Gå til innhold

Eksperter. Hjelp meg med minne oppsettet.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 2gb minne.

2stk Corsair XMS3500 512MB

2stk OCZ Platinum Ed. PC-3200 512MB

Hovedkortet er et ASUS P4C800-E Deluxe

Jeg lurer på hvordan jeg kan få ram brikkene til å kjøre perfekt sammen.

Tok en test av ram write og read i aida32, her er resultatet.

Memory Read: 3376 mb/s

Memory Write: 1510 mb/s

Er dette normale resultater for oppsettet?

Her er mine timings, vet ikke om jeg har stilt det riktig engang :p ser det bra ut?

post-13793-1143477397_thumb.jpg

Endret av notarget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut, du skal være fornøyd hvis du kan kjøre 2-2-2-5 med fire minnemoduler. Last ned Memtest86 iso image, brenn på CD og boot. Kjør noen runder med testing for å se om RAMen er stabil.

Hvis du kjøre 2T timing kan du prøve å gå ned til 1T og se om det fortsatt er stabilt.

Skal du øke hastigheten mer, må du overklokke BUS'en(HTT/FSB). Ikke alle hovedkort har mulighet til dette, og du bør vite hva du gjør. Begynn med å lese overklokkingsguiden her på forumet .

Lenke til kommentar

Informasjonen du får på SPD i CPU-Z er default timings for RAMen. Gå på memory for å få opp det du kjører med nå.

Du må gå inn å velge RAM hastighet manuelt. Jeg tror defaultverdien når du kjører 4 minnemoduler er 133MHz eller noe skilt. Du har i hvertfall en RAM hastighet på 150MHz og en FSB på 225MHz, så du har RAM divider på 2:3.

Du klarer neppe 2-2-2-5 med fire moduler og 225MHz. Jeg klarer knapt nok dette med en tccd modul. Velg 200MHz minnehastighet(ingen divider) og 2.5-3-3-7 timing. Det bør gå greit og gi større båndbredde. Brøv det og post CPU-Z screenshot for CPU og Memory.

Corsair RAMen din er forresten BH-5:) Hvilken rev. er OCZ RAMen?

Endret av bimmer520
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...