Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye felgar til bilen, men passer alle modellar?

Zeph

Anbefalte innlegg

Som sagt skal eg kjøpe nye alufelgar til bilen og har sikta meg inn på 17". Dekkdimensjon har eg ikkje peiling på, så det håper eg selgar kan hjelpe meg med :p

Tenkte eg skulle ta ein tur til Johs Lunde i Haugesund og sjå kva dei har, men vart litt forvirra då eg besøkte nettsidene. Når eg søkte på bilen min (Primera 98-mod) fekk eg opp 4 felgar, der 3 var med 5 boltar og 1 med 4, bilen min har 4.

I felggalleriet er det fleire 4-bolts felgar (men desverre ikkje meir enn 5-6 stykk, mot hundre pluss med 5 boltar), men er det sånn at ikkje alle felgar passer til alle bilar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle felger passer ikke alle biler (så har jeg svart på det ;) )

Det er forskjell på antall bolter f.eks gamle Renault 4 har 3 bolter, noen Vectra'er har 4, andre 5 (kan ofte sees på motorstr. og drivverk)

Det finnes mye fler enn 3 forskjellige felger som går på din (så har jeg sagt det også)

Det er ofte lettere å søke på boltsirkelen hva de har (ikke alle sider som har det)

Du må også ha et innpress som ikke er helt på jordet..

Noen felger er dobbeltborra (dvs. de passer på 2 forskjellige boltsirkler)

Noen felger har justerbar boltsirkel som vil si at de kan passe på opptil 5 forskjellige boltsirkler..

Hvis du kommer med nåværende dekkdim, så skal jeg finne en fin dim til de nye 17" du kunne tenke deg..

Har du et ønske om bredde på dekk eller felg?

Lenke til kommentar

I dag står det 4 stykk originale vinterhjul på bilen, type 15 tommer. Dekkdimensjon har eg ikkje i hovudet, den kan eg finne i morgon.

Eg er heilt grønn når det gjeld breidde på dekk og felg og betydning det har for kjøreegenskapar og utseende :shrug:

Har du tips om sider der eg kan søke litt på boltsirkel, trur min er 114,3.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Du kjører Ford eller?

Aner ikke hvor det er sånn at du kan søke på boltsirkel, men det vet kanksje noen andre?

Går ut i fra at du da har 175-195/65-15, så da kan du ha helt opp til 255/25-20 HVIS det er den str. jeg nevnte til å begynne med stemmer med den som står i vognkortet ditt..

Finn ut dimen som står på, så skal jeg komme med en dim som ikke viker for mye fra det du har nå i henhold til rullediameter :)

Det som ville vært bra i forhold 175/65-15 ville vært 215/40-17 (da får du 0,8% mindre dekk...)

Lenke til kommentar

Dekkdimensjonen er 185/65-15. Bilen er ein Nissan Primera.

Hub senter er 66,1, noko eg heller ikkje heilt veit kva er.

Litt leiting på internett så har eg kome fram til at 215/45-17 kan være eit bra valg. Forskjellen blir 0.6%, noko som ikkje vil slå for hardt ut på speedometeret.

Lenke til kommentar

Er dette den dimen som står i vognkortet (hender ofte at dekkene er litt anderledes på vinter enn sommer)

Men som du sier, så vil 215/45-17 passe fint da ja :)

Hub senter er der hullet i midten av felgen skal innpå, men så lenge det er større en senter den av "utstikkeren" i midten av navet, så kan det tilpasses med sentreringsringer :)

Lenke til kommentar

Fant nokre fine felgar som eg kan ha 215\45-17 på. Størrelsen er 7,5\17 med riktig antal boltar og boltsirkel.

Han på Johs Lunde anbefalte Antyre-dekk. Eit billigmerke som var nytt for året, men visstnok ganske bra. Dekkene kosta 3500.

Edit: Bilde ja...

post-23219-1143459178_thumb.png

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...