Gå til innhold

RAID 0

Makki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er dobbelt så stor sjanse for at du mister alle dataene med raid 0. kjedelig ikke sant? som han ene sa, ta backup av VIKTIGE dokumenter/prosjekter. alt annet går det an å skaffe på nytt.

(harddisker har ihvertfall en levetid på 5 år hvis de får stå i ro. flytting av kabinett osv vil senke levetiden.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-25 22:55, skrev Makki:

Jeg kjører 2x80GB WD i RAID 0(Striping). Har hørt at når enne disken kræsjer så mister man alt data. Hvor stor sansynlighet er det at en disk kan kræsje altså at jeg kan miste alt? Skjer det ofte, eller skjedd med noen her?

Når du lagrer en fil og du kjører RAID0 vil filen deles mellom diskene. Det er dette som gjør Raid0 raskeren enn vanlig IDE.

Dette medfører også at hvis en disk kræsjer mister du 50% av dataene i alle filene på harddisken. Siden du har lite bruk for en halv fil, vil det i praksis si at alle deta er tapt.

Det eneste man vet er at hardisken vil før eller siden vil kræsje, enten rent fysisk, elektronisk, data-kræsj eller virus.

Har du viktige data som fører til mer enn ren irritasjon om de blir borte, bør du vurdere backup. Det gjelder uavhengig om du kjører RAID0 eller ikke.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-25 23:17, skrev blackbrrd:

det er dobbelt så stor sjanse for at du mister alle dataene med raid 0.

Er ikke enig i det resonementet.

Du tenker slik at hvis det er 0.2% sansynlighet for å miste dataene ved 1 disk så er det 0.2%*2=0.4% sansynlighet ved 2 disker i RAID level 0. Vel diskene du har er antageligvis produsert samtidig.

Om du da tar 1 disk og den viser seg å være blandt de 0.2% som tar kvelden så vil det være stor sansynlighet for at også den andre disken tar kvelden ettersom de mest trolig er produsert samtidig. Om disk 1 derimot fungerer fint så er det <0.2% sansynlighet for at disk 2 vil ta kvelden.

Mange andre faktorer som kjøling, støm, og transport vil også spille inn. Derfor så vil jeg tippe at om man tar 10.000 personer som har 1 disk og 10.000 personer som har samme type disk i RAID 0 så vil man se at det er ikke dobbelt så mange av dem som kjørte RAID som opplevde å miste dataene.

Ved å kjøre RAID øker du risikoen for å miste data, men du dobler den ikke!

Lenke til kommentar
Quote:

Makki skrev (2002-09-25 22:55):

Jeg kjører 2x80GB WD i RAID 0(Striping). Har hørt at når enne disken kræsjer så mister man alt data. Hvor stor sansynlighet er det at en disk kan kræsje altså at jeg kan miste alt? Skjer det ofte, eller skjedd med noen her?

Har brukt raid 0 på 4 ibm 46.1 disker. Mistet all data på alle diskene på grunn av at hovedkortet var deffekt. Så det kan være andre ting også som kan bli ødelagt, Ikke bare diskene. :grin:
Lenke til kommentar

Jeg vil si at det stemmer at to disker i raid0 har dobbelt så stor sjanse for å kræsje enn 1 disk alene. Man mister også alle dataene når det skjer.

Jeg vil tippe at ca 1 av 10 disker (10%) kræsjer i løpet av sine to første leveår. Dvs at det er 90% sjanse for at en disk ikke kræsjer på samme tiden. For to disker blir regnestykket: 0,9*0,9=0,81 = 81% sansynlighet for at begge diskene overlever i to år. Altså er det 19% sansynlighet for at en eller begge diskene ryker. (altså circa dobblet så stor sansynlighet for kræsj) Fordelen med å ikke kjøre de to diskene i raid er at om den ene diskn ryker så er det kun dataene på den disken som forsvinner. Det gjør at du kan ha backup av de viktigste filene dine (selvlagde filer etc.) på den andre disken.

Ytelsen er ikke nødvendigvis så mye høyere med raid0 heller. Særlig ved kopiering mellom partisjoner vil det være raskere å ikke ha raid. Det gjelder også om du bruker fildeling og skal lese og/eller skrive mange filer samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...