Zachzi Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Heisann. Har egentlig ramen så veldig mye å si på spillytelsen? Jeg sitter nå med et SDRAM system. Ville jeg få noen ytelses forskjell i det hele tatt med skifte til DDR ram ? Da tenker jeg på spill altså for det er nesten det eneste jeg bruker pcn til. Noen som kan gi meg et godt svar ? -Zachzi Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Svaret er JA. Men som du kanskje vet trenger du da også ett hovedkort med ett chipset for DDR som f.eks VIA's KT333, KT400 og Intels i845x chipsetta. Større minnebåndbredde altså. Sitter man enda med ett SDRAM basert system er det på tide å oppgradere... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Quote: Betroz skrev (2002-09-26 00:13):Svaret er JA. Men som du kanskje vet trenger du da også ett hovedkort med ett chipset for DDR som f.eks VIA's KT333, KT400 og Intels i845x chipsetta. Større minnebåndbredde altså. Sitter man enda med ett SDRAM basert system er det på tide å oppgradere... Nåja du snakker som det ville blitt et fly i forhold til det han har, Ville blitt litt raskere. Skjermkortet er det viktigste delen for å få merbare forskjeller i spill. Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 hmm...selv er jeg litt tvilsom til dette med RAM og betydning for spill. Har som sagt et SDram system, med en 1.13ghz cpu som nå ikke er klokket samt et MSI ti4200 skjermkort. Får 8400 poeng i 3dmark 2001 SE. HVis jeg hadde byttet til ddr ram tviler jeg litt på at jeg hadde fått en merkbar ytelsesøkning i spill. Eller tar jeg totalt feil ? Tror heller på å kjøpe en ny CPU... Kjører et spill som Mafia med 1280x1024 med high details så og si knirkefritt. Litt hakking når jeg kjører, men... Hører at mange sier: "få deg DDR ram!". Men får aldri noen god begrunnelse på dette. Er det noen som i det hele tatt kan gi meg den ? Hadde da blitt veldig glad slik at jeg hadde fått samvittighet til å bruke mye penger på et nytt system. -Zachzi Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Man kan jo tenke slik som mange gjør 'altså jeg har en slik maskin med 1 Ghz Pentium3 og den holder i massevis for meg og til mitt bruk'. Og det gjør den sikkert også. Men hvis man skal spille de nyeste spillene i høy oppløsning (1024x768 +++) og alle grafikk instillinger i spillet på max, så trenger man en rask maskin. Intel's Pentium4 prosessor er ett godt eksempel at minnebåndbredde har mye å si. Her yter ett system med PC1066 RDRAM ganske mye bedre enn f.eks ett DDR system med i845E chipset og PC2100 DDR ram. Altså prosessoren trenger å mates med data fort nok for at den skal kunne yte max. Test Unreal Tournament 2003 på en 1 Ghz P3 og GF2 maskin og med instillinger som ovenfor, så skal jeg love deg at det kommer til å hakke som en gud!!! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Men ja, hvis man allerede har ett DDR og AthlonXP system, så vil nok det lønne seg å kjøpe nytt skjermkort enn ny prosessor for å få spill til å gå bedre. Men folk med gamle Pentium3 maskiner BURDE oppgradere hvis de ønsker å kunne spille de nyeste spillene med bra grafisk kvalitet. Kluet er å ha 60 bilder per sekund eller mer for å få perfekt flyt i spill. Her gjeller det IKKE 30 fps som for video... _________________ Chiftech DA01BD servertower Asus P4B533-V Intel P4 2.8 Ghz 533 FSB Swiftech MCX4000B med 19dB Papst 512MB Corsair XMS2700 CL2.5 DDR333 Gainward GF4 Ti4600 Ultra750XP 21" Sony F500R +++ [ Denne Melding var redigert av: Betroz på 2002-09-26 01:00 ] Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Faktisk så har jeg lastet ned Unreal 2003 demon. Spiller det på 1280x1024 på fullt uten problem. Spillet jeg sliter mest med er Mafia. Nå har jo ikke jeg GF2, men uansett så tror jeg betydningen for ram i spill er skikkelig oppskrytt. La oss si hvis to pcer hadde hatt samme hardwaren utenom at den ene hadde SDRAM og den andre DDRRAM. F.eks Xp2000 og et ti4200 skjermkort. Hadde da den DDRRAM maskinen hatt merkbart bedre ytelse i spill enn den med SDram ? Jeg tviler på det. Men jeg har ikke så mye kunnskaper. Har aldri sett noen gode svar (ikke diffuse) på dette spørsmålet... -Zachzi Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Pentium 3 kan vel ikke kalles gammelt. Da blir en pc isåfall utrolig fort gammel. Hvis man har en Pentium 3 og man kjøper en av de raskeste Pentium 3 cpu og et godt skjermkort. Kan man vel kjøre de nyeste spill ganske så bra tror jeg uten at man investerer skjorta av seg på et helt nytt system. Derfor tror jeg mange kvier seg for å gjøre akkurat dette pga at de tror at ramen blir for dårlig. Derfor kan man fort ende opp med at man kjøper et nytt system, men må da pga investeringen av nytt system kjøpe et dårlig skjermkort og eller cpu. Dette ender jo selvsagt opp med at man får dårligere ytelse enn om man hadde oppgradert bare CPU og Skjermkort. Har man massevis av penger er saken en annen...Dette er jo sett ut fra øyne for de som ikke har så mye penger. Studenter osv... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Er sikkert bare meg som liker å ha over 60 FPS i spill da... perfeksjonist kanskje :smile: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Quote: Betroz skrev (2002-09-26 01:26):Er sikkert bare meg som liker å ha over 60 FPS i spill da... perfeksjonist kanskje :smile: Jepp, Eller du har for mye penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå