Gå til innhold

Foto af rustfri stål (stainless steel)

Anbefalte innlegg

Hej Alle...

Vi har et problem med at tage billeder af vores produkter. De skal ikke være i proffesionel kvalitet, men brugbare. Se produkterne på www.valcontrols.dk eller på den vedlagte fil.

Vi har fået anbefalet et spejlrefleks kamera med lang lukketid, men ekspedienten mente ikke det skulle være nødvendigt med ekstra belysning.

Hvad ville i gøre hvis i skulle fotografere vores prdodukter.

Mvh Toft

post-96653-1143449603_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til slike bilder hadde selvsagt et lite blitsanlegg vært flott, men du kan klare deg uten.

Sett produkt på en monofarget flate (hvit eller svart) som dere synest passer. Det kan være glanset papir, matt papir eller kanskje et brett/plate av noe slag.

Still opp foran et stort vindu. Dagslys, men ikke direkte sol. Bak produktet kan dere bruke en hvit kartong eller lignede som fungerer som reflektor.

Still kamera på stativ. Brennvidde rundt 50mm er bra (om produktet er på størrelse med en skoeske eller mindre).

Bruk ISO 100 og blend godt ned for max skarphet (f/11-f/16). Bruk Manuell på kamera er fint til slikt siden lys fra vindu er konstant.

Det bør bli helt ok det :)

Lenke til kommentar
Vi har et problem med at tage billeder af vores produkter. De skal ikke være i proffesionel kvalitet, men brugbare. Se produkterne på www.valcontrols.dk eller på den vedlagte fil.

Synes da bildene på denne siten ser bra ut, jeg. Er det produktene deres, så synes jeg dere har kommet langt med bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Jeg tror du må forklare problemene deres bedre - hva er det dere ikke får til? Bildene deres ser jo brukbare ut, kanskje ikke profesjonelle men det skriver du jo at de ikke trenger å være heller..

Hva slags belysning og utstyr er brukt på bildene dere har, og hva er det eventuelt dere ikke er fornøyd med?

Lenke til kommentar

De billeder i ser på web siden, er taget af en proffesionel fotograf, men det er for dyrt for os at hyre en fotograf, hvergang vi skal have taget billeder til kunder og manualer.

Derfor ville vi høre om det var muligt, og hvad der skulle bruges af udstyr. For at lave nogle ordentlige billeder selv.

Lenke til kommentar

Sett produktet på en nøytral flate (gjerne hvit) mot en nøytral bakgrunn. Sørg for mest mulig avstand til bakgrunnen (du ønsker at denne skal være ute av fokus). Får man ikke til dette, så bruker du en bakgrunn som har god kontrast i forhold til gjenstanden, slik at man kan klippe bort bakgrunnen i et bildebehandlingsprogram i etterkant.

Belysningen bør være best mulig, og dagslys er ofte det beste. Har man mulighet til å ta bildene utendørs en lett overskyet dag, så får man mye gratis. Ellers er dagslys (ikke direkte sollys) inn vinduer også bra. Er det sol ute, kan man evt. finne en skyggefull side av huset, eller noe.

Må man bruke blitz, så er det gunstig med en ekstern blitz som kan vinkles mot en hvit flate (gjerne taket), slik at man ikke får for harde skygger. Direkte blitz gir ofte uønsket utbrenning i reflekser og alt for harde skygger. Må man bruke direkte blitz, så bør man få kameraet på litt avstand, siden man ellers vil få litt hot-spotting. Unngå også å ta bildet rett mot blanke flater. Ta heller bildet vinklet litt inn fra siden i forhold til slike flater.

Har man generelt dårlig lys, så KAN man bruke lampelys og lang lukkertid. Da MÅ man ha stativ, og det kan være gunstig å bruke støyfjerningsprogrammet (som benytter en autmatisk darkframe). I slike tilfeller kan det hende man må justere fargebalansen litt i etterkant. Husk at dårlig lys ofte gir kornete støy i bildet, og det er derfor gunstig med mye lys med god spredning.

Vedlagte bilde er tatt med kompaktkamera (Fujifilm E510) på stativ med lang lukkertid. Belysningen er lampelys om kvelden, inkludert en arbeidslampe jeg hadde stående. Bildet er nedskalert oppløsningsmessig. Fargebalansen her heller mot det gule, og bildet er litt mørkt. I utgangspunktet håpløst, men med litt bildebehandling (litt kaldere fargebalanse, litt støyfjerning, økning av brightness og en liten kontrastøkning) ble dette bildet (eller et lignende som ble tatt fra en annen vinkel) faktisk ganske greit. Det jeg kan si er at i dagslys bør dere kunne få til bedre enn dette, for dette er en nødløsning. Utnytter man dagslyset behøver man ikke blitz.

post-9677-1143551238_thumb.jpg

post-9677-1143551846_thumb.jpg

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å bruke speilrefleks for slike foto - snarere tvert imot, da man med et avansert kompaktkamera får med makro på kjøpet. Det er ikke så lett å bedømme størrelsen på objektene som skal fotograferes, men jeg vil tro at de er ganske små, og at du følgelig trenger makro for å komme tett nok innpå.

Et stativ burde stå på handlelista.

For å kontrollere lys og reflekser burde dere kjøpe inn oen plater med isopor, og gjerne en rull med tykt hvitt papir, som er nyttig for å lage jevn hvit bakgrunn uten overgang mellom gulv/vegg, og som også er nyttig for å henge opp rundomkring for å lage/fjerne reflekser. Isopor og hvitt papir brukes også for å reflektere lyset slik at skygger blir lyst opp. Tror dere greier dere fint med en liten spot eller 3. Med digitalkamera er det ikke lenger noe problem med fargetemperatur på lyset.

Lenke til kommentar

For rimelig løsning hadde jeg kjøpt en bakgrunn for produktfoto på ebay: F.eks en slik:

http://cgi.ebay.com/24-White-BACKGROUND-ST...1QQcmdZViewItem

Eller et mini-telt, som kanskje er enda bedr på blanke ting:

http://cgi.ebay.com/PRO-PHOTO-TENT-LIGHT-S...1QQcmdZViewItem

Dette gir deg en jevn og ikke forstyrrende bakgrunn, og er enkel å bruke.

Du bør bruke stativ, men du trenger ikke kjøpe noe dyrt. Bruk fjernutløser, eller selvutløser, så unngår du mye uskarphet pga bevegelsen.

Du trenger nok ikke en blitz, men hvis du bestemmer deg for å bruke en, må du i alle fall ikke rette den direkte mot objektet. Rett den mot taket, eller mot en annen stor, hvit flate. Som det sies er dagslys mye bedre, gjerne på en skyet dag.

Som det skrives over kan det være greit å justere fargebalansen, slik at bildene viser omtrent de samme fargene som produktet faktisk har. Da kan du kjøpe en slik:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...Y_BIN_Stores_IT

Denne setter du der produktet skal stå. Så tar du ett bilde, med denne i fokus. Deretter fjerner du kortet, og tar bilder av produktet ditt. Trikset er at når du åpner bildet i din foto-editor, så bruker du kortet som referanse for justering av fargebalansen. Så lagrer du hvilke endringer som gjøres på fargebalansen, og gjør nøyaktig det samme på bildene av produktet ditt. (dette ble litt klønete forklart, jeg ser det. Få noen som kan PhotoShop til å vise deg, eller send en beskjed, hvis du vil ha bedre forklaring. Dette kan gjøre stor forskjell, særlig om du tar bilder innendørs.

Ellers tror jeg de fleste kamera som er på markedet nå duger til dette, så lenge de har mulighet til manuell instilling av blender/lukker.

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Du kan gjøre det på den billige måten med et A3 ark oppstilt:

p11101253hn.th.jpg

No tok ikke jeg bilde av noen blanke gjenstander, men det er bare å sette et ark der refleksen kommer fra.

Mitt resultat ble:

p11101146lr.th.jpg

Jeg tok desverre bildene uten stativ (de hadde det ikke på skolen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...