Gå til innhold

TES: Oblivion og level systemet. Les og gi din mening


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NIoHlfL
hva er vitsen med level cap? hvis man skal kunne ha så lang levetid som det går ann i spillet...så burde man jo også kunne perfeksjonere hvilken som helst skill hvis man gidder?

 

det eneste jeg kan komme på er vel at det ikke skal bli for lett eller uproporsjonalt etterhvert....

5840764[/snapback]

 

Henger enkelt sammen med at man kun kan gå opp i lvl ved å øke Major Skill'ene dine. Disse kan ikke bli mere enn 100, og deremed når alle hovedskill'ene er toppet, kan man ikke stige mer i lvl... Dette setter da en grense på rundt level 50

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig liker jeg dette nye systemet.  I Oblivion vet man at man hele tiden må gjøre sitt beste i kamp, slik som man må gjøre i andre spill som God of War og Ninja Gaiden bvare for å neve to hardbarket actionspill. Oblivion har på dette punktet tatt et steg i retnig mer action. Det er ikke bare stats'en din som avgjør, men også dine ferdigheter som spiller med en kontroller i handa. For hardbarket rpg'ere er kan dette kanskje bli for mye? I Morrowind var ikke dette nødvendig da jeg kun ette 3-4 timers spill hadde maxet ut sverd-egenskapen og tok alle motstandere med et par sverdslag.

 

At Oblivion bryter med hva som er vanlig innen rpg-sjangeren er jo tydelig, men det er dette som kalles utvikling...  

 

Kort oppsumert fortrekker jeg dette fremfor å komme til et vist sted i spillet hvor man oppdager man ikke har nok experience for å komme videre, slik som jeg har klart å gjøre ørten ganger i Final Fantasy blant annet, som hver gang har endt med at jeg ikke gidder å fullføre spillet. Det har sine baksider i Oblivion, men fordele veier mye mer en baksidene. Og at noe som var sjeldent før ikke er det nå lengre er da ikke noe argument i seg selv. Finnes en rekke nye sjeldne items der ute fortsatt...

5833823[/snapback]

 

Helt enig med deg, men jeg synes de kunne gjort det på en litt annen måte. Sånn at vi hadde sluppet å funnet Daedric og Glass armor overalt.

Ingenting er skjeldent lenger. :shrug:

5838401[/snapback]

 

 

det hadde heller ikke gjort så mye for iallefall min del hvis det hadde vært ¨sånn som f.eks i morrowind noen helt über artifacts som man bare fikk tak i etter en del pønsking og slossing... eller at hver armortype har sin artifact samle serie eller noe sånt.... ihvertfall noen "unique" og "rare" items i spillet " :thumbup:

Lenke til kommentar

Har fått inntrykk av at det er meget stor forskjell på å være fighter-type og magiker. Jeg gikk aldri gjennom MW, så jeg vet ikke hvordan det var der, men det har blitt fortalt meg at TES-serien aldri har vært spesielt magiker-vennlig. Derimot er TES og har alltid vært hack-n-slash. Så langt som jeg har kommet i Oblivion nå, synes dette å stemme.

 

På grunn av dette tror jeg de fleste som liker det nye systemet er fighter-typer. Hvis jeg har rett, prøv å være mage og se om dere fremdeles liker det.

 

Det ser forøvrig ut som at spillet er utrolig følsomt overfor hvordan man legger opp levelinga. Det er liksom ikke bare å gå opp level og tro at man skal bli mektigere og mektigere automatisk (nødvendigvis). Man må konstant passe på når og hvordan man går opp i level. Ikke gå opp for tidlig, da får man ikke bonus nok for attributtene sine. Ikke spre major skills utover for mange attributter, da vil man også ha store problemer med å få bonus nok for attributtene sine.

 

Er man fighter, dreper man fiender med sverd hele tiden, og har sikkert ingen problemer med å få nær +5 for Strength hver gang man går opp level. Som mage bruker man opp til tre attributter (Intelligence, Willpower og Personality) mye av tiden, inkludert kamp, og bonuspoengene blir dermed mye mer spredt. Resultatet er 2-3 i bonus i stedet for 5. Rent matematisk sett burde dette bety at hvis man gjør det riktig, skal man kunne bli opp til over dobbelt så mektig (2 mot 5) i forhold til det man starter med.

 

Eks: Willpower får høyere bonus når jeg dreper fiender med Destruction. Intelligence likeså når jeg maner frem et eller annet monster. Personality når jeg bruker Illusion-magi som lys, hvilket jeg gjør hele tiden når det er for mørkt til å se uten. Jeg kunne strengt tatt ha brukt fakler, men hvorfor skal det være nødvendig når jeg kan bruke magi? Dessuten skiftes ikke fakler automatisk ut på hotkeys når de er utbrent, selv om jeg har en horde til med fakler.

 

Nu vel. Har nylig startet på nytt etter å ha tilegnet meg mer kunnskap om hvordan ting fungerer. Håper dette gjør en stor forskjell, ellers blir jeg pent nødt til å lage en fighter-type selv. :(

 

Kan godt være at jeg har misforstått noe; i så fall: Feel free to correct me. ;)

Lenke til kommentar
Har fått inntrykk av at det er meget stor forskjell på å være fighter-type og magiker. Jeg gikk aldri gjennom MW, så jeg vet ikke hvordan det var der, men det har blitt fortalt meg at TES-serien aldri har vært spesielt magiker-vennlig. Derimot er TES og har alltid vært hack-n-slash. Så langt som jeg har kommet i Oblivion nå, synes dette å stemme.

 

På grunn av dette tror jeg de fleste som liker det nye systemet er fighter-typer. Hvis jeg har rett, prøv å være mage og se om dere fremdeles liker det.

 

Det ser forøvrig ut som at spillet er utrolig følsomt overfor hvordan man legger opp levelinga. Det er liksom ikke bare å gå opp level og tro at man skal bli mektigere og mektigere automatisk (nødvendigvis). Man må konstant passe på når og hvordan man går opp i level. Ikke gå opp for tidlig, da får man ikke bonus nok for attributtene sine. Ikke spre major skills utover for mange attributter, da vil man også ha store problemer med å få bonus nok for attributtene sine.

 

Er man fighter, dreper man fiender med sverd hele tiden, og har sikkert ingen problemer med å få nær +5 for Strength hver gang man går opp level. Som mage bruker man opp til tre attributter (Intelligence, Willpower og Personality) mye av tiden, inkludert kamp, og bonuspoengene blir dermed mye mer spredt. Resultatet er 2-3 i bonus i stedet for 5. Rent matematisk sett burde dette bety at hvis man gjør det riktig, skal man kunne bli opp til over dobbelt så mektig (2 mot 5) i forhold til det man starter med.

 

Eks: Willpower får høyere bonus når jeg dreper fiender med Destruction. Intelligence likeså når jeg maner frem et eller annet monster. Personality når jeg bruker Illusion-magi som lys, hvilket jeg gjør hele tiden når det er for mørkt til å se uten. Jeg kunne strengt tatt ha brukt fakler, men hvorfor skal det være nødvendig når jeg kan bruke magi? Dessuten skiftes ikke fakler automatisk ut på hotkeys når de er utbrent, selv om jeg har en horde til med fakler.

 

Nu vel. Har nylig startet på nytt etter å ha tilegnet meg mer kunnskap om hvordan ting fungerer. Håper dette gjør en stor forskjell, ellers blir jeg pent nødt til å lage en fighter-type selv. :(

 

Kan godt være at jeg har misforstått noe; i så fall: Feel free to correct me. ;)

5840990[/snapback]

 

Interessant. Hvor langt opp har du spilt en mage-karakter? Når begynte du å få problemer? Jeg er bare lvl 13-14 så langt, men har ikke hatt noen uoverstigelige problemer så langt.

Lenke til kommentar

Hadde fått nok ved level 11 da jeg slet noe utrolig med to goblins (etter å ha slitt tilsvarende med ytterligere goblins inni ei hule). Nå som jeg vet litt mer håper jeg det var fordi jeg gikk opp level så fort jeg kunne, og dermed bare fikk 2-3 i bonus på Intelligence og Willpower. Har startet på nytt, og er oppmerksom på dette nå. Håper det går bedre.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Det betyr at når du er lvl 1 så er alle rundt deg omtrent samme lvl og når du blir lvl 10 så går også alle andre rundt deg opp til omtrent samme lvl. Noen vil jo være vanskeligere og andre lettere men totalt sett så går alle opp i lvl sammen med deg.

Sånn var det ikke i Morrowind. Var du lvl 1 og møtte en lvl 20 fikk du bank.

Derfor er det lett og banke omtrent alt som er i Arenaen hvis du drar ditt som lvl 1.

 

Liker dårlig det jeg leser og denne ideen :hrm:

 

Hvorfor Oblivion velger å vri dette så pass mye over til action preg fatter jeg ikke, de tar jo store steg vekk fra kjernen i rpg spill ved å gjøre det som er quotet. Kjernen jeg snakker om er intressen av å lære og få lvl, hvorfor skal du stresse med det når du kan gyve løs på alt fra dag 1. Dette tar også vekk "ekte" følelsen til de grader.

 

Jeg har kjøpt spillet, men jeg har lagt merke til at jeg kan gå løs på hva som helst hvor som helst uten store problemer når jeg reiser rundt, + at jeg ikke finnner noen godsaker (dette har da med å gjøre at spillet deler ut skatter etter hvilket lvl du er på).

 

Dette tar da mange steg mot dungeon siege action type rpg, det er ikke i nærheten av å være positivt synes jeg.

 

Mulig jeg må vente på Gothic 3 for å få skikkelig rpg igjen da.

 

edit:

Har også nettop gjort quest som normalt ikke skulle være gjort før lvl 20 har jeg føleslen av, et av dem er oppe i et slott med mange mørke riddere som har heavy armor og ser ut som minst lvl 20 men som jeg med letthet tar nå som lvl 4.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg mener det er realistisk, også hvis du skal sammenligne det med RL.

hvis du gir 2 fotball lag 1 år å trene på å bli god på, nå det ene laget har skaffet seg 1 år med trening betyr ikke det at du ligger foran med 1 år mer fotballferdigheter.

 

Det andre laget vil ha skaffet seg like mye erfaring det også, og slik kan vi tenke oss til at det er i Oblivion også, "skurkene" har kansje trent like mye som deg...

Lenke til kommentar

Det er jo nettop dette som blir feil.

 

Oblivion systemet gjør at du til en vær tid kan bryne deg på hvem som helst noe som i realiteten blir enda mer på trynet.

 

selv med fotball eksempelet ditt ser du hvor fjern denne ideen er. Det vil si at uten å trene så er du like god som Milan, det er med andre ord ikke poeng å trene, bare å hoppe rett i det.

 

Den lille ideen du haddet om at faktisk andre spiller i et rpg spill blir bedre (som vi feks kan se i strategi spill som civ) er jo en god ide, men å gjøre det Oblivion style blir totalt feil og rpg blir til action

 

edit

 

Hele ideen med rpg spill er jo også at du er en unik helt som ofte har helt spesielle talenter du blir ekstra god på. Så i mine øyne er det litt av ideen med rpg at man faktisk raskere blir bedre en de andre "heltene" "skurkene" som befinner seg rundt deg i et rpg spill.

 

edit

 

Å bruke sine ny lærte trikks på orc vaktene som bestandig har banket deg\jaget deg tidligere i spillet er mye av den "rewarden" som jeg elsker med rpg.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Liker stort sett systemet i Oblivion, men er bare level 10 så jeg har ikke sett så mye av problemene som dukker opp senere. Har merket forskjeller på dungeons og også steder i dungeons, noen har bare rotter andre har zomier og skjeletter.

Mitt hovedproblem er jeg har levlet mye på tyveri og alkymi, dette har gjort alle monstrene mektigere en meg.

Etter det jeg forstår så er hovedproblemene at alle banditter begynner å droppe daeric og annen høy level loot på høye levels, at du får få virkelig vanskelige motstandere, den er jeg ikke enig i, men det kan være pga min karateer, klarte å drepe umbra; det var en lang og hard kamp.

Tror en løsing kunne være å ha større variasjon i monstrene du møter på ditt level, også mer variasjon i utstyrer til fiendene så færre har høy level utstyr. Det finnes mods som løser dette alt nå. Vil vente til jeg får mer erfaring og noen peker seg ut som best.

En annen ting jeg reagerer på er at du kan gjøre alle quests på lav level. Dette er jeg imot. Start questsene bør være greie, men lengre ute bør de sette krav som at mostre ikke har lavere level en 15 eller slik.

 

Oblivion’s level system er en reaksjon på Morrowind sitt hvor alt ble veldig enkelt på høye levels, Morrowind hadde en lignende leveling for villmarken og mange dungeons, mens andre holdt samme level og levelingen stoppet på level 20 eller slik.

Dette kom det også mod imot.

Ser også at de har tettet de fleste hullene i Morrowind, levitaton, massive porsjoner, cast on use magiske gjenstander.

Lenke til kommentar
Oblivion’s level system er en reaksjon på Morrowind sitt hvor alt ble veldig enkelt på høye levels

 

Det er mange andre spill som har løst dette på en mye bedre måte en Morrowind, hva jeg synes om steget til Oblivion har jeg jo alleredet skrevet hva jeg synes om.

 

Gothic 2 er e klassiker. Men jeg liker virkelig atmosfæren og grafikken i Oblivion, derfor er det også ektra bittert det andre jeg beskriver om spillet.

Lenke til kommentar
Er man fighter, dreper man fiender med sverd hele tiden, og har sikkert ingen problemer med å få nær +5 for Strength hver gang man går opp level. Som mage bruker man opp til tre attributter (Intelligence, Willpower og Personality) mye av tiden, inkludert kamp, og bonuspoengene blir dermed mye mer spredt. Resultatet er 2-3 i bonus i stedet for 5. Rent matematisk sett burde dette bety at hvis man gjør det riktig, skal man kunne bli opp til over dobbelt så mektig (2 mot 5) i forhold til det man starter med.

5840990[/snapback]

AU, det der var jeg ikke klar over. Jeg har lurt på hva bonusene kom av og det virker på mange måter logisk. Tror neppe jeg har hatt mer enn 2-3maks i bonus og det vil si at jeg kunne økt attributtsa med nesten det dobbelte av hva jeg har gjort. Og det er jo nødt til å ha en effekt på utfallet i kamper..

Jeg har lite lyst å begynne på nytt, dette var en skikkelig en på trynet for min del.

Lenke til kommentar

Level scaling er på ingen måte realistisk, i høve til RL eller i høve til ei fantasiverd. Verda forandrar seg ikkje for i takt med deg for til ei kvar tid å gi deg utfordringar som passar for deg. Ei statisk verd er mykje meir realistisk. Utfordringane ligg der, uavhengig om du er klar for dei eller ikkje. Lette utfordringar forsvinn ikkje fordi du har blitt for sterk.

 

Det er urealistsk at:

* ...rottene flyttar ut av kloakken, ulvane flyttar ut av skogen, når dei ikkje lenger er sterke nok til å gi deg ei utfordring.

* ...du kan klare kva som helst utfordring, sjølv om du er "novice" i alle ferdigheiter.

* ...bandittar som lev i villmarka får tak i utstyr som kostar meir enn ein herregard. At ALLLE bandittane får tak i det.

* ...heile verda utviklar seg i samme takt.

* ...at heile verda utviklar seg i samme takt som DEG, når du er hovudpersonen i eit stort fantasy-eventyr.

 

Men det største problemet eg har med level scaling er ikkje at det er urealistisk. Det største problemet er at det er keisamt. Med level scaling VEIT eg at eg kan klare alt eg prøver meg på. Tilhøvet mellom meg og verda er fullstendig låst. Det er ikkje snakk om å bli betre for å klare nye utfordringar. Level up skal vere eit høgdepunkt i denne typen CRPG (ikkje det einaste høgdepunktet, vel å merke). Det SKAL gi ei kjensle av vesentleg framgong, at du har blitt sterkare. Level scaling øydelegg for mykje av dette.

 

Kay

Lenke til kommentar
Er man fighter, dreper man fiender med sverd hele tiden, og har sikkert ingen problemer med å få nær +5 for Strength hver gang man går opp level. Som mage bruker man opp til tre attributter (Intelligence, Willpower og Personality) mye av tiden, inkludert kamp, og bonuspoengene blir dermed mye mer spredt. Resultatet er 2-3 i bonus i stedet for 5. Rent matematisk sett burde dette bety at hvis man gjør det riktig, skal man kunne bli opp til over dobbelt så mektig (2 mot 5) i forhold til det man starter med.

5840990[/snapback]

AU, det der var jeg ikke klar over. Jeg har lurt på hva bonusene kom av og det virker på mange måter logisk. Tror neppe jeg har hatt mer enn 2-3maks i bonus og det vil si at jeg kunne økt attributtsa med nesten det dobbelte av hva jeg har gjort. Og det er jo nødt til å ha en effekt på utfallet i kamper..

Jeg har lite lyst å begynne på nytt, dette var en skikkelig en på trynet for min del.

5843040[/snapback]

Det er nettopp det jeg snakker om. Har drevet og eksperimentert litt for å se om jeg kunne få til en ren magiker og være i stand til å få +5 på bonuser. Nå er det slik at hvis du går opp 10 poeng på major skills, så går du opp en level. Da slutter den å registrere hvilke skills/attributter du bruker, og bonusen er dermed allerede bestemt. Med andre ord ingen vits i å fortsette å bruke skills for å få høyere bonus, dette må man i så fall gjøre FØR man får det tiende poenget som gjør at man går opp en level.

 

Samtidig må du gå opp 10 poeng i skills for en gitt attributt for å få +5 i den attributten (+1 i bonus per 2 skill-poeng, runder eventuelt ned). OK. Hvis man kan kompensere med en minor skill for å øke bonus så er dette greit. Men som ren magiker er det meget logisk å velge de sju skolene for magi som major skills, uten å tenke mer over det. Vel, det funker dårlig. Intelligence og Willpower har kun magi-skills, og du kan dermed ikke kompensere med minor skills. For Personality (Illusion) kan man kompensere ved å øke Mercantile og Speechcraft for å oppnå en bonus på +5. Dette kan man da altså ikke gjøre med Intelligence eller Willpower hvis man vil ha all magien som major skills.

 

En workaround som kan brukes og sikkert ofte brukes for andre klasser er å ha alle skills du bruker oftest som minor skills, og lett kontrollerbare skills som major. Problemet er at da starter du med 5 i stedet for 25 i skills du kommer til å bruke, og omvendt i skills du kun vil bruke bevisst for å gå opp level når du er fornøyd med bonuser. I tillegg må du passe på å holde oversikten over skills, så du vet når du har +5 i bonus.

 

Noen som stusser litt på dette? Hvor i huleste er det blitt av moroa? Jeg prøvde å gjøre dette med min magiker, men gikk lei nesten umiddelbart. Jeg prøvde til og med å bruke konsollen til å øke skills jeg ellers ville ha hatt som major til det de da ville ha vært. Men det blir bare rot, all moroa ødelagt. Får dessuten følelsen av å jukse, det liker jeg enda mindre.

 

Det jeg kan gjøre er å spille på vanlig måte slik det er meningen. Men det har jeg forsåvidt allerede gjort. Det resulterte i at to gobliner spiste min level 11 mage til frokost. Enten det eller løpe for livet.

 

Jeg får vel ærlig innrømme at jeg har nektet å røre vanskelighetsgraden, av den grunn at jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke skulle kunne spille på standard vanskelighetsgrad som mage hvis man kan som andre klasser. Ja, det er vel blitt et prinsipp.

 

Hva kan jeg si annet enn at dette er en enorm skuffelse. Alt på grunn av et teit level-system der høy level ikke nødvendigvis er det samme som tilsvarende mye makt. I andre spill har det alltid vært sånn at når man går opp level, så velger man "oppgraderinger". I Oblivion oppgraderes man underveis. Får man ikke høy nok bonus, blir man hengende etter før eller senere; verden suser forbi deg, og du er fortapt. Andre klasser har tydeligvis ikke det samme problemet med å få høye nok bonuser, men som ren magiker er dette umulig hvis man samtidig vil ha det gøy.

 

Strengt tatt er det vel ikke verre enn at jeg pent får velge meg en annen klasse. Da blir det vel noe thief/assassin-lignende. Det er bare så synd at Oblivion begrenser mine muligheter så drastisk når det er umulig å være mage i lengden.

 

Jeg kan jo håpe at jeg gjør noe forferdelig galt, og at noen vil forklare meg hvordan jeg heller bør gjøre det. Så hvis noen andre er ren magiker og trives med det, fortell meg hva du gjorde annerledes! :)

 

Men jeg tviler. Greit at Bethesda ville prøve noe nytt. Men en gang i blant blir det fiasko. Nei, jeg får pent vente på en skikkelig mod, med god, gammeldags leveling. Det blir kos, det. For mye annet i Oblivion er helt konge!

 

Edit: Noen klareringer.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Level scaling er på ingen måte realistisk, i høve til RL eller i høve til ei fantasiverd. Verda forandrar seg ikkje for i takt med deg for til ei kvar tid å gi deg utfordringar som passar for deg. Ei statisk verd er mykje meir realistisk. Utfordringane ligg der, uavhengig om du er klar for dei eller ikkje. Lette utfordringar forsvinn ikkje fordi du har blitt for sterk.

 

Det er urealistsk at:

* ...rottene flyttar ut av kloakken, ulvane flyttar ut av skogen, når dei ikkje lenger er sterke nok til å gi deg ei utfordring.

* ...du kan klare kva som helst utfordring, sjølv om du er "novice" i alle ferdigheiter.

* ...bandittar som lev i villmarka får tak i utstyr som kostar meir enn ein herregard. At ALLLE bandittane får tak i det.

* ...heile verda utviklar seg i samme takt.

* ...at heile verda utviklar seg i samme takt som DEG, når du er hovudpersonen i eit stort fantasy-eventyr.

 

Men det største problemet eg har med level scaling er ikkje at det er urealistisk. Det største problemet er at det er keisamt. Med level scaling VEIT eg at eg kan klare alt eg prøver meg på. Tilhøvet mellom meg og verda er fullstendig låst. Det er ikkje snakk om å bli betre for å klare nye utfordringar. Level up skal vere eit høgdepunkt i denne typen CRPG (ikkje det einaste høgdepunktet, vel å merke). Det SKAL gi ei kjensle av vesentleg framgong, at du har blitt sterkare. Level scaling øydelegg for mykje av dette.

 

Kay

5843074[/snapback]

 

Grunnen til at folk reagerer på dette er at de forventer forskjellige statiske "soner" a la WoW (og egentlig også Baldurs Gate osv), der man kan møte ting som er helt umulige eller veldig enkle fordi de ikke matcher dine egen lvl. Problemet med dette er at du låses til "først må jeg utforske sone 1, så blir jeg sterk nok til sone 2, og så sone 3 eller 4", noe som gjør at du må gå omtrent samme rute rundt på kartet hver eneste gang du evt starter på nytt med ny character.

 

Det å møte jevn og utfordrende motstand faktisk gir større frihet, og føles mer som "ekte" rpg. Nå snakker jeg om tabletop rollespilling med penn, papir og terning. Der skaleres jo også vanligvis motstanden etter spilleren (av den mennesklige spillederen). Så dette føles helt naturlig og lar karakteren min få frihet til å utforske hvor han vil og likevel møte relevant motstand.

 

Men smaken er som baken. Enten liker man jevn motstand, eller så liker man å svinge mellom henholdsvis veldig lett (der man føler seg som superhelt) og veldig vanskelig (som man må komme tilbake til når man er "høy nok lvl"), og jeg tror det er svært vanskelig å dekke begge spiller-stilene i samme spill, derav veivalget i Oblivion. Vi får se hvordan 5'ern blir. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg kan jo håpe at jeg gjør noe forferdelig galt, og at noen vil forklare meg hvordan jeg heller bør gjøre det. Så hvis noen andre er ren magiker og trives med det, fortell meg hva du gjorde annerledes! :)

 

5843199[/snapback]

 

Hvor høyt er du i lvl som magiker? Når møtte du problemer?

Lenke til kommentar
Men smaken er som baken. Enten liker man jevn motstand, eller så liker man å svinge mellom henholdsvis veldig lett (der man føler seg som superhelt) og veldig vanskelig (som man må komme tilbake til når man er "høy nok lvl"), og jeg tror det er svært vanskelig å dekke begge spiller-stilene i samme spill, derav veivalget i Oblivion. Vi får se hvordan 5'ern blir. :)

5843213[/snapback]

Jeg synes det er en del av moroa at når du etter hvert blir høyere level, så skal du kunne føle deg mektig. Det kan du ikke med Oblivion, med mindre du greier å utvikle deg raskere enn verden, og det vil eventuelt være et fåtall av de som spiller som greier det. Da blir det egentlig stikk motsatt av det problemet jeg har.

 

Jeg tror nok ikke jeg hadde hatt noe som helst i mot dette scaling-systemet hvis level-systemet ikke hadde gjort at jeg som mage blir hengende etter samtidig. Scaling er sikkert helt greit det, men hvis verden utvikler seg raskere enn deg, da blir det fort for vanskelig. Kanskje kan man kompensere ved å skru ned vanskelighetsgraden. Men jeg har følelsen av at man da bare utsetter tidspunktet det blir for vanskelig på. Det kan jo være greit nok i seg selv det, men man vil jo helst være i stand til å gå gjennom spillet da.

 

Kort sagt har Bethesda en jobb å gjøre med balansering av scaling av verden vs leveling for hovedpersonen hvis de virkelig mener alvor.

Jeg kan jo håpe at jeg gjør noe forferdelig galt, og at noen vil forklare meg hvordan jeg heller bør gjøre det. Så hvis noen andre er ren magiker og trives med det, fortell meg hva du gjorde annerledes! :)

 

5843199[/snapback]

 

Hvor høyt er du i lvl som magiker? Når møtte du problemer?

5843221[/snapback]

Problemene kom vel gradvis, men jeg hadde bare gått rundt og utforsket på egen hånd og trodd at zombiene i alveruiner var skikkelig tøffe, og bandittene som oppholdt seg i festninger virkelig var så gode. Slik holdt jeg på inntil jeg som level 11 gikk inn i ei hule med masse goblins. Da skjønte jeg at noe ikke stemte. Jeg sleit noe forferdelig med hver eneste en av dem. Da jeg endelig hadde drept alle sammen i hula, og forlot den, så støtte jeg på to til. Etter å ha dødd et par ganger, så klarte riktignok jeg å ta dem, men da hadde jeg fått nok. Goblins skal være walkovers. Noe var fryktelig galt.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Level scaling er på ingen måte realistisk, i høve til RL eller i høve til ei fantasiverd. Verda forandrar seg ikkje for i takt med deg for til ei kvar tid å gi deg utfordringar som passar for deg. Ei statisk verd er mykje meir realistisk. Utfordringane ligg der, uavhengig om du er klar for dei eller ikkje. Lette utfordringar forsvinn ikkje fordi du har blitt for sterk.

 

Det er urealistsk at:

* ...rottene flyttar ut av kloakken, ulvane flyttar ut av skogen, når dei ikkje lenger er sterke nok til å gi deg ei utfordring.

* ...du kan klare kva som helst utfordring, sjølv om du er "novice" i alle ferdigheiter.

* ...bandittar som lev i villmarka får tak i utstyr som kostar meir enn ein herregard. At ALLLE bandittane får tak i det.

* ...heile verda utviklar seg i samme takt.

* ...at heile verda utviklar seg i samme takt som DEG, når du er hovudpersonen i eit stort fantasy-eventyr.

 

Men det største problemet eg har med level scaling er ikkje at det er urealistisk. Det største problemet er at det er keisamt. Med level scaling VEIT eg at eg kan klare alt eg prøver meg på. Tilhøvet mellom meg og verda er fullstendig låst. Det er ikkje snakk om å bli betre for å klare nye utfordringar. Level up skal vere eit høgdepunkt i denne typen CRPG (ikkje det einaste høgdepunktet, vel å merke). Det SKAL gi ei kjensle av vesentleg framgong, at du har blitt sterkare. Level scaling øydelegg for mykje av dette.

 

Kay

5843074[/snapback]

 

Grunnen til at folk reagerer på dette er at de forventer forskjellige statiske "soner" a la WoW (og egentlig også Baldurs Gate osv), der man kan møte ting som er helt umulige eller veldig enkle fordi de ikke matcher dine egen lvl. Problemet med dette er at du låses til "først må jeg utforske sone 1, så blir jeg sterk nok til sone 2, og så sone 3 eller 4", noe som gjør at du må gå omtrent samme rute rundt på kartet hver eneste gang du evt starter på nytt med ny character.

 

Det å møte jevn og utfordrende motstand faktisk gir større frihet, og føles mer som "ekte" rpg. Nå snakker jeg om tabletop rollespilling med penn, papir og terning. Der skaleres jo også vanligvis motstanden etter spilleren (av den mennesklige spillederen). Så dette føles helt naturlig og lar karakteren min få frihet til å utforske hvor han vil og likevel møte relevant motstand.

 

Men smaken er som baken. Enten liker man jevn motstand, eller så liker man å svinge mellom henholdsvis veldig lett (der man føler seg som superhelt) og veldig vanskelig (som man må komme tilbake til når man er "høy nok lvl"), og jeg tror det er svært vanskelig å dekke begge spiller-stilene i samme spill, derav veivalget i Oblivion. Vi får se hvordan 5'ern blir. :)

5843213[/snapback]

 

Må si meg litt enig her, og det er jo veldig bra at man liksom kan gjøre akkurat hva man vil, når man vil. Men da får man ikke den følsen av f.eks å møte en varulv i skogen (hvis man spiller D&D tabletop) og måtte løpe fordi den er for mektig. Hvertfall de spillelederene jeg har erfaring med pleier ofte og legge inn noenting som man bare er for pinglete til å ta, og kanskje også steder som man ikke går enda.. Og det er jo ganske kjedelig hvis man aldri behøver og frykte noe?

Jeg synes det virker som fighter er veldig overpowered i dette spillet hvertfall.. Jeg lurer på hvordan det blir når min assasin skal begynne på main quest.... *grøss*

Lenke til kommentar

Virker som Betesha har tatt et lite kompromiss og falt litt mellom to stoler. Nå som jeg har tenkt litt på det er er scaling egentlig ganske ok. noen steder, f.eks Arena og Mainquest burde hatt noen begrensninger og mere låst motstand. En lvl1 fyr skulle ikke fått lov å gå mot Grand Champ i det hele tatt..

MEN, levelsystemet er så innviklet at man burde driti i selve levelingen og kun basert det på å bli god i skillsene man bruker + automatisk bedre attributtene. Dvs idet man f.eks har økt Blade-skill med 5 så går også Strengt opp med tilsvarende bonusen man opparbeider seg idag.

Lenke til kommentar
Men smaken er som baken. Enten liker man jevn motstand, eller så liker man å svinge mellom henholdsvis veldig lett (der man føler seg som superhelt) og veldig vanskelig (som man må komme tilbake til når man er "høy nok lvl"), og jeg tror det er svært vanskelig å dekke begge spiller-stilene i samme spill, derav veivalget i Oblivion. Vi får se hvordan 5'ern blir. :)

5843213[/snapback]

Jeg synes det er en del av moroa at når du etter hvert blir høyere level, så skal du kunne føle deg mektig. Det kan du ikke med Oblivion, med mindre du greier å utvikle deg raskere enn verden, og det vil eventuelt være et fåtall av de som spiller som greier det. Da blir det egentlig stikk motsatt av det problemet jeg har.

 

Jeg tror nok ikke jeg hadde hatt noe som helst i mot dette scaling-systemet hvis level-systemet ikke hadde gjort at jeg som mage blir hengende etter samtidig. Scaling er sikkert helt greit det, men hvis verden utvikler seg raskere enn deg, da blir det fort for vanskelig. Kanskje kan man kompensere ved å skru ned vanskelighetsgraden. Men jeg har følelsen av at man da bare utsetter tidspunktet det blir for vanskelig på. Det kan jo være greit nok i seg selv det, men man vil jo helst være i stand til å gå gjennom spillet da.

 

Kort sagt har Bethesda en jobb å gjøre med balansering av scaling av verden vs leveling for hovedpersonen hvis de virkelig mener alvor.

5843245[/snapback]

 

Tja, jeg føler meg mektig av å få nye perks, formler, og f.eks bli kalt

 

 

"the Hero of Kvatch"

 

 

av NPC'er jeg møter. Helter er helter fordi de overvinner utfordringer, ikke fordi de er guder. Men dette koker ned til at folk bare forventer forskjellige ting fra rollespill, og at det antagelig er svært vanskelig å tilfredsstille begge leire. :)

 

For alt jeg vet kan det hende at monstrene "løper fra" min rene magiker i styrke etterhvert, men hittill har jeg ikke merket det. Går forøvrig opp +2, +3 pr lvl i int\wisdom\personality. Jeg har forstått det slik at det er vanskelig å spille som "generalist" som kan litt av hvert, og at det er dette som gjør at det blir vanskelig for mange sånne karakterer lenger fram i spillet. Men er ikke så høy lvl selv ennå, så dette er bare teorier fra min side.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig det som ødelegger her er attributtbonusene. Ulike klasser har av ulike årsaker ikke de samme mulighetene til å få høye bonuser. Får man +5 på alle 3 hver level-up blir man overmektig. Får man 2-3 hver gang blir man hengende etter. Hadde man gått etter attributtene eller skills når man avgjorde scaling, da hadde det vært en helt annen historie. Da hadde man gått etter den faktiske "levelen" til en person som bestemmer hvor god han/hun er.

 

Edit: Forøvrig vil ulike spillere også få ulike resultater med tanke på bonusene, avhengig av hvordan man bruker de ulike ferdighetene i spillet.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...