EC Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Skal vi ha en egen kategori for spørsmål rettet til tilfeller som ligger i gråsonene til retningslinjene? Direkte linking til warez og klare brudd på lovverket vil selvfølgelig slås hardt ned på som nå. Vi vil med dette høre med brukerne hvordan dere vil ha det. Vi garanterer ikke for at vi forandrer noe, men vi vil gjerne se hvordan stemningen er. Det har vært større diskusjoner på disse områdene i det siste, og vi har en intern diskusjon gående. Dette er et ledd i saken, så vi ber om at så mange som mulig sier fra om hva de mener. Retningslinjene kan virke veldig strenge, så vi forsøker å løse litt opp i flokene. Der vi har gjort feil skal vi forsøke å rette på tingene, og generelt få reglene skikkelig klarlagt. Vennligst hold dere saklige i diskusjonen, så blir dere garantert tatt seriøst. :wink: Mvh. moderator yummy. _________________ http://hinux.hin.no/~vidarf/ Daglig leder ved http://www.overklokking.no Moderator / admin på forumet [ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-09-25 23:09 ] Lenke til kommentar
vegge Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Definer "ligger i gråsonene til retningslinjene"! Vil folk få hjelp til å lage WinXP-key-er i denne kategorien, eller er slikt _helt_ ulovlig? Kan man prate om slíke ting, så kan jo kategorien være nyttig. Ellers trenger jeg ikke en egen kategori for å si at jeg har 300 ulovlige(?) DivX-filmer, og at jeg laster ned MP3-er med WinMX.. På en måte så hadde det vært fint om det var lov å diskutere alle slags ulovligheter her på forumet. På den andre siden så blir det litt rart hvis hardware.no får en egen warez-kategori. Hadde aldri trodd noe slikt om dette nettstedet. Men det er jo som sagt bare tilfeller som ligger "i gråsonen til retningslinjene" som her skal bli lov. Da er det kanskje ikke så ekstremt allikevel.. Lenke til kommentar
capy Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 foreslår vi lager en "gråsone". det vil bli lettere for alle. syntes det var litt rart at kent cd tråden ble sluttet . mener den kunne fint ligge i gråsonen. det er min mening. Lenke til kommentar
EC Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Min personlige mening, gjenspeiler ikke hva mine kolleger mener: Jeg tror det kan være fint å ha en dedikert plass der folk kan diskutere warez, piratkopiering, ripping til MP3 eller DivX, cheat-koder (som for øvrig ikke er forbudt på forumet i dag) osv. Jeg synes vi bør holde slik diskusjon unna de andre kanalene, slik at de som ønsker å lese den "seriøse" delen av forumet slipper dette. Jeg er IKKE med på å åpne for linking til warez, cd-keys og annet som er klare brudd på lisensavtaler (og derav bryter norsk lov). For eksempel er det ikke lovlig å kopiere programvare, så dette vil vi nok sperre for. Men: musikk og video som man har kjøpt selv har man i dag lov å framstille kopier av. Dette er noe jeg mener vi som forbrukere bør kjempe for å bevare. Det verste som kan skje er at musikkindustrien får så stor makt at vi risikerer saker som den i Danmark, hvor en kar fikk beslaglagt datamaskinen på en måte som bare kan betegnes som ran på høylys dag. Jeg tror det er på tide at vi får en saklig og sunn debatt på bruken av vårt forum. I den siste tiden har det skjedd saker og ting som har fått meg til å tenke litt, og jeg tror denne debatten bør tas nå. MEN: saklig og veloverveid. Det er slik demokrati fungerer (selv om man kan lure noen ganger i f.eks. valgdebatter...). "I have a dream" er kjente ord, og min drøm er at vårt forum kan inkludere de aller, aller fleste. Men på samme måte som man ikke kan ha felles dusj for kvinner og menn på offentlige steder (dårlig eksempel, men skitt au), må vi ha skille på forumet i denne saken. Håper jeg fikk fram det jeg mener nå - det er sent. :smile: Mvh. moderator yummy. Lenke til kommentar
