Gå til innhold

Fedora versus Debian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva du går for, det være seg Debian, Fedora eller FreeBSD blir først og fremst smak og behag. Jeg hadde kanskje snevret det inn til å være et valg mellom Debian og FreeBSD, men nå har jeg lite erfaring med Fedora. I Debian bør helt klart stable være førstevalget, går du for FreeBSD bør du satse på å kjøre en RELEASE og kun oppdatere systemet med sikkerhetsoppdateringer.

Nå er det som du sier serveren din ganske liten, så jeg tror at det ville ha vært en fordel med pakkesystemet til Debian som forøvrig er meget bra. La nå ikke det skremme deg fra FreeBSD, skal du kun kjøre de tjenestene du har nevnt går det bra. I tillegg er dokumentasjonen for FreeBSD utmerket, men som linux-bruker må du lære en del nytt.

Java er nesten alltid litt knot å installere p.g.a. lisensen. Dvs. du må ofte hente ned pakka fra Sun, så lage en pakke for systemet med patcher bla. bla. Men det finnes masse how-toer rundt det så det er ikke noe stress i praksis.

Lenke til kommentar

Kan også minne om at pakkesystemet i FreeBSD også er svært bra. Det finnes mange ferdigkompilerte pakker for FreeBSD som installeres ved å ganske enkelt skrive

pkg_add -r *navn på pakke*

Da lastes ønsket pakke automatisk ned og installeres. Dependencies blir tatt hånd om. Alternativt kan man gå i /usr/ports og finne frem ønsket program der. Da går man inn i ønsket mappe som tilsvarer det ønskede programmet og skriver

make install clean

Da lastes kildekode til programmet ned, kildekoden blir kompilert og programmet installert. Også her blir dependencies tatt hånd om. Det lønner seg å laste ned programmene portupgrade og portaudit. Portupgrade oppdaterer alle selvinstallerte programmer på en veldig god måte, mens portaudit sjekker systemet etter programmer som inneholder sikkerhetsrisiko. Når man bruker portupgrade, så lønner det seg å skrive

portupgrade -aP

Da bruker portupgrade pakker der det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...