Gå til innhold

Hva får jeg igjen for skattepengene mine?

Anbefalte innlegg

Er for øvrig enig i at Stortingspolitikerne tjener for mye, etter min mening burde de ikke tjene mer enn det den menige industriarbeideren gjør.

Fjetrende genialt, dog man da må ta i betraktning at man enten får en overvekt av ekstremt idealistiske politikere som driter i penger - og det vil jo da være overhengende sannsynlig at man ender opp med et kommunistisk flertall, og som vi alle vet, er kommunisme hjerneskadet idiot som kun fører til totalkrasj i land sin økonomi - eller man får industri-arbeider kvalitet på politikerne på tinget, noe som kanskje kunne vært å foretrekke fremfor bønder og fiskere, men likefullt antagelig ikke det beste.

Nok tullinger på tinget om man ikke skal lokke med dårlig betaling. Det er tross alt ikke akkurat en ni-til-fire-jobb.

SV er forresten det eneste partiet på Stortinget som har foreslått lavere lønn til Stortingsrepresentantene. Alle de andre partiene stemte mot.

Landsforvisning til kommunister kunne også vært en idé. Vi kan dumpe dem i Kambodia, eksempelvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og ikke minst til innvandrere. Og vi andre nordmenn som har lært å melke statens melkeku, sosialen.

5820679[/snapback]

og hva mente du med det?

At invandrer er lat jævler som vi må betale for?

5820713[/snapback]

jepp, de må jo ha feite biler og finne på noe nye T**** mål. Ja ja, utnytter nå den norske stat jeg og, tjener mye penger på kort tid og går arbeidsledig halvår i slengen. Fint og flott... :thumbup:

5820976[/snapback]

Jeg håper virkelig virkelig at det var ironi.

Men kjenner jeg hw rett så er det pure rasisme...

Lenke til kommentar

Mye uvitenhet her.

Fakta:

-Om man skal stole på FNs undersøkelser (noe man ikke bør gjøre, men de gir en viss indikasjon) har Norge verdens nest beste sykehussystem – kun slått av Sverige.

-Kompensasjon og andre forhold rundt stortingspolitikere (og regjeringsmedlemmer) blir håndtert av en ekstern kommisjon, og grunnen til at alle partier utenom SV var mot å senke politikerlønningene var at SV var det eneste partiet som ikke tok hensyn til kommisjonens innstilling.

-Det er sikkert artig å klage på kongehuset, men summene det bruker er bare småpenger.

-Vi bruker mye penger på pensjoner, arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, barnetrygd, sosialstønader og annet fjas.

-Forsvaret koster mer enn politikerne ønsker å ta oss, ehh, unnskyld, seg råd til.

Det er summen av statlig inngripen i individers liv som koster, ikke de enkelte tiltak. Kontekstualisering er sunt.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar
Norge har et lavere skatte og avgiftsnivå enn de fleste andre vestlige land. I norden

har du noe bevis for det? jeg har sett akkurat det helt motsatte!

Ang. bilavgifter.

Grunne til at ikke alle pengene som går inn i bilavgifter går ut i veibygging er prinsippet om at forurenseren betaler. Det forurenser på mange måter å kjøre bil, eksos, lydforurensning, asfalt som slites opp osv. En god del av bilavgiftene går med på å minske disse skadene.

Tror også noe går til kollektivtransport for å få folk til å ta kollektivt istedet for bilen.

og når det gjelder forurensning, hva forrurenser mest, bygge skikkelige veier. Biler kommer seg dit der de skal eller ha dårlige veier. Folk må stå i ro med bilene i lange køer?

så ikke kom her å si at staten gjør det de kan for miljøet. samma med bilavgifter hvofor være så dyrt for en ny bil, så alle må kjøre rundt i gammle vrak som forurenser 5 ganger mer en enn ny bil ja skikkelige smarte politikkere. :nei:

Lenke til kommentar
har du noe bevis for det? jeg har sett akkurat det helt motsatte!

Dette burde da være velkjent.

Kom med kildene dine og ikke bare krev at andre skal bevise ting du er for lat til å underbygge selv.

og når det gjelder forurensning, hva forrurenser mest, bygge skikkelige veier. Biler kommer seg dit der de skal eller ha dårlige veier. Folk må stå i ro med bilene i lange køer?

Kollektivtrafikk forurenser minst, det har du evig rett i.

samma med bilavgifter hvofor være så dyrt for en ny bil, så alle må kjøre rundt i gammle vrak som forurenser 5 ganger mer en enn ny bil ja skikkelige smarte politikkere. :nei:

Tjah, ettersom du tar deg den frihet å kreve kildedokumentasjon vil jeg ta meg den frihet å be deg om å underbygge påstandene dine om bilavgiften.

Lenke til kommentar

Har rydda KRAFTIG opp.

Har følgende oppfordringer.

Dersom man ønsker å komme med en generalisering som sier at "innvandrere er late og går på sosialen", slik bruker curtiis gjorde til å gjøre - så får man IKKE LOV TIL DET DERSOM MAN IKKE HAR KILDER!

Da vi ønsker et forum uten generaliseringer og med godt oppbygde poster basert på fakta :). Feilaktige og provoserende generaliseringer uten gode begrunnelser og backup SLETTES.

Dersom man ønsker å tulle og svare useriøst, samt spamme og gå off topic slik en del av dere andre gjør her - SÅ DRA TIL OT-BAREN!

Trådstarter ønsker en seriøs post og oppfordrer til debatt, da synes jeg dere skal respektere han nok til å være seriøse i tråden hans.

Useriøse poster på PRS slettes, konsekvent :).

Lenke til kommentar
Har følgende oppfordringer.

Dersom man ønsker å komme med en generalisering som sier at "innvandrere er late og går på sosialen", slik bruker curtiis gjorde til å gjøre - så får man IKKE LOV TIL DET DERSOM MAN IKKE HAR KILDER!

...

Useriøse poster på PRS slettes, konsekvent :).

Takker og bukker, og anseer det hele som et lovende inngrep, hvis det da skal ansees som å være retningsgivende.

Man har da forskjellen mellom å 1) gi uttrykk for sin mening, og 2) underbygge sine påstander.

Forhåpentligvis kan PR&S bevege seg mot å faktisk kreve at man underbygger sine påstander.

Lenke til kommentar

Det er det som er planen, men det er vanskelig å overholde. Ber derfor om rapporter på ubegrunnede og usaklige påstander dersom dere ser dette - så skal jeg ta tak i det.

Og egne meninger skal man forøvrig selvfølgelig få ha på dette forumet (dersom noen måtte lure) - men da må det gå fram at det er ens egen mening man skriver ned, ikke som en generaliserende påstand :).

Men nå er det nok off topic, videre diskusjon kan tas til meg på pm.

Lenke til kommentar

Ja jeg har kilder på at Norge har et av verdens laveste skatte og avgiftsnivå. Statistisk Årbok (ssb) fra 2000 og fremover.

Enig med Hubbert i at det er mye mer miljøvennlig å satse på kollektivtransport foran nye veier. Ser ikke logikken i at det skal bli mindre kø ved bedre veier, bredere kanskje, men det er ikke mulig overalt.

Det finnes en mye større miljømessig gevinst i å få flere folk til å reise kollektivt istedet for å få dem til å kjøre nyere biler. Man for mye mer miljø per krone der.

Så vil jeg gjerne se noen kilder på dine påstander Dennis87

Lenke til kommentar
-Kompensasjon og andre forhold rundt stortingspolitikere (og regjeringsmedlemmer) blir håndtert av en ekstern kommisjon, og grunnen til at alle partier utenom SV var mot å senke politikerlønningene var at SV var det eneste partiet som ikke tok hensyn til kommisjonens innstilling.

Det er da helt irrellevant om SV har valgt å gå bort fra ei innstilling. Ei innstilling gjør ikke et forslag mer legitimt og er fullt mulig å stemme imot.

Lenke til kommentar
Ja jeg har kilder på at Norge har et av verdens laveste skatte og avgiftsnivå. Statistisk Årbok (ssb) fra 2000 og fremover.

Huh.

Dette får jeg ikke til å stemme på noe som helst vis. Kan du referere til den korresponderende kilden på ssb.no?

Lenke til kommentar

Finner det ikke på ssb.no. Men Årboka kan du låne på skolebiblioteket e.l. er veldig lett å få tak i.

Synes ikke det er så rart, har slekt i Danmark hvor moms og skatt er høyere enn her.

Ser ingen grunn til at den skulle være så høy her i Norge..

Lenke til kommentar
Det er da helt irrellevant om SV har valgt å gå bort fra ei innstilling. Ei innstilling gjør ikke et forslag mer legitimt og er fullt mulig å stemme imot.

5822531[/snapback]

Jeg vurderte å legge til en liten setning om at det ikke er noe galt i å gå mot innstillinger, men at grunnlaget bak at resten av Stortinget valgte å ikke gjøre det var at de av prinsipp ikke ønsket å bestemme sine egner godtgjørelser. Spørsmålet blir da hvilket prinsipp som er viktigst (sett at man egentlig ønsker å senke kompensasjonen) – uavhengigheten til de som bestemmer godtgjørelsene eller lavere godtgjørelser.

Poenget var ikke så mye å demonisere SV som det var å forklare rasjonaliteten blant de andre partienes beslutninger. At det ikke kom bedre frem i mitt forrige innlegg beklager jeg.

Lenke til kommentar

skal vel strengt tatt huske at det er mange andre land som faktisk krever mer i skatt & avgift (må jo ses i forhold til inntekt).

Trenger ikke å gå lenger en til danmark for å se et høyere nivå en norge.

Norge bygger på velferd, tror vi skal være glade for det! Høyere ledighet og dårligere trygde ordniger er vel med på å holde kriminaltet mm. nede på et akseptert nivå..

Er enig i at det er herk med alt vi skal punge ut for. Bomstajoner og diverse tulle grier hadde vi fint hatt råd til å droppe.

At noen faller utenfor og tilsynelatene lever fett på oss som jobber er en bivirking. Men dette må vel bare kalkuleres. Blir dessutten vanskligere og snylte for lenge om gangen (har selv gått på ledighetstrygd i 6-7 mndr. etter permitering. Og aetat plaget live av meg så jeg skulle få en jobb fort som svint!....)

Alt i alt så har vi det rimlig bra i dette landet til tross for relativt høye skatter og priser. Men alt har sin grense da..

Kan vel ta med at det er ikke så mange som syter så mye som nordmenn heller.. Fortell en kar fra usa/canada eller tyskland om 6 timers dag, og han ler rått og tror du kødder med han!

Men kan være enig i en ting; vi belønnes altfor dårlig i ordinære industri yrker her i landet.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Finner det ikke på ssb.no. Men Årboka kan du låne på skolebiblioteket e.l. er veldig lett å få tak i.

Jawohl mein Führer - INS ZUG!

Meneh kansche du mente lavest i Norden?

Foratte det er liksom det jeg finner, dah.

http://www.ssb.no/vis/emner/12/01/skattoec...1-12-18-01.html

Høyt skattenivå i Norden

Foreløpige tall fra OECD viser at Sverige, Danmark og Finland har det høyeste skattenivået målt som totale skatteinntekter i prosent av bruttonasjonalprodukt (BNP). Sverige topper statistikken med en andel på 52,1 prosent.

Deretter kommer Danmark med 50,6 prosent og Finland med 46,5 prosent. Norge befinner seg lenger nede på listen med en skatteandel på 40,6 prosent. Dette plasserer Norge rett under EU-gjennomsnittet, som for 2000 var på 41,6 prosent. Tallene for Norge er imidlertid sterkt påvirket av spesielle forhold knyttet til petroleumsaktiviteten. En oljekorrigert beregning viser en skatteandel i 2000 på 45,4 prosent.

Og det er jo bra.

Men nå er vel "norden" like lite "verden" som afrika er et land.

Og skal det virkelig være nødvendig å sammenligne avgiftsnivået i Norge med verden når vi vet at vi betaler 80% avgift for for eksempel bensin? :ermm:

Foruten sjokolade. Og kosmetikk. Og innførsel av biler. Og...

Endret av Hubbert
Lenke til kommentar
NOrge har nest lavest bensinpris i Europa, basert på inntekt. Kun slått av Danmark.

Hva faen i helvetet?

http://money.cnn.com/pf/features/lists/global_gasprices/

Norge ligger her på andre-plass i verden.

Ah, jeg ser poenget ditt.

Argumentet er da at sett i forhold til gjennomsnittlig inntekt, så har høye skatter og avgifter ikke så stor effekt, fordi inntekten er stor.

Vel og bra, men nå snakket vi da opprinnelig om skatte- og avgifts-nivå.

Endret av Hubbert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...