Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skade på bil (Opel Vectra) i vaskehall

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg når sånt skjer?

Vasket bilen min forrige helg, da med høytrykk (har aldri vært noe glad i disse børstene)

Høytrykken på den stasjonen jeg vasket i sluttet å fungere når jeg hadde såpet inn bilen, så jeg fikk en maskinvask som et plaster på såret :)

Kjører bilen min inn og venter på at den gjør jobben sin:

Hører plutselig et skikkelig drønn, og bilen hopper 5-10cm framover (i 1. gear og håndbrekk på) og der stopper maskina, dørene går opp..

Dette var når maskina hadde børsta bilen min inn med såpe, men jeg kjører ut og opp forran stasjonen..

Går ut for å se hva som skjedde med tanke på smellet som kom, og ser til min store forunderlse at bakfangeren er trykk inn bak og oppunder koffertlokket så det sto i spenn og var litt vrient å få opp..

Dette er også trykt inn og ned i bakkant :cry:

Bakfangeren har også hoppet ut av spor på høyre side, fordi det var litt rust der..

Når jeg får pratet med daglig leder sier han at det er pga rusten at børstene har sugd tak i fangeren++ fordi den ikke hang på bilen..

Vil det si at biler med litt rust ikke må vaskes i vaskehall da spurte jeg da..

Nei, men det kunne jo se ut som jeg hadde rygga på noe å ville legge skylda på de for at jeg selv har ødelagt bilen min..

Det er også et par døråpninger som ikke stemmer overens (førerdøra tar borti bakdøra på venstre side så lakken har blitt skrapt bort)

Har også merket at jeg må smelle to av dørene hardere igjen for å lokke de ordentlig.

Det jeg lurer på da er hvilken rettigheter jeg har.

Håper noen kan hjelpe meg siden det er min mor som stort sett bruker bilen og jeg skulle bare være snill å vaske for henne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Spartan: Er ikke medlem i NAF, tror jeg..

@ thahabbis: Det skal jeg sjekke ut :)

@ Erik: Vet ikke om det er kameraer der, men det skal jeg finne ut.. Fetteren min jobber på den stasjonen skjønner du :)

Takk for tips alle sammen :thumbup:

Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut dette her... Det er ikke nok krefter i en vaskemaskin til å trykke inn en bakpart på en bil så mye at dørene går tregt....

Se på videoen, og se etter skader på maskinen. Skadene på masinen bør være STORE hvis den har trykket sammen bakparten på bilen....

Lenke til kommentar

Den har ikke trygt det mer inn enn om du hadde brukt mannkraft, bortsett fra bakfangeren..

Men jeg så ikke det med dørene før mekanikeren mamma har brukt nevnte det (kjørte opp dit rett etter at dette skjedde, så prøvde ikke å åpne dørene bak og passasjersiden før da)

Skal sjekke om de har kamera der, i så fall om å få se filmen :)

Lenke til kommentar

Du er sikker på at denne bilen ikke har blitt påkjørt av noen som bare har stukket av og at du ikke la merke til ståa når du kjørte den til vask?

Sånn som du beskriver det så må det nesten være noe slikt i og med de vaskemaskinene jeg har sett neppe er i stand til og gjøre en bil rammeskjev.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke bilen er rammeskeiv, den er fortsatt lik å kjøre :)

Jeg er helt sikker på at dette skjedde i maskina siden jeg vasket bilen for "hånd" med høytrykk på samme stasjon rett før (den kutta ut, så derfor jeg fikk en maskinvask)

Kjørte så de fem meterene fra selvvasken og inn i hallen :)

Lenke til kommentar

Vet du hvor jeg skal henvende meg da, med tanke på at daglig leder sier:

Det har aldri vært stopp på denne maskina, hvertfall ikke de 20 åra jeg har jobbet her så dette er nok bare spøk og fanteri du kommer med!

Det var en dame som kom opp i stasjonen (hun sto og ventet på at jeg skulle bli ferdig i vasken, men når portene gikk opp så kom hun ikke inn fordet børstene stoppet når de var rett bak bilen min) som sa den hadde stoppet som jeg beskriver..

Jeg hadde ingen antenner/skistativ/skiboks eller andre "utstående" ting på bilen :)

Lenke til kommentar

Han sa det at siden den var litt rusten ved det ene feste til fangeren så kunne jeg ikke komme å si noe etterpå (husker det ikke ordrett, men det sa han mer til kompisen min enn til meg (så ja, jeg har vitne :) )

Men ja, jeg lurer på å ta dette til TV2 Hjelper Deg, De får ofte ordnet opp i forskjellige saker, så de vil vel ta en ny utfordring?

Lenke til kommentar

Mener jeg hørte om en lignende sak på TV2 Hjelper deg faktisk. Men da hadde børstene knust bakruta og løfta opp bilen eller noe sånn. Hvis jeg ikke husker feil, så fikk nok "offeret" der igjen penger.

Hadde det skjedd meg, så hadde hvertfall jeg gjort alt i min makt for erstatning hvertfall!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Det er klart at håndtverkertjenesteloven gjelder i dette tilfellet.

Det jeg ville gjort hvis jeg hadde vært deg er å ha først sendt et skriftlig krav til eieren av stasjonen på mail eller rekommandert. I brevet gir du han en ti ukers frist til å utbedre feilen eller så vil du klage på dem til Forbrukerrådet. Dette gir deg mulighet til å få en rettslig gyldig dom i FTU hvis du vinner fram.

Du burde prøve å bevise at bilen ikke var skadet før den gikk inn i maskinen, få vitner som har opplevd noe lignende problemer med maskinen etc.

Kan være lurt å sende en mail til kjedekontoret deres også og spørre om det er vanlig praksis i deres kjede. Hvis du er heldig vil kjeden legge litt press på stasjonen.

Lenke til kommentar
Går ut for å se hva som skjedde med tanke på smellet som kom, og ser til min store forunderlse at bakfangeren er trykk inn bak og oppunder koffertlokket så det sto i spenn og var litt vrient å få opp..

Dette er også trykt inn og ned i bakkant

... Bakfangeren har også hoppet ut av spor på høyre side, fordi det var litt rust der..

... Det er også et par døråpninger som ikke stemmer overens (førerdøra tar borti bakdøra på venstre side så lakken har blitt skrapt bort) ...

5819809[/snapback]

Her er det snakk om større krefter enn det børstene på vaskemaskinen har. Er du sikker på at ingen andre biler har vært inne i bilen din? Og hva legger du i "litt rust". Er det så mye rust at en bil ikke tåler vask (uansett med børster eller høytrykksystem) så ville jeg tro at bilen er livsfarlig på veien.

Lenke til kommentar

Det er bare rust akkurat der fangeren er festa i bakskjermen, ikke noe vesentlig da den gikk gjennom PKK for 4 uker siden uten feil :)

Jeg er helt sikker på at ingen kan ha vært borti den da han jeg hadde med meg satt i bilen hele tiden :)

Men det er visst ganske mye krefter i disse maskinene (les også Nordz sitt innlegg et par hakk opp)

Jeg har også hørt om et par som har fått løftet bilen i skistativet tidligere, men trodde det var gjort noe med disse vaskemaskinene så det ikke kunne skje mer..

Lenke til kommentar
Det er bare rust akkurat der fangeren er festa i bakskjermen, ikke noe vesentlig da den gikk gjennom PKK for 4 uker siden uten feil :)

Jeg er helt sikker på at ingen kan ha vært borti den da han jeg hadde med meg satt i bilen hele tiden :)

Men det er visst ganske mye krefter i disse maskinene (les også Nordz sitt innlegg et par hakk opp)

Jeg har også hørt om et par som har fått løftet bilen i skistativet tidligere, men trodde det var gjort noe med disse vaskemaskinene så det ikke kunne skje mer..

5831918[/snapback]

Ja, du skulle tro at de hadde fått forbedra sånne ting så lenge det har skjedd flere ganger!

Ca. hvor mye er det skader for på bilen a?

Endret av Nordz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...