Gå til innhold

Videokamera med HDTV funksjon eller no slikt...

Anbefalte innlegg

Vet dere om noen gode videokamera som tar opp i HDTV format?

Hvor viktig eller stort format bør d være på innspilling av video?

Har sett 640kp og 340kp.. men HDTV er jo mer i sjangeren 2Mp ikkesant?

Jeg trenger noen gode forslag til et kamera som har er billig (nok for meg) med god batteritid og høy oppløsning.

mvh Vegard :)

Ps: Alle tips mottas med takk.. dette er ikke min sterke side :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du vil tjene så mye på HDTV enda, fremfor et kamera med vanlig PAL oppløsning til samme pris/noe lavere pris. Grunnen er at HDTV blir komprimert ned til å bruke like lite plass som vanlig PAL video på mini-DV tape. Har selv sett HDTV demonstrert, og selv om bildet oppleves klart og fint når det står stille, ser man tydelig kompresjonen når bildet beveger seg (pixelering, "blokker" i bildet og lignende).

Mulig formatet er for nytt og lider av enkelte barnesykdommer, eller så kreves et lagringsmedium som klarer større datamengder pr. sekund.

HDTV kan også være noe kronglete å redigere blant annet på grunn av at kompresjonen krever utrolig mye datakraft under selve redigeringen. Mange som kjøper HDTV kamera, bruker det etter kort tid kun til å ta video i vanlig PAL oppløsning, og da er noe av vitsen med å legge i 5000 kroner ekstra for HD oppløsningen borte. Da får man et minst like bra kamera til 5000 kroner mindre, eller et kamera med mye bedre lysegenskaper og lignende til samme pris.

Sjekk nøye slike kamera i butikken, spør om å få prøve de, ta opp video, se det på en tv-skjerm etterpå og så lignende. Jeg fikk se HDTV demonstrert, og ble ikke imponert over måten video ble lagret på. Kanskje jeg er kresen? Men hvis du ikke er like kresen som meg, har du da bruk for HDTV?

EDIT: Identisk tråd finnes i samme forum, av samme bruker. Denne stenges.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...