Gå til innhold

Hjelp til NV-GS500! (MiniDV til PC osv.)

Anbefalte innlegg

Da ble det et Panasonic NV-GS500 på meg, da. Men er litt ny i dette gamet, så har et spørsmål, og kanskje flere etterhvert! :p

Hvordan overfører jeg filmen fra MiniDV-tapen til PCen? Jeg har lagt inn drivere osv. Når jeg kobler til kameraet kommer det opp en ny maskinvare på [Min Datamaskin] som heter [uSB-videoenhet]. Der kan jeg se filmen, men bare helt firkantet osv. Jeg har tatt opp i 16:9. Og når jeg skal prøve å capture i Adobe Premiere Pro 1.5 står det "Can't activate recorder. Try resetting camera.". Det har jeg prøvd på mange forskjellige måter, men det virker ikke. Og, er å capture den enkeleste måten å få filmen inn på PCen på? Det eneste jeg trenger er å få filmene jeg har tatt innpå PCen i f.eks. AVI for å redigere i Adobe Premiere Pro 1.5. Noen som kan gi litt forklaring om hva capturing går ut på også?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer å capture med Scenalyzer Live nå. Men når jeg ser på opptakene på pcen er de i 4:3-format! Og jeg har tatt opp i 16:9! Og når jeg capturer, står det "PAL 16:9 32kHz 12Bit". Så jeg forstår ikke hvorfor det blir 4:3! Jeg ser også på bildet at det er helt feil.

Lenke til kommentar

Nei, når jeg ser noen i WMP nå, blir de 16:9 etterhvert. Fra starten er de 4:3 men så går de over til 16:9. Plutselig blir bildet bredere. Men det kommer sånne horisontale "streker" liksom. Som gjør bildet utdelig når noe rører seg fort.

Edit: Og når jeg har laget en liten film i Adobe Premiere Pro 1.5 og stilt inn DV PAL Widescreen 16:9, og eksporterer den til en film blir det likevel 4:3. Rare greier....

noen som kan hjelpe meg?

Edit2: Nå funket den ene filmen jeg laget i Adobe Premiere Pro 1.5... Jeg får vel til litt mer etterhvert...:p

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Det er ikkje alltid WMP klarer å finne ut at eit klipp er i 16:9, og speler det berre av som 4:3. WMP er heller ikkje so veldig flink til å takle interlaca bilete, noko som er grunnen til dei strekane du snakker om.

Skal du ha ein video til internett i 16:9 bør du eksportere med Adobe Media Encoder, Windows Media eller Quick Time med H.264-codec, kvadratiske pixlar og ei oppløysning som tilsvarer 16:9, til dømes 384*216.

Lenke til kommentar

Eksportere med Adobe Media Encoder? Det er ikke inni Adobe Premiere Pro det? Er det et eget prog.? Hvilket av de programmene du nevnte mener du er best? Og, skal jeg eksportere filmen til en .AVI-fil i Adobe Premiere Pro først, så åpne den i et av de programmene du nevnte og gjøre noe med den der?

Sier ikke nei takk til litt mer forklaring:P Maser litt, men er litt ny, skjønner du.

Lenke til kommentar

OK. Men,

1. Jeg skal legge ut en film på nettet. Hva er det beste for meg da? Hva bør jeg velge for at det skal være kompatibelt hos flest mulig, og at jeg får bra kvalitet? Og at det blir 16:9 som det blir tatt opp med?

2. Jeg skal ha filmen på en DVD-plate eller se den på PCen. Hva bør jeg velge da? Da er kanskje kvalitet og det at jeg får den i 16:9 i det viktigste.

Samme om jeg skal legge den ut på nettet eller om jeg bare skal ha den på PCen må det være 16:9 ihvertfall!

Lenke til kommentar

Både QT og WMV er støtta hos bortimot alle, det einaste er at ein treng QT7 for å spele av H.264-filer, elles er det ikkje noko problem med kompatibiletet hos "folk flest".

Om du ikkje treng noko menyar, berre filmen på ei DVD-plate går du File --> Export --> Export to DVD. Vil du ha kapittel, lager du markørar på tidslinja (flytt tidsindikatoren til der du vil ha kapittel og trykk på * på numpaden), og haker av for "Chapters by unnumbered markers", eller kva det står, i Export to DVD-dialogen.

Skal du ha ein DVD må videoen vere i MPEG2-formatet, og med eit spesielt filsystem. For å lage det filsystemet må du ha eit program for å lage DVDar (DVD authoring). Ein ide kan vere å oppgradere til PPro 2.0, der er det integrert DVD-authoring med menyar direkte frå tidslinja. Ein får riktignok større mogelegheiter med eit eige program som Adobe Encore, men eg vil tru ein klarer seg lenge med det ein kan gjere i PPro 2.0. Dei DVDane du brenn i PPro 1.5 er og klare for avspeling på DVD-spelarar, men du kan ikkje lage menyar.

Skal du berre sjå det ferdige resultatet på PCen, og slette det etterpå kan du like gjerne eksportere som DV AVI (File --> Export --> Movie). Om du vil ha ein liten versjon for å oppbevare på harddisken gjeld det same som for internett, men du kan kanskje tillate deg litt større filer.

Lenke til kommentar

Om du ser videoen i Media Player kan det som sagt vere det at WMP ikkje klarer å finne ut at videoen er 16:9. Grunnen er at vanleg DV-video i 16:9 har den same oppløysninga som 4:3-video, forskjellen ligg i forma på pixlane. Kvadratiske pixlar har ein "pixel aspect ratio" (PAR) på 1, 4:3 DV-video har ca. 1.067 og 16:9 DV-video har 1,422. Det vil seie at pixlane er 1,422 gonger so breie som dei er høge. Det er ikkje alltid avspelarar klarer å tolke PARen riktig, og dermed vert videoen vist feil. Om du eksporterer med kvadratiske pixlar slepp du det problemet, men det gjeld berre for visning på PC.

Lenke til kommentar

OK. Må jeg bruke Adobe Media Encoder for å eksportere med kvadratiske pixler? Når jeg prøvde med forskjellige saker på Adobe Media Encoder tok det bare kjempelang tid å rendre, og kvaliteten ble ubrukelig. Men sikkert noe jeg kan gjøre der for å få den bra...

Lenke til kommentar

Du må ikkje nødvendigvis eksportere med Media Encoder for å få kvadratiske pixlar, men dei inkluderte codecane som er best egna for webbruk ligg der. Om du har lyst til å bruke DivX/Xvid vil du finne dei i Settings ved File --> Export --> Movie.

Kvaliteten avheng av bitrate og nokre andre ting. Er eigentleg ikkje so flink med dette, so kva innstillingar som er best kan eg ikkje seie.

Lenke til kommentar

Veit ikkje heilt kva fordeler ulemper det er med DivX/XviD eg... Det er dei som meiner at XviD er blant dei beste codecane til nettbruk, men det same vert sagt om H.264, og WM er (naturleg nok) mykje brukt, men kan gje ganske gode resultat.

Når det gjeld visning av video i WMP, so veit eg ikkje sikkert der heller. Du kan jo prøve...

Lenke til kommentar

Kan sikkert vere riktig. Det er ikkje PARen som avgjer om du får dei strekane eller ikkje, men kva innstillingar det er på field order eller noko slikt. Her kan du sikkert velge upper field, lower field eller no fields (progressivt) eller noko slikt. Vel du progressivt vil videoen verte "deinterlaced", og ein er garantert at stripene forsvinn, noko som er best for nettbruk. Trur ein på vanleg DV-video bruker lower field. Trur eigentleg at grunnen til at ein ser stripene er at spelaren ikkje klarer å spele det av skikkeleg, men kan vere eg tek feil der. Les meir om interlacing her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Interlacing

http://nickyguides.digital-digest.com/interlace.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...