Tullen007 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg har nettopp starte med php, jeg har laget en hjemmeside før men da brukte jeg kun html. Jeg har lest en del om apache, MySQL og php, men er fremdeles litt grønn. Jeg har satt opp en server hjemme og tenkte å lagen en webside der jeg kan høre på musikk fra hvor som helst. men først ønsker jeg å fø en kontroll på musikken min med en del tilleggs opplysninger. Som vedlegg har jeg tegnet opp tabellene og skreve slik som jeg laget mysql tabellene.Musikk_databasen.doc Jeg har laget et skjema som jeg fyller inn CD tittelen og artisten og kontrollerer om dette er i databasen fra før. Og hvis cd tittelen er registrert så får jeg melding om det. Og er artisten registrert får jeg opp et skjema for kun CD informasjone. Men hvordan skal jeg sende informasjonen fra skjmaet og til alle tabellene? Kan være jeg tenker feil eller helt på tur. Håper noen som har tid til å hjelpe meg. NB er ikke noe flink i engelsk så jeg håper dere ikke sender linker til engelske sider. på forhånd takk. Lenke til kommentar
trondes Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Et stort prosjekt å begynne på for en som ikke har prøvd seg på dette før, men dette går nok greit. Ser litt på tabell oppsettet ditt, et par ting jeg ville gjort anneldes. I tabelen ArtistInfo ville jeg hatt en ArtistInfo_id også, da kunne jeg ha referert til den fra CD tabelen, i stede for å måtte oppgi hele navnet. Jeg hadde også lagt til Filnavn i "Sanger" tabelen og heler fjernet den siste tabelen som du har kalt MP3/WMA Du kan klarer godt å hente ut den informasjonen fra de tabelene du har nå. Ellers ser det ut til at du har tenkt på alt. Når du vil være deg hvordan du registere i databaser så er det ganske greit: INSERT INTO <tabel_navn> ( <felt_1>, <felt_2>, <felt_3> ) VALUES ( "<data_1>", "<data_2>", "<data_3>"); for å forandre: UPDATE <tabel_navn> SET <felt_1>="<data_1>", <felt_2>="<data_2>" Hvis du skriver dette over vil det forandre alle <felt_1> og <felt_2> i hele tabelen.. noe som ikke er ønskelig ( de fleste gangene ) derfor må vi definere hvilke poster som skal oppdatere, slik: UPDATE <tabel_navn> SET <felt_1>="<data_1>", <felt_2>="<data_2>" WHERE <id_Felt> = "<id>"; Det kan være greit å se litt på enkle koder som bruker dette for å lære seg det. Feks gjestebøker bruker mange av disse funksjonen. Du finner mange eksempler ved å søke her. Du får ha lykke til videre og spør hvis det er noe du lurer på Btw ser at en del anbefaler http://www.sindrem.com/ som en fin plass å lære seg php. EDIT: noen skrivefeil og slikt.. Endret 27. mars 2006 av trondes Lenke til kommentar
Tullen007 Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Et stort prosjekt å begynne på for en som ikke har prøvd seg på dette før, men dette går nok greit. Ser litt på tabell oppsettet ditt, et par ting jeg ville gjort anneldes. I tabelen ArtistInfo ville jeg hatt en ArtistInfo_id også, da kunne jeg ha referert til den fra CD tabelen, i stede for å måtte oppgi hele navnet. Jeg hadde også lagt til Filnavn i "Sanger" tabelen og heler fjernet den siste tabelen som du har kalt MP3/WMA Du kan klarer godt å hente ut den informasjonen fra de tabelene du har nå. Ellers ser det ut til at du har tenkt på alt. Når du vil være deg hvordan du registere i databaser så er det ganske greit: INSERT INTO <tabel_navn> ( <felt_1>, <felt_2>, <felt_3> ) VALUES ( "<data_1>", "<data_2>", "<data_3>"); for å forandre: UPDATE <tabel_navn> SET <felt_1>="<data_1>", <felt_2>="<data_2>" Hvis du skriver dette over vil det forandre alle <felt_1> og <felt_2> i hele tabelen.. noe som ikke er ønskelig ( de fleste gangene ) derfor må vi definere hvilke poster som skal oppdatere, slik: UPDATE <tabel_navn> SET <felt_1>="<data_1>", <felt_2>="<data_2>" WHERE <id_Felt> = "<id>"; Det kan være greit å se litt på enkle koder som bruker dette for å lære seg det. Feks gjestebøker bruker mange av disse funksjonen. Du finner mange eksempler ved å søke her. Du får ha lykke til videre og spør hvis det er noe du lurer på Btw ser at en del anbefaler http://www.sindrem.com/ som en fin plass å lære seg php. EDIT: noen skrivefeil og slikt.. 5818709[/snapback] Takk for det Lurte på noe mer. Jeg har laget 4 sider med registrerings skjema. CD, CDInfo, ArtistInfo, og et for Sanger. Første siden CDreg.htm sender informasjonen med POST til CDReg.php som kontrolerer om CD'en er registrert og om artisten er registrert. Hvis CD er registrert får du melding om det. Er artisten også registrert så skal CDinfo.php lastes. Når alt er fredigt kontrolleres alle feltene. Er ikke artisten registrert skal ArtistInfor.php lastes før CDInfo.php også kommer Sanger.php til slutt. Jeg bruker "IF" Artisten ikke er reg.. last RegArtistInfor.php Hvordan åpner jeg neste side automatisk? I tillegg til dette skal ikke noe av informasjonen lagres i databasen før siste siden. Jeg tenkte også på om det heller ville vært lettere å lagre sjkemaene i Mysql og heller gjøre en kontroll på om cd og artisten er reg.. og da sette opp nødvendige felt på en side. Men hvordan skal jeg lagre et skjema i MySQL og eventuelt hvordan skal jeg sette opp tabellen i MySQL? Jeg tenkte To kolonner, et for navnet på skjemaet og et for selve skjema koden. Og holder det da bare med PRINT $resultat; ? Håper du eller andre kan hjelpe meg med det Lenke til kommentar
px Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Du kan bruke sessions, cookies direkte eller skjulte form-felt til å ta med deg data fra side til side. Form-felt er lettest hvis du ikke har brukt sessions før, men det kan bli mye arbeid hvis det er mye data. Sessions anbefales. Men hvorfor ikke ha alt på en side? Og hvorfor ha separate html og php-filer? Bruk et switch statement på toppen og sjekk om REQUEST_METHOD er POST eller GET. (husk å ha med <form method="POST">) Dessuten burde alle tabellene dine ha en auto-increment id-kolonne så de lett kan refereres til senere. Last ned phpmyadmin hvis du ikke har det allerede, det hjelper mye i starten med mysql. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå