int20h Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Neste uke kommer AMD til å demonstrere sin virtualiseringsteknologi "Pacifica" og sine kommende AM2-prosessorer på LinuxWorld. Les mer Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Ingen håp for oss S939 brukere altså? Ikke at jeg tror jeg har stor bruk for visualisering, men jeg regner med å skifte prosessor over sommeren uansett... Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hva er visualisering? Hvordan blir det brukt i programmer? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hva er visualisering? Hvordan blir det brukt i programmer? 5819073[/snapback] Det vil si å kjøre to eller flere operativsystemer samtidig... Uten å måtte emulere hardware slik man gjør med VMWare og Virtual PC idag. Jeg ser frem til å kjøre Linux og Windows parallellt! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Ja dette kan bli interessant, men vi får vente og se. Lenke til kommentar
perbu Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hva er visualisering? Hvordan blir det brukt i programmer? 5819073[/snapback] Det vil si å kjøre to eller flere operativsystemer samtidig... Uten å måtte emulere hardware slik man gjør med VMWare og Virtual PC idag. Jeg ser frem til å kjøre Linux og Windows parallellt! 5819099[/snapback] Jo. Du må fortsatt emulere en god del hardware selv om du har virtualiseringsstøtte i maskinvaren (visualisering er forøvrig noe helt annet). Nettverkskortet skjønner ikke at det er flere operativsysteminstanser til stedet i maskinen, harddisk som windows tror den booter fra er jo egentlig en fil eller en partisjon og dette må emuleres, hvilket minne som hører til i hvilken VM må holdes rede på. Foreløpig er klart raskeste måten å virtualisere på vha. paravirtualisering - men det krever endringer i operativsystemet som blir virtualisert - og dermed er det uaktuelt for f.eks. Windows å la seg, uhm, paravirtualisere. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Hva er visualisering?5819073[/snapback] Se her: http://www.hardware.no/ordbok?searchString...ng&search=S%F8k Virtualisering er en teknikk som benytter programvare til å simulere at en enkelt datamaskin fremstår som flere separate maskiner. Dermed kan man f.eks. kjøre flere ulike operativsystemer på samme datamaskin - helt samtidig! Programvaren som implementerer virtualisering kalles en gjerne en "virtual machine monitor" (WMM), eller en "hypervisor". I praksis betyr dette at man kan kjøre f.eks. Windows XP og en Linux-variant på samme datamaskin - helt parallelt, og enkelt og raskt bytte mellom disse operativsystemene. Hvordan blir det brukt i programmer? 5819073[/snapback] Jeg anbefaler at du leser denne Hardware Bedrift-artikkelen for mer om dette: Hva ligger bak AMDs virtualiseringsteknikk? The Inquirer har forøvrig også publisert en meget bra og utfyllende artikkel-serie om AMDs Pacifica her: AMD's Pacifica revealed in full - Part One - A bigger pool to swim in? How AMD's Pacifica handles memory - Part Two - Swimming in the different pools AMD Pacifica turns the nested tables - Part Three - Concludes the series Endret 28. mars 2006 av snorreh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå