Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentral-låsen bak virker ikke på Mercedes '85


LiamH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynner å bli en del topic's på denne kjerra, men nå begynner jeg å få bilen i stand. :!:

 

Problemet denne gangen er at sentrallåsen ikke virker bak. Fremme funker den sopm bare det, men bak klarer den ikke å låse dørene. Den klarer derimot å låse dem opp, hvis jeg trykker låsen ned manuelt...

 

Hva kommer dette av? Er det motorene i dørene?

 

Liam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som de skriver det er en vakum/trykkbelg som styrer det.Grunnen til at den ikke låser er som regel det at da er belgen strukket ut.Da vil et lite hull gjøre at vakumet ikke klarer å trekke belgen sammen igjen.Når den er låst klarer den å blåse ut belgen igjen fordi hullet da er foldet i klem slik at det er tett helt til belgen blir blåst ut.Ta av dørtrekket så kommer du til "driveren" festet med to skruer med 8mm hode.

Lenke til kommentar
Det er som de skriver det er en vakum/trykkbelg som styrer det.Grunnen til at den ikke låser er som regel det at da er belgen strukket ut.Da vil et lite hull gjøre at vakumet ikke klarer å trekke belgen sammen igjen.Når den er låst klarer den å blåse ut belgen igjen fordi hullet da er foldet i klem slik at det er tett helt til belgen blir blåst ut.Ta av dørtrekket så kommer du til "driveren" festet med to skruer med 8mm hode.

5821599[/snapback]

 

Har sett og lest litt om disse sentrallåsene på Mercedesen min og må si at jeg ikke helt skjønner systemet... :blush:

 

Lages vakuumet av at belgen dras ned i hver "driver" i dørene? Det ligger noen "motorer" (eller drivere, som du sier") i dørene, men det skal også ligge en motor under setet bak. Hva er alle disse dupedittene og hva gjør de?

 

Så belgen er da sannsyneligvis ødelagt på "driverne" i begge dørene? Må disse "driverne" skiftes ut på begge sider og så er problemet i fikset?

 

Trenger en kort forklaring på hvordan dette fungerer... :blush:

 

Liam

Lenke til kommentar

Som du sier ligger det en motor på venstre side under baksete.Fra låsesyliderene sendes det enten et positivt eller negativt strømsignal ettersom du låser opp eller igjen.Signalet går til motoren under sete som starter med enten å pumpe trykk eller suge vakum ettersom du låser opp eller igjen.Låser du f.eks igjen starter den å suge i slangene som går til dørene og kofferten.I dørene sitter det en boks med en belg inni som igjen er koblet til låseknappen med et stag.Suger man i boksen under belgen drar den ned belgen og låser døren.Låser man opp døren starter motoren å blåse luft under belgen og belgen blir presset opp og skyver låseknappen opp.

Lenke til kommentar
Som du sier ligger det en motor på venstre side under baksete.Fra låsesyliderene sendes det enten et positivt eller negativt strømsignal ettersom du låser opp eller igjen.Signalet går til motoren under sete som starter med enten å pumpe trykk eller suge vakum ettersom du låser opp eller igjen.Låser du f.eks igjen starter den å suge i slangene som går til dørene og kofferten.I dørene sitter det en boks med en belg inni som igjen er koblet til låseknappen med et stag.Suger man i boksen under belgen drar den ned belgen og låser døren.Låser man opp døren starter motoren å blåse luft under belgen og belgen blir presset opp og skyver låseknappen opp.

5827724[/snapback]

 

Takker! :thumbup:

 

Så da går det vakuum-slanger til disse boksene i dørene fra motoren under setet? Grunnen til at jeg lurer, er at jeg var å skrudde ut en av disse boksene på en Mercedes 124- modell på bilopphuggeren og der var det ikke noe motor under setet og heller ikke noe vakuum-slange til boksene i dørene... Da må kanskje denne Mercedesen være av en nyere modell og derfor ha elektriske motorer som drar ned låsen, istedet for vakuum? :hmm:

 

Jeg må derfor ta ut boksene i dørene og blåse for å se om belgene er tett, for så å skifte de hvis det er lekasje? Stemmer det? :blush:

