Dan Hansen Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Syns ikke vi har en spesielt besværlig situasjon idag - tvert imot den er noe bedre, og det takket være de som har skjerpa seg, og de av oss som har ytra misnøye når 'fjortis-faktoren' har tatt overhånd. Det er mye verre idag enn i begynnelsen ... Quote: Den menneskelige faktor er selvsagt ( heldigvis ?) med overalt, men ikke til de grader som du beskriver her. Jo faktisk. Søk litt på navnet mitt så finner du eksempler på det ... Quote: Nettopp, og det er derfor temaet er tatt opp til debatt, tipper jeg: i lengden er det en urimelig belastning for ytringsfriheten som sådan. Noe 'alle' gjør, men ingen kan snakke om - derfor tror mange at man gjør ulovlige ting også, sjøl om det er lovlig. Det skulle ikke være nødvendig å måtte henvise til ytringsfriheten for å kunne diskutere et tema. Quote: Vi burde finne en rimelig balanse - som det er nå, er warez for strengt, og det utvikles en urimelig stor undergrunn - det blir som Per Kristian Foss sier om grensehandelen: sett opp kvota, så ikke vanlige folk blir smuglere og kjeltringer. Ja, og hvis vil tillater fri hastighet så blir ikke vanlige folk fartssyndere heller ... Et lite tankekors (ikke rettet mot deg zink) er kanskje at de som er mest fornøyde med situasjonen idag er dem som bidrar mest til at kvaliteten er som den er ... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Er det mye bal å lage en ny kategori? Hvis ikke, er det jo bare lage den for en liten testperiode, og se om brukerene "er klare" for dette, og om de klarer å holde seg litt seriøs hvertfall. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-26 07:45, skrev Dan Hansen:Hvis brukerne ikke allerede er innstilt på å holde et visst seriøst nivå når de begynner å benytte seg av et forum, kan ikke all verdens retningslinjer eller moderatorer endre på det. Å prøve å "stramme inn på" eller forsøke å regulere brukere som allerede er useriøse gjør bare vondt verre - og man ender opp med den situasjonen vi har idag. Det går fint an å regulere brukere som er useriøse. Det er bare å hive dem ut. Problemet er at forumsystemet er så dårlig at man ikke kan utestenge brukere på en ordentlig måte. Quote: Dette forumet er (sett fra mitt ståsted) kommet sålangt at det eneste som mangler er åpen diskusjon omkring warez og "piratvirksomhet". Det blir allerede diskutert i stort omfang her inne - men det er "pakket inn" - og forsøkt skjult selv om det er heller dårlig ... Det har da vært warez debatter her inne og diskusjon rundt warez er på ingen måte ulovlig. Jeg er selv av den offattning av fenomener som Napster og piratkopiering av Windows hjelper musikkindustrien og Microsoft, men jeg er mot at forumet skal bli et "request/trade" forum. At det er en del newbier som må ha hjelp til å finne/bruke warez får være dems problem. Quote: Et lite tankekors (ikke rettet mot deg zink) er kanskje at de som er mest fornøyde med situasjonen idag er dem som bidrar mest til at kvaliteten er som den er ... Hva mener du her? At de som bidrar til den gode kvaliteten er fornøyd med at forumet ikke godtar warez? At de som sørger for at kvaliteten er så dårlig er fornøyd med at forumet ikke godtar warez? Quote: Det skulle ikke være nødvendig å måtte henvise til ytringsfriheten for å kunne diskutere et tema. Ytringsfriheten? Altså hva har den med saken å gjøre? Om folk vil så er det bare å opprette http://www.warez.no og holde på der. Du kan f.eks ikke kreve å få lov å skrive noe i FRP's partiavis på samme måte har man ikke rett til å skrive her. Forumet er et privilegium, ingen rettighet Quote: Den 2002-09-25 23:06, skrev yummy:Skal vi ha en egen kategori for spørsmål rettet til tilfeller som ligger i gråsonene til retningslinjene? Direkte linking til warez og klare brudd på lovverket vil selvfølgelig slås hardt ned på som nå. For min del kan dere bare fyre opp en kategori (som ikke blir vist i siste meldinger) hvor folk kan gi hverandre FTP adresser osv. Kan ikke tro det vil skade de andre kategoriene. Heller tvert om. Lenke til kommentar
