Ting Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Jeg vet ikke om dette står et annet sted i forumet, men jeg ønsker uansett å gi dere et lite sikkerhetstips når det gjelder Windows XP (og andre WIndows versjoner om det går å gjøre det jeg nå skal forklare)... Du sitter på Internett.. Du er direkte tilkoblet det store (farlig) Internett... 24/7. Du har nettopp vært på LAN og delt dine små filer, og du har latt en stor (liten) bakdør stå åpen når du igjen kobler nettverkskortet ditt i ADSL-en. Vel, nå skal vi låse av litt... Og jeg tenker ikke på firewallen til XP selv om den rocker. Nei.. Start med å åpne nettverkstilkoblingene dine.. Finn den tilkoblingen som er koblet til ADSL modemet ditt.. Har du bare et nettverkskort, så heter den nok "Local Area Connection" (hvertfall på engelsk). Åpne egenskapene til denne (høgreklikk og properties)... Fjern kryssene forran "Client for Microsoft Network" og forran "File and Printer Sharing for Microsoft Network". Du kan også fjerne QoS om du ikke har mulighet for å nyttiggjøre deg av denne tjenesten. Gå så inn på egenskapene til "Internet Protocol (TCP/IP)" og gå ned på "Advanced"... Gå så til WINS-tabben, og velg "Disable NetBIOS over TCP/IP". Gratulerer.. Du har nettopp gjort PC-en din litt sikrere når den nå står 24/7 på Internett.. Men selvsagt.. AKTIVER BRANNMUREN OGSÅ, og skaff deg et godt Antivirus program... Om du sprer virus ubevisst, så kan du fortsatt klandres for skade det påfører andre.. Fordi du indirekte ikke har vist et felles ansvar for å bli kvitt dette drittet. mvh. Ronny Vårdal Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 wassabe? ok nice info, men mangle berre ein liten ting.... nemleg ADSL! Men kjem ein igjennom adsl modemet da ? Trur ikkje det... veit no ikkje heller... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-26 01:35, skrev Cornel:wassabe?ok nice info, men mangle berre ein liten ting.... nemleg ADSL! Men kjem ein igjennom adsl modemet da ? Trur ikkje det... veit no ikkje heller... hæææ ka sier du? forklar skikkelig! tror eg går og legger meg. sto opp tidlig for en gangs skyld. Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 men når man deler internetten over lan da? har hjemmenettverk her hjemme. og deler filer over det. hva slags løsning bør jeg velge da? hvilke komponenter kan jeg fjerne og hva bør jeg ha igjen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Bruker IKKE Win XP brannmur da. Den er for dårlig :sad: Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Merk at det kun er maskiner på samme nett som har tilgang over netbios. Uansett, så bør man jo ha en firewall som sperrer netbios porten fra det "store farlige internett", men de interne maskine på LAN'et har tilgang. Kjedelig å ikke få tilgang gjennom netbios på de interne maskinene... Lenke til kommentar
Ting Skrevet 26. september 2002 Forfatter Del Skrevet 26. september 2002 Poenget mitt var.. Min løsning hindrer tilgang for folk utenfra via fildeling i Windows. Ved at du deaktiverer den 100%. Når det gjelder folk i ditt nettverk.. Ha to nettverkskort i maskina di. Når du da aktiverer ICS (Internet Connection Sharing) i XP for ADSL "kortet" ditt, så vil de andre i ditt LAN få IP-adresse fra deg (interne 192.168.0.x) og på dette kortet deaktiverer du ikke Client for Microsoft Windows, osv... Og der må du huske "Enable NetBIOS over TCP/IP" i WINS oppsettet. Da har du en trykk tilkobling til ADSL modemet og Internett, og en mer utrygg men igjen fildeling på det interne nettverket ditt. Slik fungerer også de fleste brannmurer. Ikke NetBIOS støtte på det eksterne kortet. Videre... Du kan alltids sette opp FTP-servere på maskinene deres.. Og dele igjennom det.. Det basserer seg jo på TCP/IP, og er ikke avhengig av NetBIOS til annet enn at jeg.. f.eks har en maskin som heter "YAWC".. og den når jeg på yawc eller ftp://yawc/ når jeg bruker NetBIOS, mens jeg må bruke IP/DNS-HOST utenom. ting @IRC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå