Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 2


Anbefalte innlegg

Fin artikkel.

Når det gjelder Arctic Cooling kjøleren, bruker jeg faktisk denne på et A8N-VM CSM hovedkort. Som det blir poengtert, er det meget trang plass til dette, men ved å bøye litt på finnene på chipsettkjøleren, får man klemt kjøleren på plass. Denne kjøler meget bra og er nærmest lydløs, så det var i utgangspunktet et godt valg av dere!

 

Har et par spm om MCE:

 

- Finnes det noen form for spilleliste av videofilene? Vet det finnes ved avspilling av musikk, men finner det ikke under video.

- Er det innebygget noen form for timer under live-tv? Så sendingen slår seg av etter 30/60/90/120 min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan dette virker med en Lyse dekoder i praksis(kanaler via fiber)det blir vel det samme som med satelitt tuner at en har bare en kanal inn til pc en men skifter i decoderen.

Vil det kunne gå an å bruke programguide til å ta opp med ? :hmm:

Eller er det helt bortkastet med media pc da ?

Endret av X-ray9X
Lenke til kommentar
Totalt har jeg brukt:

 

5039,- eks. frakt, veldig fornøyd egentlig :) Og frontenden er fantastisk (ikke sant Kosh?)  :love:

 

 

 

Richard  :w00t:

5820136[/snapback]

 

Hvem hva hvor? :D Joa, Meedio er fantastisk, kan ikke si det samme om utviklerne.....dvs de som får betalt for det da, vi som gjør det gratis kan jeg bare si gode ting om :innocent:

Lenke til kommentar
Kunne tenke meg en media-center PC. Men problemet er at vi bare har en Sony "32 WS, altså med vanlig CRT-rør. Det blir vel for dårlig kvalitet med en S-Video kabel, finnes det andre alternativer?

5821010[/snapback]

 

Går fint, er jo meningen med mediasenterprogramvare; å fungere på TV eller andre enheter med lavere oppløsning / som du sitter langt vekke ifra.

Endret av kosh
Lenke til kommentar
Går fint, er jo meningen med mediasenterprogramvare; å fungere på TV eller andre enheter med lavere oppløsning / som du sitter langt vekke ifra.

5821043[/snapback]

Nei, det er ikke meningen med Media Center. Meningen med MCE er at en skal kunne bruke media-PC funksjonalitet på en tv-skjerm du sitter langt unna. Oppløsningen på skjermen er underordnet. Skriftstørrelse og innhold skal selvsagt tilpasses størrelsen på skjermen, ikke oppløsningen.

Lenke til kommentar
Vi har brukt Windows Media Center Edition (WMCE) i en tid, og mener det er tydelig at Microsoft har lagt vekt på at brukergrensesnittet skal være så optimalt og funksjonelt som overhodet mulig. Det å bare navigere rundt i de forskjellige menyene er en fryd for øyet. Det visuelle er på plass, ingen tvil om det.   

 

Etter bare noen timers bruk får man følelsen av at man har brukt WMCE i flere uker. Man får kanskje få følelsen av at WMCE ikke er et spesielt komplekst program, men det er det faktisk. Under vår testing fant vi ofte nye funksjoner som vi ikke hadde oppdaget. Windows Messenger fant vi ut om rett før vi var ferdig med testingen, og vi som hadde tenkt å slakte hjørnesteinsbedriften til Bill, for at de hadde glemt å legge inn en Messenger-klient i Windows Media Center Edition.

 

 

Er det slik at du instalerte dette her i januar? Jeg trodde artikkelen ble skrevet real time jeg :dontgetit:

 

 

Fin artikkel, dog får jeg litt følelsen av at dette er rett ut av pressefolderen til microsoft ;)

Lenke til kommentar

Fin artikkel :)

Dog hadde jeg ventet meg heftig overklokking og grafer over ytelse når forfatteren er lord_linus :)

 

Men det er del som skulle vært dekket her:

 

Kabinettet og utvelgelsen av dette. Som vi var inne på i diskusjon del 1 på denne serien er det mange uegnede kabinetter der ute. Det skal liksom passe inn i ulike medimøbler, noe de fleste ikke gjør.

 

Billigste alternativ er dessuten en modda xbox og ikke systemet dere beskrev :)

 

Dessuten er AMD ikke noe å satse på foreløbig når det gjelder stillegående maskiner. Dog vil nok noen tunghørte AMD fanboys mene det motsatte. Jeg vet at Pentium M kan kjøre med en vifteløs kjøler, fordi den tåler sinnsyke temperaturer.

 

Viiv syns jeg er spennende, fordi pr dags dato er det kun Intel som byr på wlan på hk. AMD ligger dessverre enda litt etter på denne fronten :(

 

En annen ting er at det er i dette systemet lite fokus på å forbedre bilde. For helt ærlig så suger dvd avspilleren i MS. Kvaliteten på TV er heller ikke til å hoppe i taket av. Det burde vært enkelt å øke kvaliteten på denne, men det forutsetter litt power i maskina.

 

At du ikke for glede av pure video fra Nivida er en annen ting :(

 

 

Kjører selv en Pentium M basert jævel i stua, og jeg tørr sette rimelig mange kroner på at denne er mer stillegående enn AMD monstret som her ble satt sammen :)

 

Men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Kabinettet og utvelgelsen av dette. Som vi var inne på i diskusjon del 1 på denne serien er det mange uegnede kabinetter der ute. Det skal liksom passe inn i ulike medimøbler, noe de fleste ikke gjør.

5821129[/snapback]

 

Skjønner ikke at det kan være noe problem såfremt man har noe utstyr i racket fra før. Selv har jeg en Denon AVR 1905, og det er ikke store forskjellen på dybden på kabinettet og Denonen

 

Edit: Leif

Endret av tZar
Lenke til kommentar
En annen ting er at det er i dette systemet lite fokus på å forbedre bilde. For helt ærlig så suger dvd avspilleren i MS. Kvaliteten på TV er heller ikke til å hoppe i taket av. Det burde vært enkelt å øke kvaliteten på denne, men det forutsetter litt power i maskina.

 

5821129[/snapback]

 

Synes å huske at dette er ikke et fokus med denne artikkelserien. Nevner de ikke i del 1 at er du ute etter best mulig bilde, les: HTPC, bør Mastiff sin guide studeres nærmere? Ikke alle som bryr seg om perfekt bilde eller perfekt lyd.

 

EDIT: Var i forumet det ja...

Endret av kosh
Lenke til kommentar
En annen ting er at det er i dette systemet lite fokus på å forbedre bilde. For helt ærlig så suger dvd avspilleren i MS. Kvaliteten på TV er heller ikke til å hoppe i taket av. Det burde vært enkelt å øke kvaliteten på denne, men det forutsetter litt power i maskina.

 

5821129[/snapback]

 

Synes å huske at dette er ikke et fokus med denne artikkelserien. Nevner de ikke i del 1 at er du ute etter best mulig bilde, les: HTPC, bør Mastiff sin guide studeres nærmere? Ikke alle som bryr seg om perfekt bilde eller perfekt lyd.

 

EDIT: Var i forumet det ja...

5821273[/snapback]

 

Nei, men MCE kunen godt ha fikset litt på bilde på TV og DVD, trenger ikke å være prefekt, bare litt bedre. Ellers viser jo artikkelen at det er litt flere ting å undersøke når man skal bygge mindre.

 

Hvordan fungerer cover-downloaden forresten? Bruker den id3v2-taggen? Er det ok kvalitet? Er det MS som har en sentral database?

 

Ellers er jeg litt skeptisk til ViiV, den virker mer som den er låser enn innfører noe praktisk, Du må ha intel-CPU og Intel-chipsett, det er vel omtrent det eneste hw-baserte kravet og har du det ene har du ofte det andre.

 

"Opptak som er gjort via en Intel Viiv-prosessor kan bare spilles av på en godkjent Viiv-prosessor. For å finne ut om en Media Center-PC er en Viiv-godkjent maskin, trenger du bare å se etter logoen."

 

Det er jo også en relativt teit ulempe vil jeg si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Media Center-PC ser ut som noe man absolutt bør ha. Er der noen mulighet for at dere kjører samme testen igjen med MythTv? Er litt skeptisk til å "ha med meg Windows inn i stua", for å si det på den måten...

 

Å ha ett dual-tuner-tvkort (men jeg lurer på hvordan to. stk. satelittmottakere, med forskjellige kanaler, Viasat og CD, vil egne seg oppkoblet til PC via dette. Er der nok med fysiske kontakter på pvr500 forresten?) vil nok være en stor fordel. Tenker også at en Core Duo prossesor hører hjemme i et slikt oppsett. Her skal det brukes peng !! :whistle:

Lenke til kommentar

Flott og høyaktuell artikkel!

Men jeg lurer nå litt på en ting; Det sies lite om hvordan skjermbildet tar seg ut, bortsett fra at det er nevnt under Online Spotlight, radio, filmavspilling, sitat:

Det fungerer smertefritt med god bildekvalitet, uten tegn til hakking. Det er mulig å se fremvisningen i fullskjermmodus, men det går på bekostning av bildekvaliteten.

Skal det forståes dithen at man får et dårligere oppløst TV-bilde i fullskjerm?

Og hva vil skje med bildet i de forskjellige skjermoppløsningene som tross alt varierer endel fra den ene TV-produsenten til den andre?

Sjøl har jeg en Hitachi 42" plasma, (1024x1024) og får (naturlig nok?) et bilde som strekkes i bredden når jeg kobler til PC´n via vga-inngang på skjermen.

Bildet er ellers kvalitetsmessig på topp, også ved avspilling av DVD-film, selv om signalet kommer fra et gammelt GF3-kort.

Gjelder den reduserte billedkvaliteten det henvises til, kun ved TV-visning?

Om så er, så ser jeg ingen grunn til å dytte på plass et TV-kort i maskinen.

 

Mulig jeg er litt treig i kveld, og har kanskje misforstått ett eller annet? I så fall blir jeg vel ganske raskt irettesatt vil jeg tro! :p

Lenke til kommentar

Hvis man skal kjøre HD klipp på en Media Center PC må man ikke ha en rask CPU og et kraftig skjermkort. Spessilet hvis klippene er i 1080p? Så et Nvidia GeForce 6150 (som er tilfellet for HW sin Media PC) er egentlig ikke noe tess for å vise HD klipp eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...