danielsn Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Bare lurte litt på å flytte systemet på serveren over til linux, men lurte litt på hva av distrubesjoner som passer fint som server, men samtidig VELDIG lett og bruke. Serveren skal brukes til: -Webhosting (m/php og mysql) -FTP Noen tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hva med Ubuntu Server? Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Hva med Ubuntu Server? 5820788[/snapback] Kan jo prøve det da ^^ Lenke til kommentar
Palme Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hva med Ubuntu Server? 5820788[/snapback] It's a winner! Veldig enkelt å sitte opp, bruke og administrere + visst du lurer på noe er det veldig enkelt å få hjelp. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hva med Ubuntu Server? 5820788[/snapback] It's a winner! Veldig enkelt å sitte opp, bruke og administrere + visst du lurer på noe er det veldig enkelt å få hjelp. 5820924[/snapback] Ellers så må jeg si at jeg er særdeles fornøyd med OpenSuse. Kjører selv Ubuntu på en maskin og er ganske fornøyd med den (Synaptic er genial), men synes faktisk at Open Suse 10 er hakket enklere hvis man er windows-vant. Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Nå har jeg prøvd både opensuse og ubuntu server men... Ubuntuserver klarer ikke å partisjonere harddisken min, men finner den. Opensuse virker ikke en gang som at klarer å finne hdd,en min noen som har en anelse av hva som er galt? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Nå har jeg prøvd både opensuse og ubuntu server men... Ubuntuserver klarer ikke å partisjonere harddisken min, men finner den. Opensuse virker ikke en gang som at klarer å finne hdd,en min noen som har en anelse av hva som er galt? 5821729[/snapback] Sånn uten at jeg skal være skråsikker så kan det være partisjoneringen du gjorde med OpenSuse faktisk mangler en partisjon eller to. Kjørte selv den automatiske der den la inn alt (trodde jeg) og den funka ikke, men etter litt træling med å få lagt til rikitg antall, definert swap og rot osv gikk det. Ellers å ville jeg sjekka bios'en og eventuelt sjekka kabelen til disken. Er det en SATA-disk er det faktisk ikke så uvanlig at kabelen ikke sitter godt nok i. Kan se sånn ut at den gjør det, men dytt den ordentlig inn for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg vil sterkt anbefale FreeBSD. Man må riktignok gjøre litt mer enn i Ubuntu eller SuSE, men FreeBSD har utmerket dokumentasjon, og det er ganske stabilt. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg vil sterkt anbefale FreeBSD. Man må riktignok gjøre litt mer enn i Ubuntu eller SuSE, men FreeBSD har utmerket dokumentasjon, og det er ganske stabilt. 5823357[/snapback] Hvis du har lov til å anbefale FreeBSD, vil jeg anbefale Debian! Installen er easy peasy japanesy! Velg serverinstallasjonsmodus. Senere, skriver du bare apt-get update apt-get install apache2 proftpd myslq circa Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Hva du måtte føle for. CentOS (en gratisklon av RedHat enterprise) er en veldig fin serverdistro, som bør fikse biffen svært fint. Ubuntu som server kan jeg ikke nok om, men jeg har inntrykk at ubuntu er mere desktop-orientert enn centos eller debian. Ftp og apache/mysql burde være easy peasy. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Hvis du velger Ubuntu Server! Les disse guidene: https://wiki.ubuntu.com/WebAndMailServers Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Er det ikke en Ubuntu-versjon som kjører et mye lettere og mindre ressurskrevende skrivebordsmiljø enn Gnome/KDE? Jeg har en maskin, Pentium 2 @ 450mhz, 384mb ram og sånn. Den er litt treig med Gnome og Ubuntu, og jeg vil helst ha et skrivebordsmiljø, siden den skal opp med trådløst nettverk (atm, skal flyttes til et lite "serverrom" senere) Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 XFCE? det er vel mindre ressurskrevende enn Gnome og KDE. Har forstått det som at det skal komme en versjon av Ubuntu kalt Xubuntu med dette skrivebordet, men pakken ligger jo i ubuntus arkiver så du kan jo bare skrive "sudo apt-get install xubuntu-desktop". Er nok en god ide og først kjøre en rein serverinstall, så du slipper å få innstalert alle pakkene til Gnome... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå