at det aldri kommer inn i bildet. Da får vi ikke 0,000_1, men derimot 0. 1 - 0,999_ må derfor være lik 0, noe som logisk fører til at 1 = 0,999_.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, er resonnementet ovenfor unødvendig komplisert. 0,000_1 er nemlig selvmotsigende i seg selv. Det man hevder, er altså at man har et uendelig antall nulltall, før det til slutt kommer et ettall. Det finnes imidlertid ikke noe «til slutt» når det er snakk om en uendelig rekke av nulltall. 0,000_1 er derfor ikke mulig. Istedenfor får vi 0,000_ i det uendelige, eller enklere sagt: 0. Videre får vi at 1 = 0,999_.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...