Gå til innhold

Hjelp, Gaming PC til ca 20k

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg trenger litt hjelp med å konfigurerer en bra PC i ca. 20000 kr klassen. Den kommer til å bli mest brukt til World Of Warcraft med Frapsing (opptak av WoW), og muligens Oblivion, Q4 og nyeste Flight Sim når det kommer.

Det hadde vært fint om pc'en kunne klokkes litt også når det trengs, men det viktigste er at pc'en er stillegående (ganske motsigende, ja) Kan investere i støydeming og vifter senere om det trengs)

EDIT: OPPDATERT pc her

CPU:

P4 VS AMD?: Har hatt AMD i ca. fem år nå, og er kjempefornøyd. Er det stor forskjell mellom P4 og AMD?

Budsjett:4500 kr.

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz BOXED - Socket 939 2x1MB cache Dual-Core

Pris: 3970,-

Hovedkort:

ASUS VS Andre: Har også hatt ASUS i fem år, og har ingenting å sette fingeren på. Men har hørt endel skrøyt om DFI og er ganske sugen på å teste det ut. Eneste jeg trenger å vite er om jeg skal gå for SLI eller CrossFire

Budsjett:2000 kr.

DFI Lanparty NF4 SLI-DR - ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394/

Pris: 1695,-

Minne

Har lite peiling på minne. Som sagt vil jeg at pc'en skal kunne klokkes. OCZ, Corsair eller Kingston... har ikke peiling.

Budsjett: 2000 kr.

Skjermkort

Gforce VS andre: Har ingenting å si på Geforce sine skjermkort, så det er ganske sikkert at jeg kjøper et 7800 GTX.

Budsjett: 4000/5000 kr.

POV GeFORCE 7800 GTX 256MB PCIe

pris: 3895,-

Harddisker

har hørt litt forskjellige meninger her. Noen mener 2 raptor disker i raid funker best, mens andre mener en raptor disk + en lagringsdisk til Windows Virtual memory og spill er best. Hva vil dere anbefale til Frapsing av spill?

Budsjett: 3000 kr.

2x Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000 RPM

pris: 2790,-

DVD-brenner

Spille av dvd'er og brenne - ikke noe mer.

Budsjett:400 kr.

NEC DVD-brenner ND-3550 bulk, intern - 16X Double layer sort, bulk

pris: 395,-

Kabinett

Er på jakt etter ett fint kabinett med mange muligheter (kjøling), samt at det skal være enkelt og mekke i.

Budsjett:1500 kr.

Cooler Master Stacker Fulltower Kabinett - STC-T01-UK Sort/Sølv

pris: 1295,-

PSU

Stille og effektiv.

Budsjett:1000 kr.

Hiper Type-R strømforsyning 580W Rød - 20/24pin/ ATX v2,2/ 120mm vifte/ 18db

pris: 895,-

Skjerm

gaming-skjerm. Hva er best?

Budsjett:4000 kr.

Samsung 19" LCD 940BF sort/sølv - 1280x1024, VGA/DVI, 2ms, TCO-03

pris: 3895,-

eller

Viewsonic 19" LCD VX922 - Viewsonic 19" LCD VX922

pris: 3750,-

-----------------------

Budsjettert: 22400,-

eksakt pris: 19935,-

Er det jeg har valgt vettugt i det hele, eller er alt bare rot?

Håper på svar, for nå jeg er lei av å se på forskjellige konfigurasjoner dag inn og dag ut! :no:

takk:)

Endret av jangri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig så ville jeg kjøpt et billigere skjermkort nå og heller kjøpt G80 / ATI sitt tilsvarende når det kommer ut engang i Juni/Juli, da dette helt sikkert har DirectX10 støtte og andre god saker som kommer til å bli viktig fremover :)

Eller kjøp et brukt 7800GTX, finner sikkert noen til salgs ellers skal jeg kvitte meg med mitt.

CPUen er meget bra, stor fornøyd med den selv på laptoppen min :)

Nå har jeg mista 2 Asus Hovedkort på et år, så ville anbefalt å gå med noe annet, K8N-Diamond fra MSI er meget bra, men det koster endel mer, bruker det på server/gjeste maskina mi, ypperlig stabilitet og gode muligheter for å overclocke er det også.

Om du skal velge en av de to, ville jeg gått med Viewsonic 19" VX922, men det er veldig mye smak og behag, uansett, skjermer i den prisklassen der pleier å være ganske greie saker :)

mvh.

Snabben

Lenke til kommentar

takk for svar:)

Ja, det jeg er mest usikker på er Skjermkort og Minne. For tenke litt på om det er verdt investeringen mtp. 7800 GTX.

- Hvilke minnebrikker bør jeg kjøpe?

- Hva med SLI VS CrossFire? vet ikke så mye om det.

Lenke til kommentar

Både SLI og CrossFire gir høyere ytelse i spill, men det koster også svin. Har ingen erfaring med CrossFire så kan si lite om det, men vil anta at det ligger på omtrent samme nivå som SLI til nVidia :)

Minne kommer veldig ann på hva du skal gjøre med maskina, men 1gb Corsair til 1000kr pleier å gjøre susen for de fleste, skal du overclocke mye burde du vurdere noe mer "High performance" ram.

Anbefaller også at du kjøper 2gb ram da stadig flere spill drar nytte av dette i dag :)

Lenke til kommentar
Dersom støy er viktig for deg. Kjøp Seagate Disker istenfor Western digital. De er litt dyrere men de lager ikke så mye støy.

5819447[/snapback]

Jeg har en maskin med Seagate disk på 250Gb den bråker endel mer enn min andre Samsung Spinpoint p120s på 250GB.

Kjøp Hitachi eller Samsung disk(er).

Endret av mossing91
Lenke til kommentar

God morgen.

Satt litt i går kveld og surfa etter deler. Her er hva jeg kom fram til

Gaming pc +- 20000,-

Diskene:

Jeg kommer til å bruke min nåværende PC til nedlasting, skolearbeid, surfing og film osv, så harddisk plass er ikke veldig viktig akkurat nå. Kommer nok til å handle inn ett par feite harddisker etterhvert.

Skjermkort:

Er ufattelig usikker på hvilket skjermkort jeg skal velge. Snabben sier at jeg bør vente til sommeren med å kjøpe heftig skjermkort siden DirectX10 kommer da.

Det er også kjipt å ta valget mellom Crossfire og SLI. Er jo å velge mellom høyre og venstre når det kommer til valg av hovedkort og skjermkort. Gforce VS ATI :hmm:

Minne:

MÅ jeg velge 3200 ram? Eller er høyere frekvens == bedre minne? :ermm:

Er også innom tanken på å utsette PC kjøp et par måneder. Er det mye nyheter på vei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...