eminate Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Er det noen som kan skrive noen behelpende ord om blitser? Har åpenbart bruk for en bedre blits til mitt 350D. Det med ledetall sier meg ikke stort, da jeg ikke har erfaring med slikt. Jeg skjønner at det er rimeligere alternativer enn Canon blitser. Er vel en fordel med høyt ledetall og lav ladetid. Noen som har noe å anbefale. Ønsker ikke å bruke så mye penger. Max 2000kr. Lenke til kommentar
runar-h Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hei Spar noen kroner till og kjøp en Canon 430EX. Den fungerer kjempebra med automatikken i kamera. Bra rekkevidde, automatisk zoom, overføring av fargetemperatur osv. Runar Lenke til kommentar
engekri Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 For å være helt ærlig virker det som om du ikke trenger blits, men bare gjerne vil ha en som er stor. Ta masse bilder, og få et reellt beov for blitsen i stedet for. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Du kan jo se om du finner en Metz eller Sigma blitz til den prisen men jeg vil anbefale deg aa kjope Speedlite EX430! Jeg kjopte denne en uke etter kameraet og har ikke angret noe. Fikk brukt den mye paa nyttaarsaften som vi feiret hos noen venner og fikk kjempegode bilder. Den trenger jo ikke staa rett i oynene paa folk hele tiden. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg har kjøpt Sigma-blitz til min 350D. Tror det var noe med 500 (dvs. at den sannsynligvis er kraftigere enn 430EX?). Spekulerte også på 430EX, men angrer ikke et sekund på Sigmaen. Sigmaen som jeg har er også lettere en 430EX. Betalte 1600 for den. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Kattekwinnen, oppgi skikkelig navn på bliten i allefall. Hivs ikke kan du la ver å svare etter mitt syn. Det dinnes to blitser som heter noe med 500, Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super (1945,- ledetall 50) og ikke Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST (995,- ledetall40) Begge er helt kurante blitser som gir en del for pengene. Av Canons blitser i dene prisklassen finnes Canon Speedlite 420EX (1795,- ledetall 42) og Canon Speedlite 490EX (2204,- ledetall 43) Også her får du det du betaler for, litt høyere ledetall dog en del dyrere. Canon blitsene skal visst være svart raske på oppladning. For å være helt ærlig mener jeg at Nikon kamera skal ha Nikon blits og Canon kamera bør ha Canon blits. Canon og Nikon sier ikke alt om hvordan blitsen bør bygges for å oppnå best resultat, da Sigma ikke er villig til å betale. Begge Sigmablitsene er svakere enn Canons Hva ledetall angår kan man ta ledetallet delt på blenderåpning og få antall meter blitsen vil rekke. Endret 28. mars 2006 av engekri Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Min tråd med Sigma Blitz EF-500 DG ST EOS. Edit: Som jeg forøvrig kjøpte for 1595,- på Komplett.no Endret 28. mars 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
kak Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Kattekwinnen, oppgi skikkelig navn på bliten i allefall. Hivs ikke kan du la ver å svare etter mitt syn. Det dinnes to blitser som heter noe med 500, Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super (1945,- ledetall 50) og ikke Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST (995,- ledetall40) Begge er helt kurante blitser som gir en del for pengene.5824525[/snapback] Så så, rolig nå. Både Sigma ST og Super har ledetall 50: Super ST Lenke til kommentar
kak Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Mange blir forvirret over ledetall-verdiene til Sigma i forhold til andre produsenter, og jeg skrev følgende for en tid tilbake på dette forumet: Det er ikke korrekt. Begge Sigma-blitzene har ledetall 50 ved 105mm. Sammenlignet med Nikon-blitzene: Nikon SB-600 (30 ved 35 mm iso 100) Nikon SB-800 (38 ved 35 mm iso 100) Sigma EF 500 DG Super (50 ved 105 mm iso 100) Og hvis man tar en nærmere titt på ledetall-tabellen til Sigma-blitz'ene: 20 ved 17 mm iso 100 30 ved 28 mm iso 100 35 ved 35 mm iso 100 40 ved 50 mm iso 100 46 ved 70 mm iso 100 48 ved 85 mm iso 100 50 ved 105 mm iso 100 Så har Sigma-blitz'ene ledetall 35 ved 35mm. Er greit å bruke samme verdier når man skal sammenligne dem mot hverandre. Sigma-blitzene er med andre ord mellom SB600 og SB800. En bitteliten avsporing siden trådstarter er ute etter en blitz til Canon EOS 350D, men dog en liten pekepinn i forhold til tallene Sigma oppgir! Lenke til kommentar
modin Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Mange blir forvirret over ledetall-verdiene til Sigma i forhold til andre produsenter, og jeg skrev følgende for en tid tilbake på dette forumet: Nå er det vel kanskje heller Nikon som opperer med annen praksis enn andre produsenter da Canon også angir det ledetall blitzen har når reflektoren er stilt inn på maks tele. For å være helt ærlig mener jeg at Nikon kamera skal ha Nikon blits og Canon kamera bør ha Canon blits. Canon og Nikon sier ikke alt om hvordan blitsen bør bygges for å oppnå best resultat, da Sigma ikke er villig til å betale. Nå sliter jo også eldre orginal blitzer med nye ting som blir lagt inn i Canon og Nikons blitz standarder. Finnes mange eksempler på blitzer fra uorginale produsenter som fungerer kjempe bra. Dette virker mer som snobberi enn som noe som har basis i virkelige erfaringer, og siden tråsdstarter bare har 2000kroner til å kjøpe blitz for. Vil jo Canon alternativ være 220ex som ikke kan bounces og er uten zoom (du får ikke 430ex for under 2000kr) og da er jo Sigma 500 EG Super et mye bedre alternativ. Det eneste denn ikke matcher Canon sine alternativer på er brukvennlighet og byggestyrke noe som kan være viktig, men hvis man tar seg tid til å lære seg å bruke blitzen og er litt mer forsiktig med den går det helt fint. Men en ting er viktig å tenke på hvis man skal ha Sigma blitz kjøp super utgaven, som er mye lettere å bruke og har flere innstillinger enn ST utgaven. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 For å være helt ærlig virker det som om du ikke trenger blits, men bare gjerne vil ha en som er stor. Ta masse bilder, og få et reellt beov for blitsen i stedet for. 5823092[/snapback] Hmm. Som lærer, må jeg si at jeg er imponert over hvor mye du klarer å lese ut av den postingen. Jeg leser om en kar som har et 350D og har oppdaget av den innebygde blitzen ikke holder mål. Han har ikke så mye greie på blitz, og spør derfor. Hvordan du klarer å tolk postingen som at han ikke tar bilder i mørket, kun er opptatt av størrelsen, ikke tar mange bilder og ikke har behov for blitz? Tommy Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg for min del vil anbefale en Canon EX-blitz, hvor man er sikker på at alle funksjoner i blitz og kamera fungerer sammen. En Speedlight 430EX vil dekke behovene for de aller fleste, er 100% kompatibel med 350D, og er en super blitz! (har både 580EX og 430EX selv) Lenke til kommentar
modin Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg for min del vil anbefale en Canon EX-blitz, hvor man er sikker på at alle funksjoner i blitz og kamera fungerer sammen. En Speedlight 430EX vil dekke behovene for de aller fleste, er 100% kompatibel med 350D, og er en super blitz! (har både 580EX og 430EX selv) 5828579[/snapback] Nå er jo denne uaktuel da posteren ikke vil bruke mer enn 2000kroner, og det canon har for under 2000 (220ex) er ikke særlig mye bedre enn den innebygde blitzen. Men helt klart hvis jeg han ville brukt 2500kroner på blitz ville 430ex være et veldig godt alternativ. Men det er ikke nødvendig å finne alternativer som har høyere pris enn hva trådstarter ønsker å betale da det finnes veldig gode uorginale alternativer for under 2000kroner. Kompatibiliteten er det heller ikke noe å si på, det er jo ikke så mange ting kameraet trenger å fortelle til blitzen (blender, fokusavstand, zoom og ttl lysmåling) og alle disse tingene fungerer helt fint. Håper ikke jeg blir oppfattet som om jeg prøver å forsvare utstyret mitt, og Canons orginale blitzer er helt klart bedre enn Sigma sine alternativer, men for de fleste av oss trenger ikke den ekstra kvaliteten. 430ex er en svakere blitz som koster mer, de fleste av oss trenger ikke den ekstra byggekvaliteten den gir. Noen mener jo foresten at Metz sine blitzer er enda bedre enn orginal blitzene, så det er ikke nødvendigvis slik at produkter fra en uorginal produsent er dårlig. Det finnes enkelt produsenter som har spesialisert seg på å lage blitzer slik som Metz og Sunpak, og da må man regne med at de kan dette. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Metz har altid vært ansett som det ypperste innen blitzteknologi. Det er de som produserer blitzer for Leica og Rollei, så man kan trygt regne med dem. Deres klassiske stavblitzer var standard for pressefotografer før i tiden. I dag er det så mange gode blitzer, at stav ikke er så aktuellt lenger. Det betyr ikke at Metz har glemt faget, og stavblitzene er fremdeles i katalogen deres. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 https://prisguiden.no/product.php?product_id=36178 430EX til 2204 kroner, m.a.o. ikke så fryktelig langt unna trådstarters budsjett. Det er heller ingen 'svak' blitz, og den holder absolutt mål for de aller, aller fleste. 430EX tar høyde for crop-faktor ved zooming av blitzhodet - gjør Sigma dette? Lenke til kommentar
doolittle Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 :!: denne funker utmerket til min 350d Metz 54 AF-1 Lenke til kommentar
andreash Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Kattekwinnen, oppgi skikkelig navn på bliten i allefall. Hivs ikke kan du la ver å svare etter mitt syn. Det dinnes to blitser som heter noe med 500, Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super (1945,- ledetall 50) og ikke Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST (995,- ledetall40) Begge er helt kurante blitser som gir en del for pengene. Av Canons blitser i dene prisklassen finnes Canon Speedlite 420EX (1795,- ledetall 42) og Canon Speedlite 490EX (2204,- ledetall 43) Eh, hva om du gjør det samme selv da? Se over hva du skriver selv før du kritiserer andre. Canon har da ingen blitz som heter 490EX, men derimot 430EX. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Kan dere være så vennlig å holde dere on-topic, istedet for å lage en flame-krig ut av denne tråden? Jeg har en Canon 430EX jeg er godt fornøyd med, hadde en EF500 DG Super, men den undereksponerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå