Gå til innhold

Starthjelp C++

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å lære meg litt C++, og jeg lurer på:

- Hvilke forkunnskaper jeg bør ha(evt. skaffe meg)

- Hvor lang tid tar det å sette meg inn i språket (den grunnleggende "grammatikken")

- Hvor bør jeg begynne (har ikke tenkt å investere penger)

- Er det stor forskjell på programmering i linux(/unix), og windows? (i c++ selvsagt)

- Hvor kan jeg finne GODE manualer/howto's for absolutt nybegynnere på feltet?

- Er dette alt for dumt å spørre om, og å prøve seg på uten forkunnskaper? (Tar jeg meg vann langt over hodet?)

Og, kan noen si meg hva slags programmer som er veldig enkle å lage? (Til å begynne med)..

Jeg har forresten bare tenkt å ha dette som en liten bi-hobby da jeg synes dette høres interresant ut.

Du kan også sende mail: [email protected]

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Egentlig ingenting. C++ er ikke det letteste språket å lære seg, så det er alltid fint å ha programmeringserfaring fra før. Det trenger ikke å ha være noe avansert språk, det viktigste er å lære den logiske tenkingen som ligger bak alle programmeringsspråk. Men som sagt er det ikke en absolutt nødvendighet, alle må begynne en plass, og jeg begynte selv med først med C++.

Quote:

- Hvor lang tid tar det å sette meg inn i språket (den grunnleggende "grammatikken")

Det tar ikke så langt tid å sette seg inn i selve syntaksen, men det tar lang tid å lære seg å beherske språket.

Regner du med å lage 3D-spill om 2 måneder blir du fort demotivert. :wink:

Quote:

- Hvor bør jeg begynne (har ikke tenkt å investere penger)

Du kan finne boken "Thinking in C++" som skal være bra her (http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html).

Lurer du på noe kan jeg anbefale forumet hos cprogramming.com (http://cboard.cprogramming.com/), der er de som oftest svært hjelpsomme.

Quote:

- Er det stor forskjell på programmering i linux(/unix), og windows? (i c++ selvsagt)

Nei, C++ er i utgangspunktet et plattformuavhengig språk.

Det vil selvfølgelig være forskjeller alt etter hvilke biblioteker/APIs du bruker, men i teorien skal det være likt.

Jeg bruker selv utelukkende Linux til programmering.

Quote:

- Hvor kan jeg finne GODE manualer/howto's for absolutt nybegynnere på feltet?

Se svar ovenfor.

Quote:

- Er dette alt for dumt å spørre om, og å prøve seg på uten forkunnskaper? (Tar jeg meg vann langt over hodet?)

Nei, langt i fra! Tar du deg tid og setter deg skikkelig inn i det vil du finne ut at programmering kan være utrolig gøy.

Quote:

Og, kan noen si meg hva slags programmer som er veldig enkle å lage? (Til å begynne med)..

Som nevnt ovenfor ville jeg ikke begynt å tenke på avanserte grafiske programmer på en god stund. Ta deg god tid å lær språket og syntaksen, du kan for eksempel lage tekstbaserte spill, adressebøker o.l.

[ Denne Melding var redigert av: morbuz på 2002-09-25 23:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-25 22:38, skrev ALeithe:

Jeg har lyst å lære meg litt C++, og jeg lurer på:

Enkelte mener (og noen skoler praktiserer) at man bør lære objektorientering med et "lettere" språk først. Gjerne Java. C++ har en del nyttige mekanismer (f.eks. eksplisitte pekere) som kan føre til at det blir "litt for mye" hvis du aldri har programmert før. Men jeg kjenner også mange som har begynt direkte på C++ og lyktes bra med det.

Quote:

C++ er standardisert og ikke plattformavhengig. Du skal imidlertid være klar over at Microsofts Visual C++ IKKE følger standarden! Jeg anbefaler deg å bruke GNU's GCC under Linux når du lærer C++, så slipper du å skaffe deg fryktelige Microsoft-uvaner (som skal gjøre at du kjøpe deres nyeste utviklingsprodukter...)

