Laka Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 15:52, skrev Simen1: Quote: Den 2002-09-30 19:51, skrev LasseAndreK: Sett Virtuelt Minne til 2,5x RAM Hvorfor slenger du ut sånne grunnløse anbefalinger? Leste du ikke posten min: Quote: Den 2002-09-30 18:27, skrev Simen1:Jo mer ram man har jo mindre virituellt minne trenger man. Sjekk med oppgavebehandling (taskmanager) hvor mye minne du bruker. La den gå i bakgrunnen en dag eller to og se på peak-verdien til ram-forbruket. Hvis du har vesentlig mer minne enn peak-verdien (f.eks peak 512MB, ram 768MB) så trenger du sansynligvis ikke swap-fil i det hele tatt.Hvis du trenger swap-fil så sett den til en fast størrelse for å unngå fragmentering av den. Gjør det på følgende måte: Disable swap-fil, restart, defragmenter disken som swapfilen ligger på, enable swapfil og sett den til en fast størrelse og restart. Dvs. at man setter swap-filen til den størrelsen man trenger. Om man f.eks har har ram-forbruk som skjelden topper 512MB og har 768MB ram og så setter swapfilen til 0. Ikke 2,5x ram. Topper ramforbruket på ca 1GB så kan du f.eks sette swapfilen til 512MB sånn at man har litt å gå på. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-01 16:03 ]</font> Trudde ikke man trengte alt inn med teskje. Vanlig størrelse på minne hos vanlige mennesker er vel ca. 128-256MB. Det vil si: 256 x 2,5 =640 Virtuelt Minne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 LasseAndreK: Han åpner jo den første posten i denne tråden med å si at han har 768MB ram ... Anbefalingen min var til og med så anvendelig at hvem som helst kan følge samme prosedyre og finne den størrelsen på virituelt minne som passer dem best. Når det gjelder eksemplet ditt så vil jeg jo tro at menigmann med 128MB ram har mer bruk for virituellt minne enn menigmann med 256MB. Lasse, vær nå ikke så sint og bombastisk, jeg begynner jo nesten å lure på om du har mensen i dag .. :wink: [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-01 18:25 ] Lenke til kommentar
Laka Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 18:22, skrev Simen1:LasseAndreK:Han åpner jo den første posten i denne tråden med å si at han har 768MB ram ...Anbefalingen min var til og med så anvendelig at hvem som helst kan følge samme prosedyre og finne den størrelsen på virituelt minne som passer dem best.Når det gjelder eksemplet ditt så vil jeg jo tro at menigmann med 128MB ram har mer bruk for virituellt minne enn menigmann med 256MB.Lasse, vær nå ikke så sint og bombastisk, jeg begynner jo nesten å lure på om du har mensen i dag .. :wink:<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-01 18:25 ]</font> Jeg er da ikke sint, heller ikke bombastisk (hva nå enn du mener med det) Sorry hvis jeg virket hissig. Jeg innrømmer, jeg leste ikke alle postene:( Men det anbefales å sette minne til 2,5x ram, kanskje ikke hvis han har 768..? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 18:42, skrev LasseAndreK: Jeg innrømmer, jeg leste ikke alle postene :sad: Hehe. Got you! Jeg hører også det ofte anbefales å ha swapfilen 2,5xRam. Det er desverre en gjenlevning fra tiden med Pentium MMX og 8-32MB Ram. Da kostet ram så mye at man rett og slett ikke kunne ta seg råd til å ha nok ram. En veldig enkel anbefaling var da å sette swapfilen til 2,5x Ram. Senere har mange begynnt å leve etter denne anbefalingen som om det var en slags uskreven lov. Nå er heldigvis ram billigere og de fleste har råd til å putte inn mer enn nok til vanlig bruk. Derfor er det nå mindre behov for swapfilen. Swapfilen er bare der for at man ikke skal få feilmeldingen "out of memory" dersom man skulle bruke litt mer ram et øteblikk enn det som er tilgjengelig. Swapfilen er dette midliertidige minnelagret. Swapfilen er svært treg så man ønsker å ha nok ram. Hver gang man starter og avslutter windows så skal swapfilen initialiseres og avsluttes. Dette tar tid. Derfor er det best med en minst mulig swapfil. Selv har jeg 512MB DDRram og 0 swapfil. Men av og til skal jeg bruke et svært minne-krevende program og da setter jeg swapfilen til 1,5GB og restarter. Det hender til og med at jeg får "out of memory" da også. Godt jeg bruker det programmet skjelden. :smile: Jobb-PC'n har bare 384MB SDram og Celeron 766 prosessor så den er uaktuell til disse arbeidsoppgavene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå