Gå til innhold

1 harddisk full, hvordan bruke den andre?

Anbefalte innlegg

topic sier vel sitt..

hvordan får jeg til å bruke den andre, hva må jeg gjøre?

jeg har 2 hardisker på pcen min, og nå er den ene full, så det popper opp en sånn "boble" som sier at den er full og bla bla bla..

men, jeg har jo 1 til :D så, hvordan får jeg brukt den?

skjønner du/dere nå?

Endret av ssswopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er den andre harddisken innstallert i maskinen?

Da kan du flytte filer dit, og lagre nye filer der :)

5820825[/snapback]

du tenker vel på copy/paste matoden?

isåfall, jeg gjorde det, men så fikk jeg bare flyttet noen filer/mapper/ting og retsen kunne jeg ikke flytte (husker ikke helt, men tror det var pga. at de ikke kunne flyttes) , så etter jeg hadde flytta filene ble det ikke no mindre plass i C: hardisken..

Lenke til kommentar

Ikke kopier og lim inn, men klipp ut og lim inn. Hvis du bruker den første metoden så blir filene liggende begge plasser, men med den siste metoden så fjerner du de fra den første disken.

Hvis du åpner windows utforsker og trykker på min datamaskin så får du opp hvor mye plass det er på de forskjellige diskene.

Edit: Vit hva du flytter ja. Ikke flytt noe du ikke vet hva er.

Jeg vil også anbefale gratisprogrammet Spacemonger for å få full oversikt over hvor mye plass forskjellige ting på disken tar.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Musikk, film, bilder og lignende går helt fint å flytte.

Eventuelt kan du gjøre slik at "Mine dokumenter" ligger på den andre harddisken, men åpnes på samme måte. Føler at det er litt tidlig å forklare sånt på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
topic sier vel sitt..

hvordan får jeg til å bruke den andre, hva må jeg gjøre?

jeg har 2 hardisker på pcen min, og nå er den ene full, så det popper opp en sånn "boble" som sier at den er full og bla bla bla..

men, jeg har jo 1 til :D så, hvordan får jeg brukt den?

skjønner du/dere nå?

5820696[/snapback]

Er det 2 fysiske disker du mener, eller 2 partitioner på samme fysisk disk.

Uansett, så venstre klick på Min Datamaskin , høyre klick på en av de diskene du ser ,

og på det vindue som åpner seg, venstre klick Egenskaper. Nå kan du lese om :

-Brukt Plass

-Ledig Plass

og Kapasitet i GB.

Gjør det samme med den andre. Da kan du fortelle om hva det står der.

Lenke til kommentar

Windows XP: Add "Copy to Folder" and "Move to Folder" to Explorer Context Menu - HelpWithWindows.com

"Send to Folder" option. You can add "Copy to Folder" and "Move to Folder" to the Explorer context menu, so when

you right-click a file or folder in Explorer, you have the option to Copy or Move it to another folder.

1. Start the Registry Editor

2. Go to HKEY_CLASSES_ROOT \ AllFilesystemObjects \ shellex \ ContextMenuHandlers \

3. Right-click the ContextMenuHandlers entry, and from the menu select New > Key

4. Name the new key Copy To

5. Repeat step 3, but this time for the name (step 4) choose Move To

6. Change the (Default) string value found in the Copy To key to {C2FBB630-2971-11D1-A18C-

00C04FD75D13}

7. Change the (Default) string value found in the Move To key to {C2FBB631-2971-11D1-A18C-

00C04FD75D13}

8. Close the registry editor

Lenke til kommentar
masse registry greier....

Sorry, men du snakker om register endringer til en bruker som ikke kan spesielt mye om data, ganske døfødt vil jeg si, ikke vits i å komme med sånne råd.

Ellers så har det vel kommet fram hva du må gjøre. Flytte ikke kopiere.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at xp automatisk har stilt inn at maskinen ikke skal ha denne nyttige menyen til venstre i vinduer.

Høyreklikk "Min datamaskin - egenskaper -avansert - ytelse - innstillinger - tilpass for best utseende

Regner med at denne menyen vil dukke opp da. Liten vits i å endre registeret

Tilføyelse: Begynner å lukte stengning av post :whistle:

Endret av gauters
Lenke til kommentar

nå har jeg fiksa sånn at mine dokumenter hører til D:

og har brukt nesten 5gb av den andre hardisken (pga. mine dokumeter)

og jeg klipper ut, ikke kopierer, vet ikke hvorfor jeg sa copy/paste jeg men :roll:

men kan jeg ikke bare trykke på no eller noe sånn, sånn at jeg automatisk bruker D: og ikke C: ??

og pliis ikke seteng topicen får jeg har fått det til..

Lenke til kommentar

Bra jobba!

Skjønner ikke helt hva du mener med å trykke på noe, for automatisk lagre på c eller d.

Du tenker kanskje på at diverse programmer velger å lagre filene på en bestemt plassering?

Dette kan du normalt gå inn på innstillinger i de fleste programmer og gjøre om.

Hva er det du egentlig lagrer?

Lenke til kommentar

Når man lagrer noe får man som oftest spørsmål om hvor man vil lagre det. Da bare velger du å lagre på f.eks. D: i stedet for på C:

Enklere kan det hverken sies eller gjøres.

Dersom du ønsker at enkelte program skal ha faste steder å lagre filer, må du gå inn i instillingene til det enkelte program og sette opp dette på ønsket måte.

Lenke til kommentar
Du kan også endre plassering på andre mapper (f.eks. delte dokumenter, skrivebord, favoritter, osv.) ved hjelp av dette lille, geniale programmet: http://windowsxp.mvps.org/folderredirector.htm

Du kan også bruke Tweak UI. (powertoy for win XP)

;)

(hadde en tråd om akkurat det her)

5822703[/snapback]

ok.. takk :)

skal sjekke litt imorra en gang.. gidder ikke nå, må øve til mattetentamen :(

Lenke til kommentar

Surfer du mye, bør du kanskje kjøre diskopprydning?

Evt kjør CCleaner for å fjerne alt av ubrukelige søppelfiler du har. Mye kjappere og mye mer grundig enn diskopprydningen. :)

Hold deg til "Renser" alternativet, så unngår du å klusse for mye i systemet.

Du kan jo også fjerne programmer du ikke bruker lenger, i kontrollpanelet->Legg til/Fjern programmet..

(det over, er for å få mer ledig plass på C: ... )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...