andm Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg ønsker å forsyne medieavspilleren min med litt ekstra strøm under en lang busstur. Til det formålet ønsker jeg å bruke et blybatteri og lage en krets som gir ut 5 V. Jeg har søkt på forumet og funnet noen relevante tråder, men jeg vil ikke gjøre noe galt, og spør derfor om konkret veiledning: Hva skal jeg gjøre? Kan noen hjelpe meg med å lage en enkel krets? Jeg har følgende regulatorer liggende: 7805, MC78L, 78L05A. Hvilken bør jeg bruke, hvordan skal jeg koble den opp, og hvilke andre komponeneter trenger jeg? Jeg har hørt at jeg bør bruke to kondensatorer, en før og etter. Kan noen utdype litt? Jeg håper noen vil hjelpe meg. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 en viktig ting vi trenger å vite er hvor stort strømtrekk spilleren har (eller hvor mange watt den trekker). En må vite det for å kunne dimensjonere strømforsyningen rett, altså slik at vi kan velge rett spenningsregulator. Lenke til kommentar
andm Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Ja, selvsagt. Jeg glemte dataene: Laderen oppgir følgende informasjon: 5 V, 2,4 A. Batteriet: 1250 mAh, 3,7 V. Merk dere at spilleren også kan lade via USB, så kretsen trenger ikke levere særlig mye strøm. Rundt maksverdiene eller litt under det regulatorene kan levere, kanskje? Dette er alt jeg vet. Se hva dere kan gjøre med denne informasjonen. Jeg aner ikke hvor mye spilleren faktisk trekker, og jeg tviler på at jeg kan finne det ut. Endret 27. mars 2006 av Ostekjeks Lenke til kommentar
andm Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg antok at dette ikke var helt umulig å gjennomføre. Er det ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Intet problem. Begge regulatorene du har som heter 05 kan brukes, er vel kun en liten forskjell i max-strøm (1,5 vs 2A ), samt at L er isolert fra ribba (ISOWATT220). Mest sannsynlig vil strømtrekket bli internt begrenset grunnet effektomsetningen så kanskje en vanlig 7805 faktisk vil kunne levere mer (bedre kontakt mot kjøleribba). Kommer med skjema om 30 sek, posten vil bli redigert da. EDIT: slik Endret 28. mars 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Paint eier alt .. skulle vel fungere med et par kondensatorer på ca. 1uF Endret 28. mars 2006 av jonepet Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Tusen takk for svarene! Det er bare én ting jeg lurer på: På en kretstegning jeg så på Internett, var C1 på et par tusen μF istedenfor 1, μF, som du, NorthWave, oppførte. Har denne forskjellen mye å si? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Når du trekker strømmen på inngangen fra en likeretter og trafo, vil spenningen være sinusformet og derfor trenge mye mer glatting (større kondensator). Når du får spenningen fra ett batteri er den allerede jevn og fin, og du trenger derfor ikke så stor kondensator. Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Når du trekker strømmen på inngangen fra en likeretter og trafo, vil spenningen være sinusformet og derfor trenge mye mer glatting (større kondensator). Når du får spenningen fra ett batteri er den allerede jevn og fin, og du trenger derfor ikke så stor kondensator. 5830238[/snapback] Takk. Det du forklarer gir mening. Endret 29. mars 2006 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Intet problem. Begge regulatorene du har som heter 05 kan brukes, er vel kun en liten forskjell i max-strøm (1,5 vs 2A ), samt at L er isolert fra ribba (ISOWATT220). Mest sannsynlig vil strømtrekket bli internt begrenset grunnet effektomsetningen så kanskje en vanlig 7805 faktisk vil kunne levere mer (bedre kontakt mot kjøleribba). Kommer med skjema om 30 sek, posten vil bli redigert da. EDIT: slik 5827723[/snapback] Skjemaet som er i denne posten, hva program er det tegnet i? Gratis? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Intet problem. Begge regulatorene du har som heter 05 kan brukes, er vel kun en liten forskjell i max-strøm (1,5 vs 2A ), samt at L er isolert fra ribba (ISOWATT220). Mest sannsynlig vil strømtrekket bli internt begrenset grunnet effektomsetningen så kanskje en vanlig 7805 faktisk vil kunne levere mer (bedre kontakt mot kjøleribba). Kommer med skjema om 30 sek, posten vil bli redigert da. EDIT: slik 5827723[/snapback] Skjemaet som er i denne posten, hva program er det tegnet i? Gratis? 5832870[/snapback] er det ikke eagle eller noe som er brukt? ligner hvertfall... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hvorfor bruker dere kondensatorer når alt er likestrøm? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 kondensatorer "kortslutter" støy (støy er som oftest vekselspenning) Det kan oppstå harmoniske svingninger som kan bli forsterket i kretsen som kan svi av regulatoren eller lasten. Det funker ofte uten, men er en liten sikkerhet. Jeg har kjørt uten og det funket uten noe problem. Om du ser i datablad så er det annbefalt, er ikke så mye stress å sette de på. Du finner kondensatorer i det det meste av gammalt elektronisk utstyr. Bare å pille det ut derfra Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Skjemaet som ble brukt lenger opp er desverre ikke gratis, men noe jeg har tilgang til gjennom skolen. Proteus ISIS heter det, og jeg tror at det er en demo å finne på hjemmesiden deres, men den kan du ikke lagre i. Med andre ord greit til å tegne opp enkle ting, men ikke noe for mer avanserte skjemaer. Lenke til kommentar
andm Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Spilleren trekker altfor mye strøm når den lader, og regulatoren blir glohet. Er det mulig å begrense strømmen? Vil en motstand fungere, eller vil den tåle for lite effekt? Jeg har noen motstander som tåler mer enn disse standardmotstanderene (husker ikke hvor mye watt de tålte), hvis det hjelper. Hva kan jeg gjøre for å hindre regulatoren i å brenne opp? Det hjelper ikke med masse kjøleplater. Hvordan kan jeg hidnre strømmen? Er det mulig? Jeg blåser i om det blir litt effekttap. Hvis en motstand fungerer, hvordan regner jeg ut hvor mye spilleren trekker med motstand på x ohm hvis jeg måler strømmen under normal lading? Hvordan skal motstanden kobles? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Du KAN koble en motstand på, i såfall en effektmotstand før regulatoren. Kobler du den etter regulatoren vil nok enten spilleren slutte å lade, eller regulatoren vil øke strømmen for å kompensere med spenningsfallet (hvis det står en PWM-regulator i spilleren). Dersom du kobler en kraftig resistor før regulatoren vil den ta noe av spenningsfallet (U = R * I). Følgende utregning ved strøm på 1A, og resistor på 4ohm: UR1 = R1 * I UR1 = 5 * 1 UR1 = 4V I såfall vil spenningen over regulatoren ("summen av spenningsfallene er alltid lik påtrykt spenning") bli 12V (batterispenningen) - 5V (spilleren) - 4V (resistoren) = 3V. Regner man da ut effekten blir det følgende: Resistoren: P = U * I P = 4V * 1A P = 4W Regulatoren: P = U * I P = 3V * 1A P = 3W Uten resistoren ville regulatoren måtte ta unna for 7W ( (12V-5V) * 1A ), men nå må den bare klare å kvitte seg med 3W. Man begrenser ikke strømmen på denne måten, man bare fordeler spenningsfallet. Effekttapet vil være størst i resistoren (4W) og derfor vil den også kreve kjøling i tillegg til at den må være stor (i fysisk størrelse). Denne utregningen gjelder kun for 4ohm på 1A. Kan også nevne at 7805 ikke har noe problem med temperaturer på over 100 grader. (men ikke over 150!). Lenke til kommentar
andm Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Takk for din grundige forklaring, jonepet. Siden du betrygger meg på at den tåler høy temperatur, forsøker jeg heller å kjøle den bedre. Det kan fint gjøres. Synd at jeg brukte limpistol for å kline elektronikken sammen ... Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 kjøleribbe gjør underverker Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Om du leter litt på nettet finner du nok proteus. Bruker også Proteus på skolen og det fungerer helt greit etter litt knoting. Ares (som er det tilhørende PCB-layout programmet) funker også bra etter litt prøving og feiling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå