Arve28 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Bruker Canon 300D med Sigma super 500DG Blitz og da bruker jeg ofte Cano EF-s 10-22mm eller EF 28-105 USM. Men synes dattera på 1 år blir litt for opptatt av blitzlyset og det blir ikke naturlig. Mulig det første bildet, men de 20 neste. Bruker da en EF 50mm 1,8 versjon 1. Hvor autofokusen bråker veldig. IkkeUSM her nei. Ulempen er at jeg får ofte uklare bilder. Dette skyldes ofte tror jeg at lukkerhastighen kommer ned mot 1/30sek. Med 50mm crop 1,6 så er det vel best å ha 1/80sek som minste lukker. Men da må iso ofte opp i 800. Noen som har noe erfaring med lukkerhastigheten. Men på bildene klarer jeg ikke å se at det er noe bevelse, men det er bare ikke helt skarpt. Dette gjelder halvparten av bildene. Får teste litt ut på dette. Med 50mm og cropfaktor 1,6 får man 1,5-2 meter mellom kamera og person så dybdeskarheten burde være stor nok på 1,8 når man fokuserer på øynene. Om dere ikke skal bruke blitz. Er det 1,8 objektiver dere bruker innendørs? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Uten blits 50 1.4. Med blits (for det meste rettet mot tak) 17-40 og 24-105. Ingen problem å få skarpe bilder med stor blender, men det krever at man er veldig nøye med fokuseringen ja. Må regne med endel 'svinn' Eksempel tatt med f/1.6 (riktignok ikke innendørs, men i skumringslys en desemberdag) Endret 27. mars 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Du må nok regne med å måtte sette ISOen høyt hvis du skal ta bilder innendørs uten blitz. Jeg har og en 50mm f1.8 til min D70, og må ofte opp i ISO 1600 for å få rask nok lukkertid. Bare pass på eksponeringen. Støy blir mye mindre synlig hvis du overeksponerer en smule. Og skaff et skikkelig støyfjerningsprogram. Selv bruker jeg Noise Ninja, som er en plugin til photoshop og fungerer veldig bra. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Gjør deg kjent med linsens egenskaper under kontrollerte forhold. På 1.8 er min Nikon 50mm f/1.8 såpas uskarp at det er vanskelig å si nøyaktig hvor fokusplanet ligger, mens den på 2.5-2.8 og oppover er kjempefin. Så ta noen testbilder på stativ av et stasjonært testmotiv, slik at du finner objektivets begrensninger. Ellers er så liten dybdeskarphet et tvegget sverd, og det skal ikke rare feilene i teknikken eller forflytning av motivet før du bommer helt. "Focus and recompose" gir meg dårligere resultater enn å bruke de tilgjengelige fokuspunktene i søkeren. Og som nevnt, ikke vær redd for å skru opp følsomheten om det skulle være nødvendig. Og 1/lukkertid-regelen varierer fra person til person hvor godt den treffer. Jeg klarer meg fint på 1/200s på 200mm, og enda mindre på 50mm siden det er en enklere linse å jobbe med. Finn dine egne begrensninger i tillegg til objektivets Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Bruker alltid blitzen mot tak eller med softboks. Objektiv valg: 18-200 med VR for stillestående motiv uten stativ 85 f 1.4 For portrett hvis det er plass 50 f 1.4 12-24 f4 for generelle interiørbilder hvor jeg må få med alt 24 f2.8 For gruppe bilder, grei lysstyrke (trenger normalt litt dybdeskarphet uansett). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg bruker konstant 50mm 1.4 til innebilder. Det meste av bilder jeg tar inne er portrett av enten folk eller dyr uansett. Denne blir satt til F/2.2 eller 2.5, og ISO paa 800. Maa ofte ned i 1/50 sekund, og av og til 1/30, men det gaar som oftest bra. Hvis jeg viler kamera godt mot kroppen og konsentrerer meg blir bildene skarpe. Utrolig mye forskjell paa typisk snapshotholding og det aa konsentrere seg om aa holde kamera i ro. Med min 24mm tok jeg bilder uten saerlig bevegelsesskarphet paa 1/20 inne i Louvre. Det er nesten dobbelt saa lang tid som tommelregelen tilsier. (1.5 "cropfaktor") Hender jeg bruker 24mm hvis jeg tar gruppebilder, samt inne i kirker osv, men det gaar mest i 50mm inne. 24mm er dessuten ikke virkelig brukbar fra og med 2.8, mens 50mm er brukbar fra 2.0 Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Bruker et Sigma 30mm 1.4 og det er utrolig anvendelig. Dybdeskarpheten er veldig liten på 1.4 da, så jeg skrur heller opp ISOen litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå