j-- Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Heisann! Jeg driver og skal prøve å legge inn drivere til sata raid kontrollerkortet mitt, (promise fasttrak TX 4200). Dette gjelder ubuntu 5.10... Det jeg fant på www.promise.com som jeg tror kan fungere er "2_fttx2300_4300_2200_4200_linux2.4_partial_source_1.00.0.15.tgz" Link til nedlastningsside for dette kortet. Så greia er jo det at jeg må bygge opp dette fra bunnen av, stemmer det? Her er readme fila ihvertfall: /********************************************************************************** * PROMISE FastTrak TX2200/TX2300/TX4200/TX4300/579/779 Series Linux Driver README * * PROMISE Linux support team <[email protected]> 2005/02/14 ***********************************************************************************/ How to make Driver Module (UP/SMP) of FastTrak , and load it? 1.) Please make sure you have linux kernel source code at ("/usr/src/linux"), and gcc version is 3.x by issuing Linux command : # gcc -v 2.) Set Kernel Compiling Environment on Linux System # cd /usr/src/linux/, if no linux exist, make a symbolic link to proper linux source directory. # make mrproper # Please note and make sure the release version string in "/usr/src/linux/Makefile" is match with the kenel version string you want to build with, else the build or the insert will be NOT properly. # "make config" or "make menuconfig" or "make xconfig" To set kernel config items as you wish as below, Processor type and features/Processor family Processor type and features/High Memory Support Processor type and features/Symmetric multi-processing support # make dep clean 3.) Goto directory where PROMISE driver codes is located and edit Makefile. 4.) Choose right parameters in Makefile, default parameter is GENERIC. #$(CC) $(GENERIC) -c $*.c $(CC) $(SuSE) -c $*.c #$(CC) $(TURBO) -c $*.c #$(CC) $(MDK) -c $*.c ex: GENERIC for most common case SuSE for SuSE linux common case TURBO for Turbo linux common case MDK for Mandrake linux common case Or modify it for suitable your system, each item only one can be used. 5.) Issue Linux command to make FastTrak(UP/SMP) driver: ftsata2.o #make or #make all If Dual Processor system #make smp 6.) Be sure to load scsi_mod.o before "insmod ftsata2.o". 7.) You can copy this module to /lib/modules/2.4.x/kernel/drivers/scsi/ as current kernel's modules location. 8.) Issue "cat /proc/scsi/ftsata2/x" (x is a SCSI host number) to get the RAID array status. Det jeg hittil har gjort er å få installert GCC og kjørt gcc -v. Ble ikke stort klok på output'en der. "1.) Please make sure you have linux kernel source code at ("/usr/src/linux")," - Det har ikke jeg, Må vel da lage en SymLink. Leste om det her, men jeg aner ikke hvor "linux kernel source code" ligger. Kunne trenge litt hjelp her, Har prøvd å google med frem til ting! Kommer kanskje til å trenge mer hjelp videre nedover lista senere.. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Prøv: sudo apt-get kernel-package dette for å installere diverse verktøy for å kompilere custom kernel. EDIT: apt-get install selvfølgelig, jeg som surrer litt. Endret 28. mars 2006 av DinoSauroMann Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 root@utopia:/etc/samba# apt-get kernel-package E: Invalid operation kernel-package Forslag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 root@utopia:/etc/samba# apt-get kernel-packageE: Invalid operation kernel-package Forslag? 5820040[/snapback] Det er sudo apt-get install kernel-package Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 blah, fortsatt litt problemer.. clvn@utopia:~$ sudo apt-get install kernel-package Password: Reading package lists... Done Building dependency tree... Done E: Couldn't find package kernel-package Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Hva med sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`? Dette skulle installere det du trenger for å kompilere drivere til din kjerne. EDIT: Leste ikke spoilerteksten nei, tror kanskje jeg er litt ute på viddene, jordet og sånn generelt langt borte fra det du trenger. Endret 27. mars 2006 av JonJ Lenke til kommentar
j-- Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Hmm, ingen som kan se litt på dette? Og i tilfelle dette ikke går, vil det da gå å installere de driverne som er beregnet på suse 9 på OpenSuSE 10.0? Det er svært viktig for meg at jeg finner en god løsning på dette. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Du kan jo prøve å oppdatere kernelen (kikk her.) Endret 28. mars 2006 av DinoSauroMann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå