Gå til innhold

Hva får jeg igjen for skattepengene mine?

Anbefalte innlegg

Hvis man sammenligner en vare kjøpt i Norge med en vare kjøpt i et annet europeisk land (Sverige, Danmark, Tyskland, Estland etc). Vil selvfølgelig varen kjøpt i Norge være dyrest i de fleste tilfeller.

Men hvis du ser på hvor mange av denne varen en nordmann kan kjøpe i Norge, en svenske i Sverige, en danske i Danmark osv. vil du se at nordmannen får kjøpt flest pga. høyere lønninger og lavere skatt.

EDIT: Svar på ditt siste innlegg: Her er det ikke tatt med i beregningen inntekten i de representative landene.

Det er klart at saker er billigere i Tsjekkia enn i Norge, men vi har jo fortsatt råd til mye mer enn tsjekkern i gata.

Og det står jo ganske klart i den quoten din fra kilden min at det er basert på inntekt.

Endret av MrSifter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man sammenligner en vare kjøpt i Norge med en vare kjøpt i et annet europeisk land (Sverige, Danmark, Tyskland, Estland etc). Vil selvfølgelig varen kjøpt i Norge være dyrest i de fleste tilfeller.

Men hvis du ser på hvor mange av denne varen en nordmann kan kjøpe i Norge, en svenske i Sverige, en danske i Danmark osv. vil du se at nordmannen får kjøpt flest pga. høyere lønninger og lavere skatt.

Så absolutt en interessant betraktning; takker for kilden.

Lenke til kommentar

Det blir litt enkelt å kun fokusere på kjøpekraft relativt til den i andre stater, all den tid produktivitet ikke er en konstant. Norsk arbeidskraft er generelt sett svært produktiv, og det blir da urimelig å argumentere for at en skal være fornøyd så lenge en har samme mulighet til å kjøpe varer som innbyggere i andre land.

(Skal ikke påstå noen har kommet med uttalelser helt konkret i den retningen her i tråden, men momentet er verdt å nevne.)

Lenke til kommentar

goliatmo: FRP vil ikke avskaffe skatt.

Lurifaksen: Kongefamilien kan virke unyttig, men som ambassadører har de nok dratt inn atskillige milliarder for Norge og norske bedrifter.

Ellers er tanken om kollektivtransport flott den, men husk at næringslivet også har transportbehov, og hvis de må betale i dyre dommer, så går de med tap og vi mister arbeidsplasser.

Skattepengene våre går også med til å sponse spesielle interessegrupper som Ungom mot vold, SOS Rasisme, m.fl. Dette synes jeg er en uting, særlig siden det viser seg at disse organisasjonene ikke akkurat har rent mel i posen. Religiøse organisasjoner bør også finansiere seg selv, og ikke få penger fra staten.

Venstresiden ønsker vel å øke utbetalingen til disse ressurssterke gruppene, og øker derfor skattene. Påstanden er at skatteøkningen skal "hjelpe de fattige/svake", men når pengene går med til å betale kommunegjeld og allerede ressurssterke interessegrupper så tør jeg påstå at de ikke snakker helt sant.

Lenke til kommentar

Mesteparten går til folketrygden, derav mest til alderspensjon.

Helsevesnent, skolevesenet og forsvaret er de andre store utgifspostene.

Slik jeg ser det er det ingen grunn til å forandre vesentlig på systemet, ganske enkelt fordi vi er verdens beste land å bo i. Ved å ikke sløse bort oljeformuen ved å redusere skatter og avgifer, vil vi forhåpenligvis være et av verdens beste land å bo i ganske lenge.

Lenke til kommentar
..og mye av pengene går til sløve nordmenn som har rekordhøyt sykefravær...

5831443[/snapback]

Fint hvis du klarer å gi en kilde på en slik svært generaliserende påstand. Hvis ikke er det unødvendig av deg å poste slik i et seriøst debattforum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...