 

Liam

Lenke til kommentar
Som du sier ligger det en motor på venstre side under baksete.Fra låsesyliderene sendes det enten et positivt eller negativt strømsignal ettersom du låser opp eller igjen.Signalet går til motoren under sete som starter med enten å pumpe trykk eller suge vakum ettersom du låser opp eller igjen.Låser du f.eks igjen starter den å suge i slangene som går til dørene og kofferten.I dørene sitter det en boks med en belg inni som igjen er koblet til låseknappen med et stag.Suger man i boksen under belgen drar den ned belgen og låser døren.Låser man opp døren starter motoren å blåse luft under belgen og belgen blir presset opp og skyver låseknappen opp.

5827724[/snapback]

 

Takker! :thumbup:

 

Så da går det vakuum-slanger til disse boksene i dørene fra motoren under setet? Grunnen til at jeg lurer, er at jeg var å skrudde ut en av disse boksene på en Mercedes 124- modell på bilopphuggeren og der var det ikke noe motor under setet og heller ikke noe vakuum-slange til boksene i dørene... Da må kanskje denne Mercedesen være av en nyere modell og derfor ha elektriske motorer som drar ned låsen, istedet for vakuum? :hmm:

 

Jeg må derfor ta ut boksene i dørene og blåse for å se om belgene er tett, for så å skifte de hvis det er lekasje? Stemmer det? :blush:

 

Liam

5828151[/snapback]

Det er ikke standard me sentrallås.Selv MB 210 kjører vakum.Ja ta av trekket du det går jo fort.Plastrørene kan også sprekke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Der fikk jeg endelig tatt av dørtrekkene og sjekket låsene i dørene bak! Disse var helt i orden! Begge er helt tett uten noe tegn til lekasje på belgen! :no:

 

Så, hva skal jeg sjekke nå? Som nevnt så kan plastrørene sprekke... Er ikke disse et mareritt å skifte? De ligger jo skjult hele veien under teppet i bilen! :cry:

 

Vil tro det mest sannsyneligvis er plastrørene, siden låsene fremme på begge dører låses momentant i det jeg vrir om nøkkelen.

 

Den ene låsen bak klarer, som sagt, å låse seg opp etter noen sekunder, men ikke igjen... Den andre låsen bak klarer med et nødskrik å låse seg opp og igjen etter noen sekunder...

 

Motoren jobber også lenge etter at dørene er låst (de bak trykker jeg ned manuelt), så det skulle jo også tyde på at det er lekasje en plass, eller hva...?

 

Er det sinnsykt mye arbeid å komme til plastrørene for å skifte de eller finnes det en lur løsning for å komme til dem på en nogenlunde enkel og grei måte?

Lenke til kommentar

Hvis motoren jobber etter at du har låst, så er det lekkasje.

Dette skjedde på min bil når jeg hadde tatt av dørene og ikke koblet på slangen igjen.

Vi låste da dørene på den ene siden manuelt og den andre siden låste vi med sentrallåsen.

Når jeg da skulle låse opp bilen igjen så fortsatte bare pumpen å gå etter at to av dørene var låst opp, pga at slangene ikke var koblet til noen steder på de andre dørene.

Tok bare en titt i bagasjerommet og tok pumpen ut av boksen sin, da stoppet den.

Koblet på vakumslangene på de andre dørene igjen og alt funket som gull.

Lenke til kommentar

Tettet åpningen der slangen skal settes på. Fant en lekasje på den ene belgen i dørene bak og den er skiftet, men det hjalp ikke.

 

Begge enhetene er nå helt tett. Kan ikke dra dem hverken opp eller ned når jeg tetter åpningen...

 

Skal teste forslaget ditt på slangene i dag og se om det stopper pumpen! :)

Lenke til kommentar

Begynn med å holde fingerene på hullene på pumpa for å sjekke at den stopper som den skal.Så kobler du av og tetter slangene som går inn i dørene tanklokket og kofferten.Det beste for deg er å låne en vakumpumpe.Da er det 5 min å finne det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...