Gå til innhold

Hjelp, familie-PC, 7 k

Anbefalte innlegg

Familien min har tenkt seg en nye PC til sommeren.

Hva skal maskinen brukes til?

Spill (har faktisk nyere spill i tankene da, ja), skriving (en del lekser/høyere utdannelseting..), innternett, mye videotitting. Ikke så mye krevende videoredigering (muligens av den loette sorten) eller andre tunge 3D saker.

Prisantydning

7700,-

Skal maskinen overklokkes

Tviler..

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

AMD, som sagt nedenfor..

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Trenger ikke nye høtalere, men skjerm. Skjermen kommer i tillegg til de 7 k. Gjerne post egne poster med forslag til det..

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Skal ha AMD, etter mange år med Intel, som sagt oven for. Hadde tenkt meg en Gig RAM ;)

Trenger også en skjerm (som sagt, utenom prisen).

EDIT:

Si gjerne noe om hvor mye vi kan spare på å sette opp en PC hos for eksempel Komplett.no, og gjerne post linker til ferdige oppsett..

EDIT2: Endret budsjette til 700 kr mer, fordi jeg skal ha dualcore..

Endret av Naked Snake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD Athlon64 3700+, 2.2 GHz, 1MB Cache, San Diego, Socket 939, BOX 1.804kr

Kingston Dual Channel 2x1024 MB PC3200 DDR400 - KVR400X64C3AK2/2G Hot 1.339kr fin pris, bør ha 2gb så fin pris

Asus A8N-E, nVidia nForce4 Ultra, Socket 939, 8 Channel Audio, GLAN, SATA RAID, SATA 3Gb/s, PCI-Express, Dual DDR400 725kr

NEC ND-3550 DVD±RW, DVD±Rx16, Internal, Dual Layer DVD-R DLx6, 2MB, White, Bulk 345kr

WD 250,0 GB – SATAII-300 (Fluid) – 7200/16MB cache – WD Caviar SE 766kr

partisjoneres til 2 30 gb c; 200gb d; under xp installasjon.

Asus EN7600GT/2DHT/256MB, GeForce 7600GT, 256MB GDDR3, Dual DVI, VIVO, HDTV, PCI-Express, Retail Hot Ny 1.868kr

6847kr

da mangler kabinett, psu, og kjølepasta til 50 kr artic silver

tok utgangspunkt i shg, siden en kommer ut rimeligst der. amd 3700 er 200kr rimeligere her, god pris på ram, harddisk, skjermkort,

Lenke til kommentar

WoW!! Takk!! Kan du poste en link til hvor det selges?? 2 gb RAM, oioi!! :)

//Haakon

PS: Holder denne PC'en lenge?? Faren min er ikke akkurat elektrofil, og hater å bruke penger på PC (shame..) Den PC'en jeg skriver på nå er 6 år gammel!! 6 ÅR!!

PS.2: Klarer den de nyeste spillene?? Samt de som kommer??

Lenke til kommentar

Glemte å si at PC'en brukes til UTROLIG mye musikk ;)

Jeg redigerer også mye musikk.. Vet ikke om det har noe å si.

På den PC'en vi har nå, har vi XP Proffesional.. Kan jeg få det over til den nye?? Har jo sett at det lønner seg å ikke ha med OS (siden det er ganske dyrt på nettbuttikkene).. Kan jeg bruke samme på to PC'er??

EDIT: Lønner det seg med to prosessorer?? Jeg kan sikkert legge til litt ;)

EDIT2: PC'en MÅ være ferdigbygd.. Jeg bygger ikke..

Endret av Naked Snake
Lenke til kommentar
WoW!! Takk!! Kan du poste en link til hvor det selges?? 2 gb RAM, oioi!! :)

//Haakon

PS: Holder denne PC'en lenge?? Faren min er ikke akkurat elektrofil, og hater å bruke penger på PC (shame..) Den PC'en jeg skriver på nå er 6 år gammel!! 6 ÅR!!

PS.2: Klarer den de nyeste spillene?? Samt de som kommer??

5821652[/snapback]

Jeg for vel svare for vedkommende. :)

Butikken er: SHG, som har en god del gode tilbud.

