Gå til innhold

Nei til urimelig kopisperre

Anbefalte innlegg

Forøvrig bør vi holde hva som foregår i frankrike litt i bakhodet; Der spekuleres det om at apple skal trekke hele itunes tjenesten sin. Er virkelig det bedre?

5827833[/snapback]

Ja. Det er bra. Men det kan bare skje dersom Frankrike skiller seg ut lovmessig. Om de andre landene har samme system, så kan ikke lenger Apple trekke tjenesten. Og om de gjør det, så er det fritt frem og mindre konkurranse for dem som tilbye tjenester med mindre restriksjoner.

Så Apple, trekk iTunes og overlat markedet til andre aktører med bedre tilbud. :thumbup:

5830162[/snapback]

For meg er det ikke mye frihet hvis de skjer gjennom tvang og restriksjoner. Apple skulle ikke måtte behøve å trekke tjenesten sin da det burde være et enormt marked å mette for folk som ikke vil ha DRM...men i realiteten er folk flest fornøyd med itunes og ville ikke likt det om tjenesten forsvant. Dette er et perfekt eksempel på hvordan dumme politikere skal hjelpe folket, men hvor resultatet kan bli et helt annet enn de har planlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et firma bør kunne få selge produktene sine som de vil så får heller forbrukerne bestemme om de ønsker å benytte seg av et produkt som ikke er perfekt.

Dette fungerer vel heller dårlig i praksis når man er i en monopolsiuasjon eller kundene ikke har noe reelt valg av andre grunner.

Lenke til kommentar
Mer spesielt, det har rett til å hindre andre i å ta det de eier, dvs. enhver har rett til å låse døren når han forlater sin leilighet, og enhver musiker eller filmskaper har rett til å beskytte sine verker med en kopisperre.

For noe tøys. Enhver musiker/filmskaper har fullstendig rett til å låse inne sitt verk bak en dør slik at ingen får tilgang til det. Poenget er jo at skaperen har ved utgivelse selv valgt å gjøre det tilgjengelig og ta det frem fra det låste stedet. At noen mener at man etter et slik valg skal få ekstra rettigheter(som brukersperrer utgjør) som kansellerer brukerens/kjøperens rettigheter er uhørt og bør således lovreguleres da de vil bare bli misbrukt mer og mer av selskaper dersom intet gjøres.

Lenke til kommentar
Et firma bør kunne få selge produktene sine som de vil så får heller forbrukerne bestemme om de ønsker å benytte seg av et produkt som ikke er perfekt.

Dette fungerer vel heller dårlig i praksis når man er i en monopolsiuasjon eller kundene ikke har noe reelt valg av andre grunner.

5830929[/snapback]

Slettes ikke; hvis et firma selger produktet sitt som de vil og folk ikke er fornøyd vil det skapes et nytt marked for samme produktet bare forbedret. Hvis ingen tar den muligheten så er ikke behovet/markedet stort nok og dermed ingen grunn til å lage det nye produktet. Markedet regulerer seg selv, noe som overraskende mange ikke skjønner. Supply & demand vettu. På tide å få litt mer økonomi inn i grunnskolene tror jeg :p

Et eksempel på dette som kanskje er kjent; Folk er ikke fornøyd med Windows og Linux tar derfor over markedsandeler selv om Microsoft står i en monopolsituasjon (dette var bare et eksempel. hvis noen vil diskutere det temaet ytterligere så ta gjerne kontakt på PM istedenfor å dra tråden off-topic).

Lenke til kommentar
Mer spesielt, det har rett til å hindre andre i å ta det de eier, dvs. enhver har rett til å låse døren når han forlater sin leilighet, og enhver musiker eller filmskaper har rett til å beskytte sine verker med en kopisperre.

For noe tøys. Enhver musiker/filmskaper har fullstendig rett til å låse inne sitt verk bak en dør slik at ingen får tilgang til det. Poenget er jo at skaperen har ved utgivelse selv valgt å gjøre det tilgjengelig og ta det frem fra det låste stedet. At noen mener at man etter et slik valg skal få ekstra rettigheter(som brukersperrer utgjør) som kansellerer brukerens/kjøperens rettigheter er uhørt og bør således lovreguleres da de vil bare bli misbrukt mer og mer av selskaper dersom intet gjøres.

5831035[/snapback]

Folk flest bryr seg ikke om en CD har kopi-sperre. Hvis nok mennesker hadde brydd seg om det så ville det ikke vært noe marked for CD'er med kopisperrer lenger.

At kopisperrer er en uting er jeg 100% enig i, men jeg mener bestemt at å "fikse"det med restriksjoner og lovverk er helt galt. Når folk flest ikke bryr seg om kopisperrer er det egentlig ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Slettes ikke; hvis et firma selger produktet sitt som de vil og folk ikke er fornøyd vil det skapes et nytt marked for samme produktet bare forbedret. Hvis ingen tar den muligheten så er ikke behovet/markedet stort nok og dermed ingen grunn til å lage det nye produktet. Markedet regulerer seg selv, noe som overraskende mange ikke skjønner. Supply & demand vettu.

Du trenger ikke belære meg om dette, så spar meg for spydighetene. Det som er saken er at det ikke er et fritt marked styrt av tilbud og etterspørsel. Markedet er i aller høyeste grad regulert.

Et eksempel på dette som kanskje er kjent; Folk er ikke fornøyd med Windows og Linux tar derfor over markedsandeler selv om Microsoft står i en monopolsituasjon

Linux tar nettopp ikke over markedsandeler. Derimot vokser Mac noe, såvidt jeg vet. Dette er dog på tross av Microsofts ulovlige monopolvirksomhet, ikke som følge av det.

Folk flest bryr seg ikke om en CD har kopi-sperre. Hvis nok mennesker hadde brydd seg om det så ville det ikke vært noe marked for CD'er med kopisperrer lenger.

Argumentet ditt er basert på at markedet er fritt/uregulert, hvilket det ikke er. I realteten er markedet styrt av karteller, som kan gjøre det på grunn av lovene i ulike land.

Lenke til kommentar
Når folk flest ikke bryr seg om kopisperrer er det egentlig ikke noe problem.

5831108[/snapback]

Tror vil skal være veldig glad for de "få" som faktisk bryr seg her i verden.

Er prinsipielt også imot økende lovregulering av "ditt og datt", men slik det har utartet seg i den siste tiden sklir det bare mer og mer ut fra selskapene sin side, nettopp fordi det ikke finnes noen lover mot det.(Og der det finnes lover som ikke harmonerer med et selskaps businessmodell blir disse stadig forsøkt brutt eller endret). Takket være de "få" som bryr seg er det dog ikke fritt frem for selskapene.

Lenke til kommentar
Med utsagnet:

"- Vi følger det som skjer i Frankrike med stor interesse. Og det er klart at hvis Frankrike og Danmark leder veien, er det lettere for oss å følge etter, sier Giske."

sparker han dessverre seg selv bak. Klarer han ikke ta avgjørelser uten å se hva Danmark og Frankrike gjør?

5822281[/snapback]

Er jo også(beklageligvis?) en fin balansegang som må opprettholdes i forhold til andre land. I saker hvor man går imot industrier som kan kjøpe hele land er man nødt til å ha mer tyngde bak seg enn det 4,5mill folk utgjør. Danmark utgjør ikke det helt store her heller men Frankrike utgjør jo faktisk en vesetnlig del i verdenssammenheng. Som lilleputtland er man ofte avhengig av at noen større er med på å brøyte veien for en.

Lenke til kommentar

Ser at DLF ikke er så liberalistiske som de later som. Det skulle ikke mer til enn dette for å avsløre hvor selvmotsigende de egentlig er. Skuffende, særlig siden de har hatt noen gode poenger nå og da.

Men dette viser jo bare at de ikke kan tas alvorlig.

Lenke til kommentar
Ser at DLF ikke er så liberalistiske som de later som. Det skulle ikke mer til enn dette for å avsløre hvor selvmotsigende de egentlig er. Skuffende, særlig siden de har hatt noen gode poenger nå og da.

Men dette viser jo bare at de ikke kan tas alvorlig.

5833926[/snapback]

På hvilken måte er de selvmotsigende? Etter du skrev det der tenkte jeg kanskje de hadde publisert noe på www.stemdlf.no, men jeg fant ingenting om denne saken. Nøyaktig hvor leste du at DLF er selvmotsigende?

Lenke til kommentar

Eg får i allefall ikkje MEIR lyst til og kjøpe musikk når dei lager kopi sperrer på den. Kvifor i alle dager betale for noke du ikkje kan bruke på alle dingsene dine, når du kan gå i butikken ved sida av og få den gratis, og i tillegg kan du spele den av på alle duppedittene dine?

Det er noke som ikkje rimer her.

Platebransjen får ikkje ei krone meir av meg så lenge det er kopisperrer ute og går.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Skal en selger i prinsippet ha lov til å selge et produkt der det samtidig inngår forutsetninger som for all fremtid innskrenker kjøpers personlige frihet?

Ja.

Og er det statens/samfunnets oppgave å forfølge enkeltpersoner som bryter slike avtaler?

Det er liten vits i at myndighetene jakter etter tilfeldige avtalebrytere, men hvis f.eks filmbransjen saksøker folk som ødelegger for dem ser jeg ikke noe galt i å straffe dem.

Og hva men de som låner en plate, og lager en kopi. Disse har ingen avtale med selger, og står i såfall fritt. Eller?

I min mening er det kjøper som må stå til ansvar for at bruken er forsvarlig.

En slik avtale må foreligge før man kjøper en vare

Ja, og gjør den ikke også vanligvis det? Da jeg kjøpte en DVD-film nylig, stod det bakpå hvordan dvd-en skal brukes og ikke brukes, kopieres og liknende. "Enhver slik uatorisert handling vil medføre erstatningsansvar og kan gi grunnlag for strafferettslig forfølging."

Mener du dette er galt?

Forskjellen her er at å bryte en kopisperre er noe som gjøres av meg, for mitt eget bruk. Noe annet er å distribuere kopier til andre, noe som ikke lenger er privat bruk.

Produsenten kan ikke vite at du er ærlig og ikke gir bort materialet til andre, derfor: beskyttelse.

Bra tanke i teorien, ubrukelig i praksis. I praksis er markedet dominert av karteller som flere ganger er dømt for ulovlig prissamarbeid f.eks.

Så lenge markedet er dominert av visse aktører og man ikke kan velge produkter uten kopisperrer fordi disse ikke er tilgjengelige så har man ikke et reelt valg.

Selvsagt har du et valg, nemlig å ikke kjøpe noe som helst. Det er vel ingen som tvinger deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...