Gå til innhold

Harddisker og RAID0...

Anbefalte innlegg

Heisann..

Har per i dag en WDC 320GB SATA 8mb disk i pc'n.. Lurer på å kjøpe meg en til å kjøre de i raid0.

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe en WDC 320gb SATA2 16mb disk? Eller vil dette by på problemer? Er det ikke bare størrelsen det kommer ann på igrunn?

Jeg har ikke SATA2 kontroller, men har forstått det slik at om jeg kobler på en SATA2-disk vil den kjøre i vanlig SATA?

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann..

Har per i dag en WDC 320GB SATA 8mb disk i pc'n.. Lurer på å kjøpe meg en til å kjøre de i raid0.

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe en WDC 320gb SATA2 16mb disk? Eller vil dette by på problemer? Er det ikke bare størrelsen det kommer ann på igrunn?

Jeg har ikke SATA2 kontroller, men har forstått det slik at om jeg kobler på en SATA2-disk vil den kjøre i vanlig SATA?

5817747[/snapback]

Det burde gå helt fint det. Det er hverken onboard cachestørrelse eller egentlig størrelsen på harddisken som har noe å si. Dersom du har en disk med størrelse X og en disk med størrelse Y og Y>X så vil den nye "raid-0" disken uansett ha størrelse X uavhengig av størrelse Y.

SATA2 er bakoverkompatibel med SATA1 kontrollere så det skal også gå greit.

DrE

Lenke til kommentar
Dersom du har en disk med størrelse X og en disk med størrelse Y og Y>X så vil den nye "raid-0" disken uansett ha størrelse X uavhengig av størrelse Y.

Jeg forsto det slik at han mente at totalen for Raid-arrayet ble X. Men uansett: Da er det oppklart. :)

Lenke til kommentar
Dersom du har en disk med størrelse X og en disk med størrelse Y og Y>X så vil den nye "raid-0" disken uansett ha størrelse X uavhengig av størrelse Y.

Jeg forsto det slik at han mente at totalen for Raid-arrayet ble X. Men uansett: Da er det oppklart. :)

5819581[/snapback]

Var nok litt uklar der ja, når jeg leser quoten! Selvfølgelig har du helt rett. 2X blir størrelsen.

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...