Mange blir skuffet når de ikke får lage "flotte vinduer" med en gang. C++ har ingen innebygde muligheter for å lage grafiske grensesnitt. Du bør lære deg C++ skikkelig før du tenker på å lage grafiske grensesnitt. (Dvs. at alt du lager det første året er tekstbaserte programmer.)

Quote:

Først lager du et program som skriver "Hello World" på skjemen. Så lager du et program som leser inn 2 tall og summerer dem... :smile: Du bør skaffe deg en bra bok, enten i papirformat eller online, som også inneholder oppgaver.

LeD

Lenke til kommentar

"Du bør skaffe deg en bra bok, enten i papirformat eller online, som også inneholder oppgaver."

ja, har du noen å anbefale da??

forseten så synes jeg at dette er en veldig bra post :smile:siden det er mye her som jeg oxo lurer på.

men jeg finner så mange ms syret bøker om saken, men hvordan er det å lese de da?? eller tinger ifra Borland ??

Er det noen som har noen brae linker osv helst onlinebook`s :smile: *dårlig med penger*

[email protected]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 01:03, skrev tivolieselet:

"Du bør skaffe deg en bra bok, enten i papirformat eller online, som også inneholder oppgaver."

ja, har du noen å anbefale da??

Jeg kan bare fortelle om den boken jeg har brukt. "C++ From The Beginning". Intet litterært mesterverk, men en helt OK bok. Det finnes nok mange å velge mellom, men merk at amerikanske forfattere har en tendens til å konkurrere om hvem som kan skrive størst antall sider over 1000.

Online dokumentasjon og opplæring finner du nok i massevis. Jeg kan dessverre ikke anbefale noen konkrete linker...

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 00:02, skrev LeD:

C++ er standardisert og ikke plattformavhengig. Du skal imidlertid være klar over at Microsofts Visual C++
IKKE
følger standarden! Jeg anbefaler deg å bruke GNU's GCC under Linux når du lærer C++, så slipper du å skaffe deg fryktelige Microsoft-uvaner (som skal gjøre at du
kjøpe deres nyeste utviklingsprodukter...)

Jeg ser ikke helt problemet med å skrive standard C++ i Visual C++, det er visse M$-ekstensjoner, men de er det så vidt jeg vet ikke noe problem å unngå. Faktisk er GNU C-ekstensjoner noe av et problem.... F.eks kan det være problemer med å kompilere programmer under Linux med Intel C++ siden så mange gjør bruk av GNU-ekstensjonene.

Standard-biblioteket som følger med Visual C++ 7 går for å være svært bra faktisk, og er skrevet av Dinkumware (ikke M$ altså).

Av gratis online bøker kan Thinking In C++ nevnes.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-28 15:57, skrev ahdrage:

Ska til å lære meg programmering eg og.

Har tenkt og begynne rett på c++.

Men den online boken som er nevnt, er den for nybegynnere? Og kva compiler er best, har berre winxp

Hvis du med 'den online boken' mener Thinking In C++, burde den være rimelig bra, har så vidt kikket i den sant å si. Ellers synes i alle fall jeg at Deitel&Deitel gir en bra innføring.

Du kunne jo legge inn MinGW sammen med Bloodshed Dev-C++. Dermed får du en førsteklasses kompilator (GCC portet til Windows), sammen med et bra IDE (grafisk grensesnitt). Dev-C++ virker noe buggy dessverre, men det er i alle fall gratis. Tror også Borland har en evalueringsversjon av C++ Builder.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er helt fersk når det gjelder programmering og har lyst til å lære meg C++

Har tenkt å kjøpe meg en C++ bok men det er jo så mange å velge mellom, har funnet denne:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books

Noen som har denne boken?

De som har kjøpt den har gitt den god kritikk, noen andre forslag på bøker for nybegynnere?

Har lastet ned Thinking in C++ og skal ta en titt på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...