PCen vil nok holde en god stund.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

6 channel er lydkort 5.1

8 channel er lydkort 7.1

så er det noe eax opplegg

jeg går utifra 7.1 er 24 bits, 7.1 er dagens.

skal du ha noe spesielt til musikk evt. instrumenter så må det bli

emu, audiophile noe sånt. men går utfra dette onboard lydkortet tar en god del.

regner med det er tilsvarende et vanlig audigy zs, så har du audigy 2, audigy 4, og det nye audigy x-hi-fi eller noe sånt.

sånn dual cpu koster 700 kr mer på shg. er egentlig ikke behov, foreløpig, men dere skal jo ha den en del år så da kommer det mer og mer ibruk, så det er bare å legge i 700 kr hvis du vil ha dual core, men ikke nødvendigt. eneste er at du må skru av den ene dual core, altså 1/2 for å spille noen spill som cs source, battlefield2.

sats på 400 watt psu, spør butikken om den har 20 Amper på tolv railen. eller post den psu i forumet og se om den er ok.

du kan fint bruke den xp cd-en på din nye maskin, også kan du bruke de gamle hardiskene på den nye maskinen, få en ny kasse med 2x120 vifter inn/ut, evt hull i sidedøra, så blir det kaldt i kabinettet og varmt i huset. og se til 20 db som en øvre grense for akseptabel lydnivå eller 25db.

Lenke til kommentar

Jeg kan linke til noen produkter, selv om linkene ofte er problematiske til SHG.

CPU: AMD - Athlon64 3700+, 2.2 GHz, 1MB Cache, San Diego, 1804 kr

Hovedkort: Asus - A8N-E, nVidia nForce4 Ultra, Socket 939 725 kr

Minne: Kingston - Dual Channel 2x1024 MB PC3200 DDR400 1339 kr

Skjermkort: EVGA - GeForce 7600GT CO 1868 kr

DVD-brenner: NEC - ND-3550 DVD±RW, DVD±Rx16, Internal, Dual Layer 344 kr

Harddisk: WD - 250,0 GB – SATAII-300 (Fluid) – 7200/8196KB 747 kr

Kabinett og strømforsyning: shg Computers - AI-01, Miditower 507 kr

Totalt: 7334 kr

Lenke til kommentar
Du må ikke nødvendigvis overstige budsjettet til de grader.

Jeg gjorde det slik og endte med dobbelkjerne, samt. et dugbart og vifteløst grafikkort. Samlet beløp på 7066,-  :)

5823298[/snapback]

Men hva med skjermkortet??

Jeg kan ikke velge dobbelAMD når jeg er hos SHG..Eller hva det nå enn het..

Lenke til kommentar
Du må ikke nødvendigvis overstige budsjettet til de grader.

Jeg gjorde det slik og endte med dobbelkjerne, samt. et dugbart og vifteløst grafikkort. Samlet beløp på 7066,-  :)

5823298[/snapback]

Men hva med skjermkortet??

Jeg kan ikke velge dobbelAMD når jeg er hos SHG..Eller hva det nå enn het..

5823349[/snapback]

Grafikkort=skjermkort.

Du skulle ikke mangle noen for et ferdig oppsett nå. Athlon 64 x2 3800 boxed er cpuen jeg foreslår. Om SHG kan bygge den, det vet jeg ikke, men regner med det. E må vel kontakte kundeservice. ;)

Lenke til kommentar

Skjermkortet støttes det, og du vil fint kunne kjøre Oblivion. Ingen tvil.

Om du vil bruke mer penger, be my guest og velg f.eks skjerm\grafikkortet de mer bråkete og dyrere 7600GT eller 7900GTX

Endret av whom
Lenke til kommentar
Skjermkortet støttes det, og du vil fint kunne kjøre Oblivion. Ingen tvil.

Om du vil bruke mer penger, be my guest og velg  f.eks skjerm\grafikkortet de mer bråkete og dyrere 7600GT eller 7900GTX

5824362[/snapback]

Hvis det som er satt opp her er kraftig nok, så holder det.. Hvis det klarer å kjøre fremtidens spill, da er det greit. Jeg bare lurer på om det er noe vits i å ha noe bedre??

Lenke til kommentar

For deg som er på utkikk etter et stille oppsett i tillegg til å ikke ha for mye penger å rutte, med, så vil jeg si 7600GS er perfekt for deg, og det vil klare framtidige spill i lang tid. framtidig. Jo dyrere grafikkort du kjøper, jo bedre vil det se ut, men kraftigere grafikkort har også en tendens til å støye.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...