Lego Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Quote: felles dusj for kvinner og menn på offentlige steder Now i have a dream :smile: Seriøst, inngår modifisering av spillkonsoller under denne kategorien? Det krever at brukerne får gode retningslinjer innenfor denne kategorien. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Det er jo hundrevis (eller sikkert tusenvis) av forum på nettet hvor man kan diskutere / utveksle warez, mp3, cd-keys o.l. så det er vel neppe noe poeng å ha det på hardware.no - så sant man ikke absolutt må ha det på norsk istedet for engelsk da... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Blir svaret mitt anonymt?? Vil dere kunne se hva eg har stemt? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Jeg mener at alt som er lovlig i henhold til norsk lov bør kunne diskuteres på dette forumet. Jeg kan ikke se at forumet har noe å tjene på å være nikkedukker for film-, musikk og spillindustri. I tillegg så har dere en umulig oppgave å dra opp grenser for hva brukerene av forumet kan ytre, mot innholdet i flere av de redaksjonelle artiklene som er skrevet på hw.no. Du har bl.a. den artikkelen som nylig gikk her vedrørende "DivX-maskin", og omtale av egenskaper på CD-brennere som kun er til nytte for brenning av kopier. Ser ikke dere dobbeltmoralen? Hvis vi også tar eksempelet med forbud mot omtale av modifisering av spillkonsoller. Skal jeg være riktig stygg, så virker dette (unnskyld uttrykket) som et skikkelig forsøk på real rævslikking av spillindustrien. Hvor blir det da av den redaksjonelle integriteten? Det er også en godt stykke mellom lovlig fremstilling av kopier av CD-, DVD-plater og backup eksemplarer, og warez-området. Dette selv om samme teknologi benyttes. Jeg tror det er få som ikke vet hvor grensen går. Om nødvendig kan dere gå sammen med TONO m.f. om å sette opp retningslinjer/guide i henhold til norsk lov. Når det gjelder det riktige warez-området, så kan det godt holdes unna dette forumet for meg. Det finnes mange tusen andre kilder på nettet for dette (eventuelle) behovet. Det er mye i datateknologien som kan brukes til BÅDE lovlige og ulovlige ting. Det å anta at omtale og diskusjon (eller ikke) av visse teknologier vil virke fremmende (eller prevantivt) på ulovlige aktiviteter virker noe naivt. At dere filtrerer/forbyr ulovlig innhold for å unngå straffeforfølging kan ingen si noe på. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Som nevnt tidligere er det flere emner i hw.no's forum som er ulovelige å diskutere pga. retningslinjene for forumet. Mye av dette er faktisk etter norsk lov lovelig å kjøpe, bruke, distribuere og utføre. Forumets rettningslinjer/håndhelvelse har etter min mening vært noe stram tidligere. Det kan på en måte være det samme som å forby utdannelse innen kjemi og fysikk, da dette kan føre til at den som innehar kunnskaper om disse emnene kan produsere masseødlegelsesvåpen. Som da ikke er lov i norge.. En eventuell gråsone burde ligge i området mellom dagens retningslinjer for hw.no-forumet og det som gjelder for det norske lovverket. Forumets administratorer burde gå gjennom de lover og regler som gjelder, for deretter henvise til paragraf nr. når en eventuell irettesettelse skal utføres i den forhåpentligvis kommende "gråsone kategorien" Takk til yummy som tok opp dette. Mvh. Thomas Nilsen Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-26 00:05, skrev yummy:Jeg er IKKE med på å åpne for linking til warez, cd-keys og annet som er klare brudd på lisensavtaler (og derav bryter norsk lov). Korriger meg om jeg tar feil, men gir ikke norsk lov rett til backup av lovlig ervervede eksemplarer? Det VAR i alle fall lovlig hvis loven er endret nokså nylig. Hvis det fortsatt er lovlig, så fordrer det i mange tilfeller bruk av CD-keys for å kunne bruke kopien. Det betyr også at lisensavtalen er i strid med norsk lov. Jeg bruker helst kopier av CD-er jeg bruker ofte for å unngå å ødelegge orginalen. Selv om det står at du har rett til erstattingseksemplar om du ødelegger orginalen, så tar dette tid. Du oppdager som regel ikke en defekt CD før du har bruk for den. Det er også noe i norsk lov som heter urimelige avtalevilkår... Linking til warez, enig. Må skille mellom ting som kan brukes både lovlig og ulovlig, og ting som bare er ulovlig. Jeg ser gjerne at dere i sammarbeid med rettighetsorganisasjonene utarbeider guider på hva som er lovlig i Norge. Se også innlegg over. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Give us want me want hehehehehe :lol: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Seriøsiteten på ethvert forum avgjøres av brukerne... Hvis brukerne ikke allerede er innstilt på å holde et visst seriøst nivå når de begynner å benytte seg av et forum, kan ikke all verdens retningslinjer eller moderatorer endre på det. Å prøve å "stramme inn på" eller forsøke å regulere brukere som allerede er useriøse gjør bare vondt verre - og man ender opp med den situasjonen vi har idag. At enkelte av moderatorene også i større og større grad "følger egen nese" og at avgjørelsene til disse igjen gjenspeiler humøret de er i akkurat den dagen de tar den, er også med på å skape frustrasjoner og usaklige diskusjoner. Hvis man leser forumet og "sorterer" nyttig og unyttig informasjon - tror jeg nok at det er en stor overvekt av sistnevnte. Mange brukere benytter også forumet som en slags "chatte-kanal" hvilket igjen gjør det uoversiktlig å søke etter nyttig informasjon - og vi ender opp med gjentagelser av poster og brukerne blir irriterte osv osv ... Dette forumet er (sett fra mitt ståsted) kommet sålangt at det eneste som mangler er åpen diskusjon omkring warez og "piratvirksomhet". Det blir allerede diskutert i stort omfang her inne - men det er "pakket inn" - og forsøkt skjult selv om det er heller dårlig ... Etter min mening er det "idèelle" forum et sted hvor man stiller et saklig begrunnet spørsmål - og får et saklig begrunnet svar. Skulle så andre være uenige i dette svaret - eller ha utfyllende informasjon - kan det oppstå en dialog om emnet uten at noen blir usaklige i argumentasjonen. Slik er det ikke her lenger - og dette er det ene og alene brukernes velvilje som avgjør - dessverre ... ::Dan Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Ja, om direkte linking og info som forteller hvor warez o.l. fins forbys. På denne måtten vil man ha ryggen fri mht. norsk lovgivning. Takk for at du tar dette opp :smile: Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 ok, må bare først si at jeg stemte for, men med begrensning på linking av warez ol. grunnen til at hw.no gjør dette er vel i frykt for å miste brukere etter en hard sensommer med mye kritikk av ledelsen av forumet for mange avgjørelse som kun skal gjenspeile imaget som HW.no vil vise sine annonsører. Dette er forstålig for uten penger = no site. Ønsker den nye kategorien velkommen, men kan vel vedde en 10'r på at denne kategorien ikke blir lista på første siden selv om det er her det blir nest mest trafikk. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Tror det vil være komplett umulig å være barnevakt i et sånt forum. Mitt råd er at dere bør spare dere bryet. Åpner dere først for slik diskusjon vil det for flomme over av massevis med poster som bryter norsk lov, og dere vil aldri rekke å sensurere. Under off-topic står det mye rart, og hvis dere absolutt skal ha kategorien, sleng den under der, slik at den ikke er synlig fra forsiden. Det ville vært flaut. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Sier ikke nei til en sånn kategori nei. For det er tross alt en del ting vi ikke kan diskutere på forumet pga rettningslinjene som er lov i følge norsk lov. Lenke til kommentar
henna Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Bare så det er klart en gang for alle. Moderatorene er her for brukerne, det er ikke brukerne som er her for moderatorene. Dernest, så bør "retningslinjene" mykes opp slik at de gjenspeiler vanlig norsk folkeskikk, fornuft og ikke minst "norsk lov". Ut fra dette burde det ikke være noe problem å se hva som er lov eller ikke lov å diskutere. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 En slik kategori må likevel opprettholde norsk lov, og ikke inneholde seriekoder, og andre ting, men det hadde vært fint å hatt en slik kategori. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Først må jeg si at jeg stemte for en egen kategori, der det er forbudt med egne linker og slikt... Det jeg ser som problemet her mange ganger er at mange brukere vil ha flest poster/ligger over over de siste meldingene. Jeg er en av de som ofte bruker "siste meldinger"-knappen. Jeg synes at man kunne f.eks. fjernet off-topic og da f.eks. gråsone-kategorien derifra. De har egentlig ikke noe der og gjøre. La de som har lyst på ett litt mere "seriøs" forum oppleve det uten og bli dynket av masse off-topic saker Ellers så synes jeg antall poster kunne blitt fjernet (på hver bruker). Bytt de ut med symobler som på alle andre forum. Folk svarer jo bare "Nei, dette veit jeg ikke svaret på", bare for å øke antall poster på seg selv. Et annet problem er at hvis man poster noe som er i gråsonen så veit man ikke om man blir bannet, slettet eller rett og slett godtatt. Det har rett og slett kommet ann på dagshumøret til en eller annen moderator. Og slikt skal det ikke være! Hvis man da oppretter en egen kategori som heter gråsone, så tror jeg vi får samlet de aktuelle spørsmålene der. Saken med kopi av Kent CD'en syntes jeg ble meget drøy. Det lå jo i kortene at han hadde original-CD'en. Hadde han ikke hatt den, kunne han jo bare ha lastet ned albumet og vært kvitt problemet. Det jeg ikke skjønner i dagens forum er hvordan det er mulig å snakke om overklokking av alt som har med PC og gjøre, men med en gang man nevner en spillkonsoll så er dette strengt forbudt. Hva er sammenhengen her? Ja til en gråsone-kategori, men man må ha klare rettningslinjer for hva som er lovlig og ikke lovlig! [edit: konsoll] [ Denne Melding var redigert av: Guybrush på 2002-09-26 08:38 ] Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-26 07:45, skrev Dan Hansen:Seriøsiteten på ethvert forum avgjøres av brukerne...Å prøve å "stramme inn på" eller forsøke å regulere brukere som allerede er useriøse gjør bare vondt verre - og man ender opp med den situasjonen vi har idag. Syns ikke vi har en spesielt besværlig situasjon idag - tvert imot den er noe bedre, og det takket være de som har skjerpa seg, og de av oss som har ytra misnøye når 'fjortis-faktoren' har tatt overhånd. Quote: At enkelte av moderatorene også i større og større grad "følger egen nese" og at avgjørelsene til disse igjen gjenspeiler humøret de er i akkurat den dagen de tar den, er også med på å skape frustrasjoner og usaklige diskusjoner. Den menneskelige faktor er selvsagt ( heldigvis ?) med overalt, men ikke til de grader som du beskriver her. Quote: Dette forumet er (sett fra mitt ståsted) kommet sålangt at det eneste som mangler er åpen diskusjon omkring warez og "piratvirksomhet". Det blir allerede diskutert i stort omfang her inne - men det er "pakket inn" - og forsøkt skjult selv om det er heller dårlig ... Nettopp, og det er derfor temaet er tatt opp til debatt, tipper jeg: i lengden er det en urimelig belastning for ytringsfriheten som sådan. Noe 'alle' gjør, men ingen kan snakke om - derfor tror mange at man gjør ulovlige ting også, sjøl om det er lovlig. Vi burde finne en rimelig balanse - som det er nå, er warez for strengt, og det utvikles en urimelig stor undergrunn - det blir som Per Kristian Foss sier om grensehandelen: sett opp kvota, så ikke vanlige folk blir smuglere og kjeltringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå