Gå til innhold

400mhz eller 533mhz fsb?

H_Bozz

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på en ting, er det best å kjøpe 400mhz eller 533mhz fsb? Vis jeg kjøper 400mhz må jo systemet gå mye stabilere og jeg burde kunne klokke opp cpu`en mere siden ikke systemet blir like blelastet.

Dette er en teori jeg har, men jeg vil gjærne vite om den stemmer eller om jeg har feil.

Vær vennelig å svar vis du veit noe om dette.. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

400 og 533 bruker forskjellig divider, så pci-busen er alltid 33 MHz (med mindre du klokker da).

100 / 3 = 33

133 / 3 = 33

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe 400 (100) hvis du kan kjøpe 533 (133). Eneste forskjellen vil vel være at minnebåndbredden blir 33 prosent høyere med 533-utgaven, og det er jo ingen ulempe akkurat... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-25 23:37, skrev Turbel:

Beklager..

Så ikke det siste innlegget ditt..

Det er vel mulig å låse opp multiplyeren, er det ikke??

Nei, du kan IKKE låse opp noen multiplier. Derfor er det ønskelig med høyest mulig multiplier, noe du får med en 100MHz fsb.

Å kjøpe en 100Mhz CPU og et hovedkort med støtte for 133Mhz fsb for så bare å vippe FSB opp til 133 gir deg en finfin 33% klokking, men med perfekte PCI/AGP hastigheter ... "A clean overclock " :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke klart å finne noe svar på om en P4/533 er bedre eller dårligere enn en P4/400 for overklokking. De første Nortwoodprosessorene med lav hastrighet kan selvfølgelig klokkes mest, - og ut over det ser det ut som at det generelt er summen av multilieren ganget med fsb som setter grensen.

Så konklusjonen er at om man skal ha P4/400 eller P4/533 bør avgjøres av hvilket hovedkort man går for for overklokking. På et Asus P4S533 passer P4/400, mens på et Asus P4B533-V passer P4/533 best.

På en P4/533 er det viktig med PCI/AGP-lock ved overklokking. På Asus P4B533-V får man visst bedre minneytelse også med 533-CPU.

Mens på Asus P4S533 kan man ikke stille fsb tilstrekkelig høyt på en 533-CPU, og kortet har ikke tilsvarende PCI-AGP-lock som det andre kortet.

Vel, det var et par eksempler på at hovedkortet kan influere på valget som er trådens spørsmål.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-25 23:52, skrev ufo:

Quote:

Den 2002-09-25 23:37, skrev Turbel:

Beklager..

Så ikke det siste innlegget ditt..

Det er vel mulig å låse opp multiplyeren, er det ikke??

Nei, du kan IKKE låse opp noen multiplier. Derfor er det ønskelig med høyest mulig multiplier, noe du får med en 100MHz fsb.

Å kjøpe en 100Mhz CPU og et hovedkort med støtte for 133Mhz fsb for så bare å vippe FSB opp til 133 gir deg en finfin 33% klokking, men med perfekte PCI/AGP hastigheter ... "A clean overclock " :wink:

Jeg har 2.2 med 100fsb, men tror du jeg vil klare å kjøre [email protected] med swiftec kjøleribbe og 80x80mm vifte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...