EC Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 ytringsfrihet er din rettighet til å kunne si hva du vil uten å bli straffet (av staten) for det. Men det som de fleste som roper opp om ytringsfrihet glemmer eller overser, er at det er visse ting man ikke sier fordi det faktisk er ulovlig. Om man ytrer rasistiske bemerkninger som går på religion, for å ta et konkret eksempel, er dette ulovlig ettersom menneskerettighetene er vedtatt ved lov (menneskerettsloven). Menneskerettighetene, artikkel 14 (hentet fra http://www.lovdata.no): Art 14. Forbud mot diskriminering Utøvelsen av de rettigheter og friheter som er fastlagt i denne konvensjon skal bli sikret uten diskriminering på noe grunnlag slik som kjønn, rase, farge, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, tilknytning til en nasjonal minoritet, eiendom, fødsel eller annen status. Her ser vi et godt eksempel på et tilfelle der ytringsfriheten er innskrenket. På samme måte er ytringsfriheten på dette forumet innskrenket etter de retningslinjer som til en hver tid er gjeldende. Problemet som har oppstått i det siste tror jeg har mest med oppfattelsen av retningslinjene å gjøre - både i fra moderatorers og brukeres side. Det er dette vi vil gjøre noe med. Mitt råd er at vi _alle sammen_ kutter ut dette med ytringsfrihet og konsentrerer oss om å komme fram til en løsning som vi alle kan være tjent med. Jeg er totalt motstander av at forumet skal være preget av følgende to ytterpunkter: diktatur og anarki. Med bistand fra brukerne, sunn fornuft ved fastlegning av reglement og at brukere og moderatorer følger retningslinjene slik de er ment å fungere - det er nøkkelen til et godt forum. Og jeg kan nesten garantere at følgende emner aldri vil bli tillatt på dette forumet: [*] distribuering av warez, i form av linker eller opplysninger [*] distribuering av CD-keys [*] cracks og patcher som ikke er utstedt av produsent. (muligens med visse unntak) [*] juksekoder til online spill (juksekoder til singleplayer bruker jeg selv for å komme forbi deler som kan være ekstremt vanskelige - rommet med de blodige stiene i Mac Payne, f.eks.) [*] spørsmål etter hjelp i forbindelse med alle punktene over [*] spørsmål om hjelp til piratkopiering i en hver form, der det konkret spørres etter slikt. Diskusjoner rundt metoder for å rippe DVD - samlingen over på DivX er både lovlig og tillatt. Virkemidler for å få bukt med brukere som ikke overholder reglene vil fortsatt være slik de er i dag, og jeg har foreslått at om man poster en "warez-link" på andre steder i forumet, blir man utestengt øyeblikkelig. Mest som skremsel slik at vi unngår dette. Det er også en selvfølge at warez-kategorien - om den blir opprettet - ikke vil komme opp i "siste fra forumet" eller i "siste meldinger". Takker brukerne som deltar i denne diskusjonen for å holde et saklig nivå. Det er slik vi kan få gjort noe! Og ikke ved å krangle. *klapper brukerne på skulderen* Jeg trives best når jeg bruker over 95% av tiden jeg er på forumet til å lese interessante tråder, delta i diskusjoner og komme med bidrag. Jeg blir surmaga av å måtte være moderator, og stenge, flytte og slette tråder eller kaste ut brukere. (sletter dobbelt-tråder, intet annet...) Det er i det hele tatt ikke derfor jeg går inn på forumet! Ha en fin dag! Mvh. moderator yummy. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 For en tid siden ble vi brukerene av forumet opplyst at sikkerhets kopiering av programmer ol. er forbudt. Siden dvd er et data format som krever en codec, så kan man faktisk regne dette som software, overføring til divx ville da være mer ulovelig en å være i bestittelse av mp3 (som O medaratorer er sååå redde for å la folk snakke om, selv om dette er lovlig da..) fordi lyden på cd'en er raw, dvs ikke kodet. ed:leifs _________________ Søker datarelatert jobb! [email protected] Min lille tumleplass PCene mine (specs) [ Denne Melding var redigert av: PIIIpower på 2002-09-27 08:28 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 For å være helt så vet jeg ikke hva jeg skal si om denne saken... Og oprette en egen kategori som man kan snakke om det ulovelige...og at folk kan bytte FTP-servere og drit? Nei...jeg vil ha forumet slik som det er. Når jeg stemte så var det flertall for at folk vil ha direktelink til warez...jeg syns det er feil, selv om jeg selv laster den ned og bruker det så mener jeg at hw.no skal holde seg på den lovelige siden slik som de er nå og ikke skal legge opp en kategori hvor man kan snakke eller delvis hinte til at "jeg vil kopiere Mafia, hvor kan jeg finne crack". Jeg syns ikke det. Hw.no er ansvarig på hva som ligge inne på siden og jeg syns de bør ta de konsekvensene og IKKE blir stengt ned av en eller annen organisajon som driver med Warez-forebyggning. Seff ser jeg problemet at mange brukere roper "Ulv, ulv" når de ser en som spør hvorfor ikke GTA3 funker som det skal og folk skjønner at han har en ulovelig versjon av GTA3. Nei, slå heller ned på at folk er så misstenksome og roper ulv, ulv hele tiden...Jeg tror det er det prioriteringen må ligge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå