Gå til innhold

Kjøp av ny bærbar - Er widescreen noe brukbart?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil ha en klassisk skjerm! Jeg vil ha 3:4 som tilsvarer det gyldne snitt. Et behagelig format for øyet, tidløst, praktisk, høyt hevet over motens infall og utfall...

5935645[/snapback]

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_gyldne_snitt

http://www.afl.hitos.no/mahist/geometri/

Det gyldne snitt er 1,618034.. Altså 16:10. Hallo?

5935856[/snapback]

Hm det er tredje gang jeg svarer på dette uten at noe kommer opp, håper det ikke blir en trippelpost.

Du har et godt poeng klilleng, men setningen var ment veldig retorisk. For data skjemer er 3:4 for meg det gylne snitt i betydningen den gyldne middelvei.

Hva synes du om de andre argumentene?

Lenke til kommentar
Du har et godt poeng klilleng, men setningen var ment veldig retorisk. For data skjemer er 3:4 for meg det gylne snitt i betydningen den gyldne middelvei.

5936045[/snapback]

Ok, men det gyldne snitt er et opptatt begrep. ;)

Selv foretrekker jeg widescreen, slipper å bevege øynene så mye opp og ned. Mer behagelig å bevege dem fra side til side. Har forresten både 16:10 skjerm og 5:4 skjerm.

Og hvorfor har ikke widescreen slått igjennom før? Tradisjon. Vanlige TV'er og skjermer var ikke widescreen, hvorfor skulle folk da etterspørre widescreen skjermer plutselig. Etter hvert som WS blir vanlig i stua er det fler og fler som ønsker seg det på kontoret.

Lenke til kommentar

5936045[/snapback]

Ok, men det gyldne snitt er et opptatt begrep. ;)

Selv foretrekker jeg widescreen, slipper å bevege øynene så mye opp og ned. Mer behagelig å bevege dem fra side til side. Har forresten både 16:10 skjerm og 5:4 skjerm.

Og hvorfor har ikke widescreen slått igjennom før? Tradisjon. Vanlige TV'er og skjermer var ikke widescreen, hvorfor skulle folk da etterspørre widescreen skjermer plutselig. Etter hvert som WS blir vanlig i stua er det fler og fler som ønsker seg det på kontoret.

5936069[/snapback]

Hvis de fleste fant det behageligere å bevege øynene sidelengs, ville nok ikke 99,99% av dataskjermer til stasjonært bruk være 3:4 (eller det litt besynderlige 4:5). Hundrevis av millioner av skjermer verden over! Og ingen skulle ha kommet på at det var mindre behagelig?!

Fremdeles finner jeg ingen forklaring på at brukere av bærbare skal overøses med bredskjermer - til de grader.

Lenke til kommentar
3:4, 4:5 hva er det du babler om?

5936290[/snapback]

Hvorfor bruker du ord som bable, hvis du selv tydeligvis ikke hva det er snakk om?

(Men vel, det er kanskje mer korrekt og si 4:3 og 5:4?

Hvis det er det du mener).

For å ha alt klart, mht LCD:

Praktisk tatt alle 15" flatskjermer + alle 20" flatskjermer +vanlig bærbar er 4:3 (bredde gange høyde)

Alle 17" flatskjermer + 19" er 5:4 (altså strukket litt vertikalt i forhold).

(Det siste formatet mener jeg personlig er helt latterlig siden det likevel ikke avviker særlig fra 4:3, men nok til å gi en ekkel svart stripe øverst og nederst eller forvrengt bilde hvis det strekkes).

Lenke til kommentar
Jeg vet godt hva det er snakk om, men 3:4 og 4:5 har jeg aldri hørt om.

Edit: Okay, greit jeg leste litt oppover, jeg skjønner hva du preiker om nå :D

5936450[/snapback]

OK

En pussig ting er forresten at bredskjermene er "bare" 16:10, mens alt jeg har sett av bredskjermfilmer er 16:9. Jeg var faktisk skuffet da jeg lastet ned noen hd klipp og selv med min brede bærbare ikke fikk utnyttet skjermen fullt ut.

(men jeg holder stadig på at det overveldende flertall vil komme til å se slikt på tv'en i stua uansett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...